Skrevs ursprungligen av iggy
Äntligen någon som använder Eudora )
Men det kände du ju redan till eller hur?
Hur hittar jag SpamSieve?
Allmänt så kan jag säga att du i princip alltid kan hitta macprogram på MacUpdate (eller Versiontracker) bara du vet namnet på programmet.
SpamSieve hittar du hos MacUpdate här och programmets hemsida finns här:
http://www.c-command.com/spamsieve/
Svåranvänt?
Näe, programmet är inte svåranvänt, men det kräver en del när man installerar och tränar upp det. Man måste läsa instruktionerna noga, både för att koppla ihop programmet med Eudora. Men det är utmärkta instruktioner, så om man bara är noggrann och läser på ordentligt är det inte direkt svårt. Det går att påverka programmet så att det t.ex. hellre släpper igenom ett spam (falska negativa) än att det råkar göra ett riktigt mejl till spam (falska positiva). Man bör, precis som jag skrev i tråden jag länkade ovan, använda Eudora 6 för att det är smidigast.
Programmet kostar 25 dollar, vilket är billigare än att köpa Eudora 6 (som, om man betalar, också har ett eget spamfilter).
Jag har använt programmet ett tag och efter den initiala perioden då man lär upp programmet går det av sig själv.
Lite statistik:
Jag har sedan den 1 oktober fått 3045 spammejl och 498 riktiga mejl. SpamSieve släppte under denna tid igenom 12 mejl som falska negativa och 0, nada, inga mejl som falska positiva. Med andra ord 99,7 procents träffsäkerhet. Rätt bra va?
Tänkte att jag skulle skriva en egen tråd om detta filter, men de flesta avänder väl ändå Apples Mail, så jag inte orkat göra det.
För att läsa lite mer om hur det fungerar så rekommenderar jag Daring Fireballs intervju med Michael Tsai, killen bakom SpamSieve.