Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Favicon

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur funkar det, Favicon?
Har försökt att hitta nåt om det, men det är bara för PC. När jag följer instruktionen blir det ingen icon i "url-fönstret".
Nån som har en bra tutorial?

Tack på förhand!

Det är bara att skapa en bild, 16x16 pixlar. Spara den i formatet "windows icon" (göres lämpligen med Graphic Converter) och döpa den till favicon.ico
Sen lägger du den i webserverns rootkatalog, vilket på macosx är /Library/WebServer/Documents, om du inte ändrat standardinställningen.

Tack! men det där sista förstod jag inte.

"Sen lägger du den i webserverns rootkatalog, vilket på macosx är /Library/WebServer/Documents, om du inte ändrat standardinställningen."

Jag har ftp:at filen (favicon.ico) och lagt den bredvid min index-fil. Är det rätt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Sen lägger du den i webserverns rootkatalog, vilket på macosx är /Library/WebServer/Documents, om du inte ändrat standardinställningen.

Detta gäller bara om du ska ha den på din egen webbserver, bör tilläggas. Om du ska lägga upp din favicon på ett webbhotell så gäller detta inte.

Om webbhotellet stödjer faviconen som grafikformat, vilket många gör nuförtiden, så är det bara att lägga faviconen i rooten för webbkontot. Sen hittar webbläsaren faviconen helt själv. Detta gäller om du har en egen domän vill säga, men det har väl alla nuförtiden?

Det finns andra bra program att göra faviconer med, som är bättre än GraphicConverter. Man ska tänka på att göra med olika bitdjup i bilden och med rätt masker också, vilket kan vara knepigt i GraphicConverter, i alla fall upplevde jag det så när jag hackade ihop den lilla faviconen för denna sajt.

Ja, jag kanske rent av ska tipsa om program också...

Testa Iconographer, det är rätt smidigt. Du hittar det och många andra iconprogram på VersionTracker.

Jag har använt IconGrapher och har eget domännamn.
Ändå funkar det inte. Betyder det då att mitt webhotell (digitalforest.com) inte stödjer favicon?

Tack för all hjälp iallafall!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 15:50

Kanske dum fråga men du vet att explorer för mac inte stödjer favicons? Chimera gör det däremot så testa där.

//Patrick

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Regulus:
Jag har använt IconGrapher och har eget domännamn.
Ändå funkar det inte. Betyder det då att mitt webhotell (digitalforest.com) inte stödjer favicon?

Tack för all hjälp iallafall!

Du kan ju testa att ladda ner 99macs favicon (http://99mac.com/favicon.ico) och ladda upp den på ditt webbhotell. Om det inte fungerar så kanske det är nåt hos webbhotellet, för den fungerar ju bra här på 99mac.

Webhotellet själv har en favicon, så då kan väl inte det vara felet.
Jag provade att lägga 99mac-iconen på mitt webhotell, det funkade inte.
Jag ser iconen på macen när jag använder Navigator.

Ska man inte anropa filen/iconen på nåt sätt i html-filen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Regulus:
Webhotellet själv har en favicon, så då kan väl inte det vara felet.
Jag provade att lägga 99mac-iconen på mitt webhotell, det funkade inte.
Jag ser iconen på macen när jag använder Navigator.

Ska man inte anropa filen/iconen på nåt sätt i html-filen?

Näe, det ska inte behövas, jag har lagt till faviconer på flera sajter helt utan att röra i koden och det har fungerat direkt. Enda kravet är att den heter exakt "favicon.ico" och är i rätt format och ligger i rooten (t.ex. www.exempel.com/favicon.ico).

Varför funkar det inte då :-(((
Grrrr!

Ja, det kan man fråga sig... Vilket program FTP:ar du faviconen med?

Skriv

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> <HEAD>[*][/HEAD]</pre>

eller

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> <HEAD>
[*]
</HEAD> </pre>

så funkar det säkert. (Och dina vanliga taggar inne i huvud-delen förstås.)

[ 30 December 2002, 21:01: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Tack för tipset, thevil!
Men det funkar iallafall inte. Buuuääähhh! :-((( *gråter snart*
Jag använder Transmit 2.2 när jag ftp:ar

Kan du posta din url till din domän där den ska ligga så man kan kolla lite kanske?

Okej!
Iconen ligger både på http://www.hanninger.net och på http://www.hanninger.net/cellulitcorner, där jag egentligen vill att den ska höra hemma.

1
Bevaka tråden