Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook pågång i höst

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rykten, rykten, mera rykten!

Nu är det Apple Insider som skriver om detta:

Apple plans to offer parents a new selection of fashionably-hip iBook consumer laptops in time for stocking-stuffers this holiday season.

According to reliable sources, the new portables will see their first major revisions since May of 2001, including a completely new form-factor that has been under development at the company's Valley Green 6 facility for some time now.

Few details on the new enclosure are available at this time, though sources iterate an emphasis on durability that remains essential for the iBook's core audience of students and youngsters.

While alterations to the laptop's color scheme are rumored, sources were unable to provide final details at this point in the development cycle.

In addition to AirPort Extreme support, the new 'Books will see major upgrades to their RAM specification and memory controller, sources confirmed. The current line of iBook portables utilizes PC100 SDRAM at 133MHz, while the new models are rumored, but not confirmed, to support DDR RAM at 166MHz.

The units are widely suggested to take advantage of IBM's PowerPC 750GX microprocessor, code-named 'Gobi.' Offered at frequencies of up to 1.1GHz, the chips began sampling in July and have been targeted for mass production by December.

Apple plans to announce the revamped line of iBooks sometime in the next two months, sources said. Other confirmed features include brighter displays, internal Bluetooth support, two USB 2.0 ports, a single FireWire port, an improved full-sized keyboard, and revised mobility graphics chip.

All configurations will ship with Mac OS X Panther 10.3 pre-installed.

Läs hela artikeln här:
Apple to Overhaul iBook Product Line

  • Medlem
  • 2003-10-04 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Rykten, rykten, mera rykten!

Nu är det Apple Insider som skriver om detta:

Apple plans to offer parents a new selection of fashionably-hip iBook consumer laptops in time for stocking-stuffers this holiday season.

According to reliable sources, the new portables will see their first major revisions since May of 2001, including a completely new form-factor that has been under development at the company's Valley Green 6 facility for some time now.

Few details on the new enclosure are available at this time, though sources iterate an emphasis on durability that remains essential for the iBook's core audience of students and youngsters.

While alterations to the laptop's color scheme are rumored, sources were unable to provide final details at this point in the development cycle.

In addition to AirPort Extreme support, the new 'Books will see major upgrades to their RAM specification and memory controller, sources confirmed. The current line of iBook portables utilizes PC100 SDRAM at 133MHz, while the new models are rumored, but not confirmed, to support DDR RAM at 166MHz.

The units are widely suggested to take advantage of IBM's PowerPC 750GX microprocessor, code-named 'Gobi.' Offered at frequencies of up to 1.1GHz, the chips began sampling in July and have been targeted for mass production by December.

Apple plans to announce the revamped line of iBooks sometime in the next two months, sources said. Other confirmed features include brighter displays, internal Bluetooth support, two USB 2.0 ports, a single FireWire port, an improved full-sized keyboard, and revised mobility graphics chip.

All configurations will ship with Mac OS X Panther 10.3 pre-installed.

Läs hela artikeln här:
Apple to Overhaul iBook Product Line

Låter bra ifall det stämmer. Hoppas bara att den stilrena designen bibehålls i någon form.;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-04 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Låter bra ifall det stämmer. Hoppas bara att den stilrena designen bibehålls i någon form.;)

...och priserna.

  • Medlem
  • 2003-10-04 20:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
...och priserna.

Precis!

Jag antar att designen bara blir lite plattare. Har svårt att se hur designen kan bli mer stilren än vad den redan är! Slotload CD-läsare? Tunnare kant på skärmen? Brödrost? Tidsmaskin?

Think Secret skriver idag om att de fått det bekräftat att Apple kommer att uppdatera iBook (och även eMac) närsomhelst. De tror att uppdateringarna redan kan vara klara nu, men att Apple kanske väntar på att sälja slut nuvarande modeller eller hitta ett lämpligt tillfälle att lansera dessa nya modeller på.

De har dock inte några uppgifter om konfigurationer. Men räkna med att det kommer relativt snart.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-08 18:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Think Secret skriver idag om att de fått det bekräftat att Apple kommer att uppdatera iBook (och även eMac) närsomhelst. De tror att uppdateringarna redan kan vara klara nu, men att Apple kanske väntar på att sälja slut nuvarande modeller eller hitta ett lämpligt tillfälle att lansera dessa nya modeller på.

De har dock inte några uppgifter om konfigurationer. Men räkna med att det kommer relativt snart.

Hmmmppff, jag som just skulle trycka iväg en beställning på en eMac, osså gör du så här med mig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Hmmmppff, jag som just skulle trycka iväg en beställning på en eMac, osså gör du så här med mig...

Du kommer att tacka mig!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-08 20:11

För att ytterligare poängtera iBookens förträfflighet kan jag hälsa att jag idag valde bort en PBG4 15" 1,25GHz för att köpa en ny iBook när nu de släpps, istället.

Fördelar för iBook:
*Hållbarare med plast.
*Bättre komfort (värmen) med plast.
*Bättre batteritid med G3:a.
*Tystare med G3:a

Bärbart kan ju aldrig bli lika snabbt som stationärt, och då kan man ju lika gärna fokusera på det som är bra med en bärbar!

instämmer! men, med det tillägget att det gäller om det är en "andradator". jag har en stationär G5, men iBook 800 som extrakompis - som hänger med på allt - och lite till

fast hade jag "bara" suttit med en dator hade det nog blivit en 15" 1.25 ghz PB...eller en G5 PM.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
För att ytterligare poängtera iBookens förträfflighet kan jag hälsa att jag idag valde bort en PBG4 15" 1,25GHz för att köpa en ny iBook när nu de släpps, istället.

Fördelar för iBook:
*Hållbarare med plast.
*Bättre komfort (värmen) med plast.
*Bättre batteritid med G3:a.
*Tystare med G3:a

Bärbart kan ju aldrig bli lika snabbt som stationärt, och då kan man ju lika gärna fokusera på det som är bra med en bärbar!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-08 21:50

Själv har jag "bara" en iBook 900, ingen stationär, men jag klarar mig riktigt bra.
Tillochmed Cubase flyter fint, även fast det står i instruktionsboken att det kräver en G4:a.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-15 18:40

iBook är nu listad till 7-10 dagars leveranstid och eMac till 10-14 dagar, både på svenska och US Applestore (igår var åtminstone eMac listad till "Same day"!

Blir det nya iBooks och eMacs imorgon också?:) :eek:

AppleInsider har en rapport om iMac, i slutet av den la jag märke till det här:

"Meanwhile, the company is focusing on other aspects of its revenue stream, prepping new iBooks, XServes, XServe RAIDs and Cinema Displays for a release by December."

hur pålitliga är AppleInsider?
hoppas det stämmer.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-17 14:24

Både eMac och iBook är listade till lite längre leveranstid nu, själv gissar jag att speedbumpade modeller kommer på Måndag.

Någon stor förändring blir det inte för isåfall tror jag att Steve hade kört "Uhh, almost forgot, there is one more thing..." igår kväll.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
AppleInsider har en rapport om iMac, i slutet av den la jag märke till det här:

"Meanwhile, the company is focusing on other aspects of its revenue stream, prepping new iBooks, XServes, XServe RAIDs and Cinema Displays for a release by December."

hur pålitliga är AppleInsider?
hoppas det stämmer.

När AppleInsider lägger upp artiklar (vilket de inte gör så värst ofta ) brukar de tro sig om att ha relativt säkra källor. Nog för att de ändå har fel då och då, men det som publiceras brukar inte vara taget helt ur luften.

Men det är kanske inte så svårt att räkna ut att åtminstone iBook-, XServe och XServe RAID-linjerna står närmast på kö att uppgraderas. iBooken är rätt föråldrad, XServe får storstryk av Powermac-linjen och XServe RAID är en på tok för dyr och ogenomtänkt produkt. Cinema Display-serien är jag iofs rätt förtjust i (särskilt 23-tummaren, som jag sitter vid just nu ) och sett till upplösning, pris och bildkvalitet är iaf 20"- och 23"-modellerna synnerligen vettiga val. Men det kanske rör sig om något så enkelt som en uppdatering av designen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Någon stor förändring blir det inte för isåfall tror jag att Steve hade kört "Uhh, almost forgot, there is one more thing..." igår kväll.

Igår handlade *allting* om musik, bara musik och åter musik. Så en lansering av ny iBook hade aldrig skett där. Oavsett om det skulle komma en iBook G5 dagen därpå...

Apple har flera gången valt att hålla sig till en sak. Ibland har viktiga uppdateringar kommit en vecka efter en större keynote, just för att koncentrera keynoten till en sak och inte låta annat själva uppmärksamheten från det som lanseras där.

Men att nya iBook-modeller är på gång tror jag står utom all tvekan. Och jag sätter mina slantar på G3-processor.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-18 11:16

Hmm, jag har varit intresserad av 12" PB ett bra tag nu men iBook kommer antagligen bli billigare, är det värt att vänta, är det vettigt att tro att prestandan kommer vara ungefär likvärdig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 12:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
Hmm, jag har varit intresserad av 12" PB ett bra tag nu men iBook kommer antagligen bli billigare, är det värt att vänta, är det vettigt att tro att prestandan kommer vara ungefär likvärdig?

Jag tror att prestanda blir bättre än gårdagens PB.
Är du efter prestanda så köp en stationär och en iBook. Då har du både prestanda och bärbar. Det kommer att kosta lika mycket som den värsta PB.
Bärbar är alltid en kompromis och då väljer JAG den billigaste.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-18 12:52

Jag har en stationär PC och tänkte köpa en bärbar att ha i skolan, på bussen mm. Egentligen är det inga jättekrav jag har, jag vill kunna spela Neverwinter Nights, Age of Mythology och såna spel. Powerbooken jag menade var den nya 12" med 1GHz processorn.
Självklart kommer den mest användas till att skriva och surfa på men jag vill som sagt ha möjlighet till spel.

  • Avstängd
  • 2003-10-18 23:17

Skönt o höra att det kanske är "på G" (tm). Ska halvt om halvt skrota min nuvarande stationära PC och köpa iBook men då väntar jag ett tag till tills det kommer nya modeller och man får se vad det är för nåt intressant

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-20 20:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Skönt o höra att det kanske är "på G" (tm). Ska halvt om halvt skrota min nuvarande stationära PC och köpa iBook men då väntar jag ett tag till tills det kommer nya modeller och man får se vad det är för nåt intressant

Hehe, precis som jag då!

Även jag väntar med spänning på vad som ska inträffa. Har varit sugen på att köpa en iBook sen början av sommaren, men då hade jag inte de finansiella resurserna. Det har jag dock nu, så nästa vecka blir det att beställa (mitt CSN-kort gäller bara t o m 30/10 och de nya korten är mellan sex och åtta veckor försenade p g a Mercenat).

  • Medlem
  • 2003-10-22 11:27

Reservdelar verkar de ha ont om i alla fall. Min reparatör har väntat i två veckor på att få det moderkort som behövde bytas ut på min iBook 600.

Va fasiken, släng in ett nyare moderkort, kommer inte att klaga, lovar.

/hpe

Det verkar som om problemen med trasiga moderkort på iBook-modellerna mellan 600 MHz och fram till dagens 900 MHz är rätt allvarliga. Min egen iBook 800 fungerar bara fint, men jag känner till många historier om folk som fått byta ut moderkortet.

Ja, som det redan uppmärksammats i andra trådar så är alltså Apple Store nere samtidigt som det förekommit rykten om ny iBook idag. Så det är väl inte helt orimligt att det kommer en ny sådan.

Jag försökte få en tråd där alla ryktena samlades, men just nu pågår den mesta diskussionen om dagens händelse i en annan tråd: Ny iBook idag, onsdag?

Och nu är den lanserad!

www.apple.com

Det blev iBook G4 trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-22 15:10

Oh yeah!

Nu ska det inspekteras..!

Vi fortsätter diskussionen i nyhetsforumet:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32069

Senast redigerat 2003-11-04 15:15
Bevaka tråden