Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan flera användare dela på...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-21 13:37

...itunesmusiken, adressboken osv. i 10.2.8?

Pillade lite med alias men då skar ju både mail och adressboken - aj-aj...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 13:00

Edit: OBS! Nedanstående fungerar *inte* (vilket jag trodde i två månader...). Se mitt nästa inlägg istället.

Adressboken går att dela på, det gör jag själv hemma. Du måste bara tänka på att använda ln -s (symboliska länkar, görs från terminalen), alias fungerar inte.

Alltså: lägg upp filerna från ~/Library/Application Support/Addressbook/ på något allmänt åtkomligt ställe (t ex /Users/Shared/) och länka sedan med ln -s så filerna ser ut att ligga kvar hos varje användare.

Jag har inte hunnit till iTunes/iPhoto än, mail är löst med en separat IMAP-server hemma.

Senast redigerat 2003-10-23 10:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-22 13:06

Min sambo och jag kommer åt samma musik i iTunes på detta sätt:
I de avancerade inställningarna kan man ställa in var musikmappen ska finnas (lämpligen i en delad mapp).
Dock uppdateras inte biblioteksfilen när man gör på detta sätt, så när jag rippar ny musik måste hon lägga in den i sitt bibliotek och vice versa (lätt gjort genom at dra in hela musikmappen till iTunes och rulla tummarna ett par minuter).

Det finns säkert andra och smartare lösningar; jag är dock lite allergisk mot terminalen...

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-22 13:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av steli
Adressboken går att dela på, det gör jag själv hemma. Du måste bara tänka på att använda ln -s (symboliska länkar, görs från terminalen), alias fungerar inte.

Glömde säga att jag är grön som gräs på detta med terminaler...

Citat:

... länka sedan med ln -s så filerna ser ut att ligga kvar hos varje användare.

Jo, just det… Hur!?

Citat:

Jag har inte hunnit till iTunes/iPhoto än, mail är löst med en separat IMAP-server hemma.

Ser framemot det med - ur en familjs perspektiv är fleranvändarsystem något nödvändigt ont, men alla gemensamma grejjer måste vi ju kunna dela på.

Smalsynt av Äpplet att inte ge oss möjligheten att på ett enkelt sätt dela på adressböcker, musik, bilder osv direkt i sina fina iApps.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 10:44

Oops, jag måste ta tillbaka det jag skrev tidigare. Jag kollade hemma och upptäckte att det inte alls fungerade som jag trodde...

En mycket bättre lösning (kräver lite meckande i Terminalen) finns på macosxhints.

OBS att ovanstående inte är komplett utan att man gör som det står i kommentarerna. Man måste ställa om filrättigheterna på adressbokfilerna för varje användare när de loggar in. Se detta tips för mer detaljer.

Sorry, det blev lite UNIX ändå... (jag har inte tid att skriva ner exakt hur du ska göra, men om du har specifika frågor är det bara att återkomma).

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-23 10:58

Stort tack för tipsen och länkarna! Detta blir mitt första terminalpyssel - uj-uj!

1
Bevaka tråden