Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databas för OSX server

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 14:29

OSX server inkluderar mySQL som databas vid installation, vilka andra databaser finns och rekommenderas för lite mer krävande webprojekt?

Söker alternativ i stil med MSSQL eller kanske en liten Oracle?

Vad finns?
Någon som använder något?

/J

MySQL är rock n roll och med ett gränssnitt som t.ex. Webmin är det enkelt att hantera.

Sen finns ju även PostgreSQL som påminner mycket om MySQL.

Ciryon

Edit: läste nu att du vill ha nåt som påminner om MSSQL. Det kan jag inte hjälpa dig med. MSSQL är en fruktansvärt dålig, osäker och långsam databas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
OSX server inkluderar mySQL som databas vid installation, vilka andra databaser finns och rekommenderas för lite mer krävande webprojekt?

Söker alternativ i stil med MSSQL eller kanske en liten Oracle?

Vad finns?
Någon som använder något?

/J

Rekommenderar varmt PostgreSQL för mer avancerade projekt - funktionalitetsmässigt är den klart överlägsen MySQL, och är snarare i samma liga som t.ex. IBM DB2. Den viktiga skillnaden är bara att Postgres är helt gratis. När man väl vant sig vid de otroligt kraftfulla lösningar man kan göra med regler, vyer, triggers, sekvenser, arv, scheman och sub-selects känns det lite som att gå tillbaka till medeltiden varje gång man måste använda MySQL. Iofs är ju val av databashanterare nästan en religiös fråga för vissa, men för mig är det rätt enkelt - MySQL räcker helt enkelt inte till för mina behov, men PostgreSQL gör det (och mer därtill).

Enda nackdelen är att PostgreSQL precis som MySQL inte har något "eget" GUI, men vill man ha ett sådant fungerar det webbaserade PhpPgAdmin, eller Tcl/Tk-programmet PgAccess, alldeles ypperligt.

Lite resurser:
http://www.postgresql.org/
http://phppgadmin.sourceforge.net/
http://www.flex.ro/pgaccess/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 03:30

Ok, Postgres there is!
Finns det någon snygg installerare till OSX eller är det något man får kompilera ihop själv?

Och finns det någon juste JDBC drivare till Postgres?

Tänkte ge mig ut på internet och leta, men tips uppskattas alltid!

/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 03:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Edit: läste nu att du vill ha nåt som påminner om MSSQL. Det kan jag inte hjälpa dig med. MSSQL är en fruktansvärt dålig, osäker och långsam databas.

Det var främst triggers och storedprocedures som jag var intresserad av, inte instabiliteten

/J

Citat:

Ok, Postgres there is!
Finns det någon snygg installerare till OSX eller är det något man får kompilera ihop själv?

Själv brukar jag kompilera ihop den själv, men Marc Liyanage har gjort en trevlig OS X-installerare:

http://www.entropy.ch/software/macosx/postgresql/

Han har också fixat en "startup item" åt OS X så att PostgreSQL körs igång vid uppstart - kolla lite längre ner på nedladdningssidan bara, så hittar du den!

Citat:

Och finns det någon juste JDBC drivare till Postgres?

Naturligtvis - fattas bara annat!

http://jdbc.postgresql.org/

Citat:

Tänkte ge mig ut på internet och leta, men tips uppskattas alltid!

Ett tips är att lägga till PostgreSQL-dokumentationen som bokmärke:

http://www.postgresql.org/docs/

Techdocs-sidan på postgresql.org är också rätt bra att kolla in - där hittar man rätt mycket matnyttigt, t.ex. howto-guider, boktips, drivrutiner, fler procedurala språk och mycket mer. Särskilt den här sidan är bra att kolla igenom då och då.

Senast redigerat 2003-10-19 09:37
Citat:

Det var främst triggers och storedprocedures som jag var intresserad av, inte instabiliteten

/J

Både triggers och lagrade procedurer finns i Postgres - men instabiliteten får du vackert klara dig utan!

Triggers kan du skriva i en hel massa olika procedurala språk, t.ex. PL/SQL, PL/Perl och PL/Python (samt C såklart), men inte alla språk finns med i en standardinstallation. Dock är de bara att lägga till i efterhand - t.ex. gör jag mina triggers i PL/Ruby. En brasklapp kan vara på sin plats, nämligen att en del av de procedurala språken inte kan användas för triggers utan bara för vanliga funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 19:31

Om man vill ha en komersiell databas till OSX server, vad har man då att välja på?

OpenBase följer med installationen av WebObjects, men den som många andra slänger in databaserna i /System/Library

Jag vill kunna placera mina databaser på någon annan volym!

Eller är OSXserver helkörd som DB server?

/Johan

• Medlem
  • 2003-10-20 22:10

Det har funnits en betaversion av Oracles databas 9i att ladda ner ett tag nu, men jag vet inte alls statusen på den.

Laddade ner den för bra länge sedan och då hette den "developer release 2". Men har ännu inte hunnit sparka igång den, så jag vet inte hur bra den är...

Citat:

Om man vill ha en komersiell databas till OSX server, vad har man då att välja på?

OpenBase följer med installationen av WebObjects, men den som många andra slänger in databaserna i /System/Library

Jag vill kunna placera mina databaser på någon annan volym!

Eller är OSXserver helkörd som DB server?

/Johan

Testa FrontBase. Gratis utvecklarversion b.la. Lägger också sina db-filer i /Library/, men det går att komma runt med en symlink. Vi kör frontbase på en xserve-burk där vi har lagt db-filerna på en speglad RAID-partition.

/Pär

• Oregistrerad
  • 2003-11-08 23:51

Lite sent kanske, men jag vill iaf nämna att Oracle har släppt en liten preview och en skarp version ligger inte så långt borta nu (om man vågar tro på O).

Fri baser är ofta tillräckligt bra, men att köra affärskritiska system på dem är något våghalsigt ur ett supportperspektiv.

/Y

• Medlem
  • 2004-02-20 09:23

direver

jag försöker sätta upp en postgres-databas i plugget och vill nu få kontakt med mina java-program hemifrån. Jag har förstått det att jag behöver en drivrutin till postgres här hemma (?), men hur vet jag vilken version av denna drivrutin som behövs. Postgres finns ju i flera versioner, så hur får jag reda på vilken version av postgres som ligger på skolan via terminalen? Finns det ngt "version"-flagga?

Ursprungligen av moki:

jag försöker sätta upp en postgres-databas i plugget och vill nu få kontakt med mina java-program hemifrån. Jag har förstått det att jag behöver en drivrutin till postgres här hemma (?), men hur vet jag vilken version av denna drivrutin som behövs. Postgres finns ju i flera versioner, så hur får jag reda på vilken version av postgres som ligger på skolan via terminalen? Finns det ngt "version"-flagga?

Du behöver inte veta exakt vilken version av postgres som körs - det viktiga är att drivrutinen kan kommunicera med databasen, och eftersom postgres har använt samma protokoll sedan nån gång runt 6.5 (nuvarande version är 7.4, så det är riktigt länge m a o) ska den biten inte vara något problem. Längre upp i tråden hittar du en länk till jdbc-drivrutinen du behöver för att kunna ansluta. Men det kan ju ändå vara bra ibland att veta vilken version som körs, och då kan du antingen skriva "psql --version" i kommandoraden, eller köra "SELECT version();" inifrån databasen.

Ursprungligen av Yozzi:

Fri baser är ofta tillräckligt bra, men att köra affärskritiska system på dem är något våghalsigt ur ett supportperspektiv.

Det håller jag faktiskt inte alls med om. Både Postgres, Interbase/Firebird och MaxDB (SAP DB) är extremt stabila databaser som har drygt 25 år av utveckling bakom sig, och de används allihop i en hel massa affärskritiska system. Den diskussionen ids jag däremot inte ta nu, eftersom det oftast brukar vara mer givande att i stället bara dunka huvudet i en betongvägg en stund.

Men: Om man är osäker över just support- och grarantibiten så finns det faktiskt företag som tillhandahåller support och garantier för opensource-databaser. För PostgreSQL kan du bl.a. anlita PostgreSQL Inc. och commandprompt.com. Fujitsu marknadsför också en något utökad postgres-version med supportavtal och fulla garantier, men det är än så länge bara i Japan.

1
Bevaka tråden