Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verifiering av platt skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta kanske någon kan hjälpa mig med:

Jag projektleder, på konsultbasis, utvecklingen av en bärbar dator. Jag är även ansvarig för att sätta upp verifieringskrav för produkten, och en av sakerna som jag funderar på är verifiering av färgåtergivning.

Jag är helt enkelt ute efter att verifiera att kombinationen dator och skärm använder "rätt färger". Jag är helt klart ute på midjedjupt vatten här, men det finns såvitt jag förstått färgmätare som används för att kalibrera en skärm. Dessa är väl främst tänkta för proffsändamål, men jag vill använda en sådan på förserien av datorerna för att få en bekräftelse på att färgprofilen är OK...

Datorn ifråga kör (hu!) Windows XP.

Någon som vågar ge sig på att tolka mina förvirrade frågor?

/Charles

• Medlem
  • 2003-10-21 13:11

Det finns ju några skärmkalibratorer,
dom jag tycker om är:
Spyder med programvara från Colorvison
samt EyeOne, från Gretag Macbeth

Länkar:
Colorvison
Eye1

Men problemet med att bärbara att man enkelt ställer skärmen i olika (betraktnings)vinklar och du upplevs färgerna på olika sätt, men för att göra en skärmprofil och kalibrera mot tex prepress standard så är det bättre än ingenting!

Micke

• Oregistrerad
  • 2003-10-21 14:49

Annars finns det väl papperslappar med "färgprov" på för tryckerier. Förvisso i additiv CMYK men det är ju dessa skärmen skall efterapa.
Kanske måttligt kul att göra massa plattor i CMYK och sedan hålla upp papper bredvid och jämföra, men det blir väl billigt (om man kan låna "färgproven")

Hm... Kanske en dum ide när jag tänker på det

• Medlem
  • 2003-10-23 02:19

Snabbast är att köra en bra testbild parallellt på både skärm som skall testas och ett referenssystem.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-23 13:34

Köp en spyder, priset har gått ner rejält.
Nya spyder tillsammans med senaste programvaran till win fungerar utmärkt på
bärbara pc datorer.
Tyvärr har spyder varit lite ojämn , dvs ett värde och skärm kan bli annorlunda med en annan spyder. Verkar som jämnheten är bättre nu än tidigare.
För att bedömma bilder kallibrera efter
5000k-6500k. Gamma 1.8-2.2
Färgtemt på ljusbord är 5000k och skärmen bör ha samma kelvin
http://www.d3image.se/

Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Snabbast är att köra en bra testbild parallellt på både skärm som skall testas och ett referenssystem.

Jodå, men frågan är om ett otränat öga kan särskilja mindre skillnader? Det är det som tilltalar mig med en maskinell mätning som tex Spyder.

/Charles

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Köp en spyder, priset har gått ner rejält.
Nya spyder tillsammans med senaste programvaran till win fungerar utmärkt på
bärbara pc datorer.
Tyvärr har spyder varit lite ojämn , dvs ett värde och skärm kan bli annorlunda med en annan spyder. Verkar som jämnheten är bättre nu än tidigare.
För att bedömma bilder kallibrera efter
5000k-6500k. Gamma 1.8-2.2
Färgtemt på ljusbord är 5000k och skärmen bör ha samma kelvin
http://www.d3image.se/

Tack för detaljerad info - skall ta ett snack med kunden om detta.

/Charles

1
Bevaka tråden