Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leveranser av G5 Dual

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vad menar du med "och det går bra att beställa på Apple Store? Det gör det väl alltid oavsett leveranstid. Leveranstiden är väl den samma från Apple Store som från ÅF eller?

Var kan man se beräknad leveranstid på Apple Store? Går det bara att göra när man väl lagt en beställning eller?

Det finns de som köpt med studentrabatt på Apple Store och fått 3 dagars leveranstid. Jag har själv talat med en sådan (lycklig) ägare. Själv väntar jag fortfarande efter 10 veckor och jag är företagskund. Återförsäljare kan i nuvarande system inte se ett jota som jag förstått det (men de ska få nytt system). Står det en kartong i hallen på förmiddagen så har datorn kommit. Annars har den inte kommit. Återförsäljarna får rätta mig om jag har fel men det är så jag upplever det i alla fall från min ände som väntande kund.

Om du beställer på Apple Store så får du väl ett ordernummer du kan följa upp. Posten har väl samma typ av service idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 22:08

Jo, jag läste om det också. Men i det fallet rörde det väl sig om en education leverans, dvs. till lärare och skolanställda, inte mecenat systemet för studenter?

Oavsett vilket så borde apples återförsäljare kunna lämna ett preliminärt leveransbesked, samt följa upp kundens orderstatus efter hand...

Skall man sälja så skall man nog göra det nu då isåfall

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jo, jag läste om det också. Men i det fallet rörde det väl sig om en education leverans, dvs. till lärare och skolanställda, inte mecenat systemet för studenter?

Oavsett vilket så borde apples återförsäljare kunna lämna ett preliminärt leveransbesked, samt följa upp kundens orderstatus efter hand...

Det stämmer helt och hållet. En forskare beställde den (med Education rabatt då). Fast 1 dags byggtid är fortfarande rekord ändå

Nästa vecka fyller min G5'a en månad

  • Medlem
  • 2003-10-19 22:35

Men stämmer verkligen denna uppgift om Apples besked till sina ÅF?

Det vore ju helt otroligt om beställningar från Apple Store av Dual G5 levereras på ett par dagar samtidigt som Apple "struntar" i äldre beställningar från ÅF. I alla fall skulle jag som ÅF vara rätt förbannad om så var fallet.

/Mattias

Citat:

Skrevs ursprungligen av mabe
Men stämmer verkligen denna uppgift om Apples besked till sina ÅF?

Det vore ju helt otroligt om beställningar från Apple Store av Dual G5 levereras på ett par dagar samtidigt som Apple "struntar" i äldre beställningar från ÅF. I alla fall skulle jag som ÅF vara rätt förbannad om så var fallet.

/Mattias

Jag tror inte man struntar i andra beställningar, men så länge en kundkategori är prio 1 så åker man ju inte framåt i kön heller.

Jag har pratat direkt med en återförsäljare och fått uppgiften att man idag inte kan följa en order men att Apple ska byta system så de ska kunna göra så i framtiden.

Hursomhelst så är det åt helvete att inte ge besked om läget tidigare.

  • Medlem
  • 2003-10-20 19:26

Men Anders, Du behöver inte tillhöra någon särskild kundkategori för att en hos Apple Store beställd Dual skall skickas samma dag til Dig. Om Du går in på svenska Apple Store så är den angivna byggtiden "same day" vilket innebär att Du har datorn på några dar.

Det bisarra är alltså att den ÅF som beställt en Dual från Apple för många veckor sedan får vänta och vänta liksom hans kund, medan Apple omedlbart sänder en dator till en privatkund som beställer idag från Apple Store.

/Mattias

Citat:

Skrevs ursprungligen av mabe
Men Anders, Du behöver inte tillhöra någon särskild kundkategori för att en hos Apple Store beställd Dual skall skickas samma dag til Dig. Om Du går in på svenska Apple Store så är den angivna byggtiden "same day" vilket innebär att Du har datorn på några dar.

Det bisarra är alltså att den ÅF som beställt en Dual från Apple för många veckor sedan får vänta och vänta liksom hans kund, medan Apple omedlbart sänder en dator till en privatkund som beställer idag från Apple Store.

/Mattias

Ännu värre alltså. På något sätt kan jag väl låta skolväsendet gå före nu när modellen började rulla ut precis vid skolstarten, men att privatkunder har "same day" och jag som köper via mitt företag inte ens vet när den kommer efter 10 veckors väntan. Jag har i morse skickat in detta som en fråga till Oscar.

Jag fattar bara inte vad som är så jävla svårt med leveransdatumet. Vet de inte hur många maskiner de bygger på ett dygn? Kan de inte räkna?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-20 21:12

Det stämmer till viss del att Apple Store har högre allokering i fabriken än en vanlig återförsäljare. Personligen har jag i princip fått motsatsen bevisad då jag beställde en Dual G5 genom en återförsäljare här i Stockholm för ca. 1 vecka sedan och får den levererad i slutet av den här veckan (den har gått från fabriken).

En sak man kan tänka på är att leveranstiden för en BTO maskin oftast blir kortare än för en standardmaskin under de perioder då det råder leveransproblem =). Kan låta konstigt men så är det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
..En sak man kan tänka på är att leveranstiden för en BTO maskin oftast blir kortare än för en standardmaskin under de perioder då det råder leveransproblem =). Kan låta konstigt men så är det.

Jag tycker snarare det är en sak som Apple och dess återförsäljare kan tänka på. Man skulle på det sättet kunna HJÄLPA sina kunder göra det bästa valet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 05:51

Jo, det är sant. Samtidigt tror ja dock inte att det skulle gå fortare att få en BTO än en standardmaskin om alla beställde BTO. De flesta återförsäljare stödjer ju inte ens BTO köp utan säljer endast standardmaskiner med tillbyggnad. Konstigt egentligen.

Jag beställde iaf. en BTO Dual G5 som privatperson för 1.5 vecka sedan och får den levererad i slutet av veckan.

  • Medlem
  • 2003-10-21 18:16

Eftersom de två veckor gått som Macoteket angav som maxtid innan jag skulle ha min Dual G5, ringde jag i dag för att kolla läget. Med de besked Macoteket får från Apple i dag, räknar de inte med att ha levererat alla beställda Dualer förrän till slutet av november.

Så jag avbeställde min Dual med tungt hjärta (jag ville ju gynna Macoteket som öppnat Mac-butik i Stockholm), och kontaktade i dag Apple Store. Nu i kväll har jag fått meddelande om att Dualen är på väg!

Det är ju kul, men jag tycker verkligen synd om Apples återförsäljare...

/Mattias

  • Medlem
  • 2003-10-21 18:18

För övrigt, en BTO tar mellan 5-7 dagar att bygga. Kunden bör ha den inom max två veckor inkl frakt, men sannolikt tar det något kortare tid. Allt enligt Apple Store.

Som för övrigt förklarade den underligt snåla tilldelningen av Dualer till ÅF, med att "dom ju betalade mindre"...

/Mattias

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-21 21:16

Fick i dag medelandet att en dual G5 som jag har beställt har lämnat Apples fabrik :). Har någon en ide om hur länge det brukar ta för dom att frakts till sverige ?

/ ToK

Citat:

Skrevs ursprungligen av tok
Fick i dag medelandet att en dual G5 som jag har beställt har lämnat Apples fabrik :). Har någon en ide om hur länge det brukar ta för dom att frakts till sverige ?

/ ToK

Jag fick samma besked den 14:e. Still waiting...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 21:38

Enligt tidigare inlägg tycks maskinerna kunna irra runt en del i europa innan de når återförsäljaren i Sverige (enligt status på applestore).

Jag väntar med spänning på min dual jag med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Enligt tidigare inlägg tycks maskinerna kunna irra runt en del i europa innan de når återförsäljaren i Sverige (enligt status på applestore).

Jag väntar med spänning på min dual jag med.

Ja varför skulle de åka direkt till Sverige? Det tog ju ändå så lång tid att bygga maskinen så det är väl ingen brådska...

Jag tycker det är obegripligt hur det kan ta mer än 7 dagar till Sverige från Irland. Speciellt som företaget skickat prylar den här vägen i 20 års tid. Ror man över dom en och en eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 21:54

Jag tror inte våra maskiner byggts i Irland. Det är bara en viss andel av maskinerna som byggs i Cork. Vid underskott av maskiner där tas maskiner från Asien, som även försörjer hela USA marknaden.

Men det känns ändå ganska orimligt att sakerna skall irra runt nere i Europa på det sätt de gör. Leverantörerna skyller ju stora delar av problemet på TNT, som apple ju nyligen övergått till. Men det är ju alltid lätt att skylla ifrån sig. Apple har säkert gjort upp något billigt avtal med TNT och har därmed fått lägst prio i deras system. Det skulle inte förvåna mig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-21 22:24

Har själv väntat nästan 17 veckor ( burken beställde den 26:e juni ) så 7 dagars frakt låter ju nästan överkomligt.

Hoppas att ni får Panther direkt! Annars börjar cirkusen igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-22 15:33

Det hämtas ihop med datorn hos återförsäljaren för min del, mot en kostnad av 200kr (om det inte ligger i kartongen)...

Nu jäklars! Imorrn är jag lovad leverans!

Var tusan beställer man Panther till det där reducerade priset? Hittar bara en sida där fullpriset nämns?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 21:37

Jag ska få min G5 dual på Fredag ( förhoppningsvis) men jag vet inte om jag får Panther'n med eller inte ?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 07:59

Det tar 2 dagar från Cork till Stockholm enligt TNT och även enligt mina personliga erfarenheter.

Min dator (G5 dual 9800) skickades 18/10 med TNT Nederlad BV.

Senare kom det upp att den skickats med ett annat företag den 20/10.

Nu här den inne på andra dagen på en terminal i Luxemburg.

Det här är ett exempel på dålig kvalitet. Apple har dålig kvalitet (den fysiska datorn är bara en del) och det smärtar mig att säga det.

Bra kvalitet i det jär avseendet är om Apple kan säga NÄR datorn kommer fram och inte ändra uppgifterna.

Björn

Senast redigerat 2003-10-23 08:10
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 11:38

Kul att era maskiner är på väg! Jag väntar med spänning på min också, som skickades förra helgen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Var tusan beställer man Panther till det där reducerade priset? Hittar bara en sida där fullpriset nämns?

Har du fått veta av din återförsäljare om Panther skickas med datorn eller ej?

Kika på den här sidan och välj en av de två länkarna i högra kolumnen beroende på om du handlat din G5:a hos applestore eller återförsäljare.

http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/g5/

Priset blir 195kr inkl. moms...

Du måste dock ha serienummret samt inköpsdatum för din maskin (=faktura datum).

Så där ja!

Maskinen startade med en nästan komiskt vrål (ungefär som om man startar en sportbil med lite för mycket gas) för att sen tystna nästan helt. Har klickat runt i lite program nu och detta känns kusligt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 20:04

Låg panter i lådan eller har du beställt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Låg panter i lådan eller har du beställt?

Ingen Panther i lådan. Jag gick in på adressen här ovan men mitt serienummer funkar inte. Jag ringde då Apple Store och tjejen där kunde inte heller använda mitt serienummer. Det kvarvarande alternativet är att tanka hem en blankett på samma sida och skicka med snigelpost till Irland. Nej... de har ingen fax.:p

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-24 20:36

Fånigt egentligen att apple inte bara kan skicka lika många OSX 10.3 skivor till återförsäljaren som det antal macar de sålt under rabatt-perioden (200kr uppgradering).

Då skulle folk enkelt kunna vända sig dit med kvittot i handen och få pantern med sig hem samma dag.

Ibland känns saker lite väl centraliserade... snailmail till irland, var det dummaste jag hört.

Senast redigerat 2003-10-24 23:31
Bevaka tråden