Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö brännare i G5

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Följande prestanda kan man läsa att G5:ans DVD-R/CD-RW har:

DVD
Läser: 8X
Skriver: 4X

CD-R
Läser: 32X
Skriver: 16X

CD-RW
Läser: 32X
Skriver: 10X

Nu kan man fråga sig om detta är prestanda man ska nöja sig med från företaget som skryter med världens snabbaste persondator? Jag tycker att det är rent ut sagt pinsamt att inte kunna leverera en dator med en enhet som skriver vanliga CD-R-skivor snabbare än 16X.

Att den skriver DVD-R i 4X är väl inte mycket att orda om eftersom det ligger i nivå med övriga brännare på marknaden. Men nog måste väl Apple kunna förhandla till sig ett bra pris på en enhet som skriver CD-R snabbare än låga 16X? Minst 32X tycker jag att man kan kräva av "världens snabbaste persondator". 16X var snabbt för ett par år sedan, idag blir man ju utskrattad.

Det finns inga snabbare DVD-Brännare.

Av någon anledning är det så.

Vill man det snabbaste måste man ha:

En DVD - läsare
En CD - brännare
En DVD - brännare

Sen tycker jag inte att 16x är pinsamt, allt över 16x är bara "fluff". Endast de yttersta spåren på en CD kan brännas i 48x.

Är 5 minuter för lång tid så kan man ju alltid koppla in ett par extra brännare och köra samtidigt.

vet inte om jag tycker 16x är så segt för CDbränning, det tar ju bara några minuter med att bränna en CD, och det brukar väl räcka ?
det var värre förr när man tyckte att 4x var snabbt

och det finns ju en Plextor DVDbrännare som bränner i 8x, men det verkar tunt med skivor just nu och 4x är ju lite av standard fortfarande...

men det finns ju en allvarlig "defekt" i dom nya macarna...
man kan ju inte stoppa in ytterligare en CDbrännare om man vill ha snabbare CDbränning, och det suger ju bigtime.
den expansionen har Apple tydligen glömt bort så det blir externa prylar som ligger på skrivbord eller vart man nu vill ha sina grejer...

M

• Medlem
  • 2003-10-19 16:06

Jag kan bränna CD-R i 24x och CD-RW i 10x på min G5 med Superdrive.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Jag kan bränna CD-R i 24x och CD-RW i 10x på min G5 med Superdrive.

Min kompis som fick sin dubbelpropp levererad för några dagar sedan kunde också det. Varför skriver Apple 16X som max på sin hemsida?

I övrigt så förvånar det mig att folk accepterar att man snålar på en så billig sak som brännaren. Köper man en ny G5:a så gör man ju det för att man är beredd att lägga ut en herrans massa pengar för att få en så snabb dator som möjligt med den senaste tekniken. Men samtidigt så tycker man inte att det är något problem med att prestandan på brännaren är sämre än vad man kan köpa på Dustin för typ 2000 spänn.

I så fall kan man ju lika gärna köpa en gammal G4:a eftersom dom faktiskt också är snabba. Det är ju bara ibland man behöver snabbheten i G5:a, men det handlar ju bara om ett par minuter man får vänta...

Jag tycker givetvis att 16X är en okej fart om man jämför med ett par år sedan, men det känns lite segt när man ser vad det finns för farter på andra billiga brännare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
I övrigt så förvånar det mig att folk accepterar att man snålar på en så billig sak som brännaren. Köper man en ny G5:a så gör man ju det för att man är beredd att lägga ut en herrans massa pengar för att få en så snabb dator som möjligt med den senaste tekniken. Men samtidigt så tycker man inte att det är något problem med att prestandan på brännaren är sämre än vad man kan köpa på Dustin för typ 2000 spänn.

PowerMac G5 har bara plats för en 5,25" enhet, så nöjer man sig inte med 24x för CD-R, så får man välja bort DVD-R-enheten och ta en CD-RW/DVD-ROM-enhet istället.
Valet finns om du köper din G5 via AppleStore.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sniper
Det finns inga snabbare DVD-Brännare.

Av någon anledning är det så.

Vill man det snabbaste måste man ha:

En DVD - läsare
En CD - brännare
En DVD - brännare

Sen tycker jag inte att 16x är pinsamt, allt över 16x är bara "fluff". Endast de yttersta spåren på en CD kan brännas i 48x.

Är 5 minuter för lång tid så kan man ju alltid koppla in ett par extra brännare och köra samtidigt.

Klart det finns snabbare brännare. Plextor PX-708A är BETYDLIGT snabbare än så... DEN borde sitta i G5-datorerna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Klart det finns snabbare brännare. Plextor PX-708A är BETYDLIGT snabbare än så... DEN borde sitta i G5-datorerna...

Kanske inte så underligt att den inte sitter i G5orna då den inte fanns tillgänglig förrän i början av september. Apple valde nog efter vad som kunde volymlevereras vid produktionsstart för G5orna.
Men förhoppningsvis byter de när nästa revision av G5orna kommer.

1
Bevaka tråden