Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Font Book - Vad tycker ni?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt första intryck av Font Book (eller Typsnittsboken som den heter på svenska) är att den är snygg och verkar smidig.

Ett minus är dock att man inte kan aktivera enskilda typsnitt. En hel uppsättning måsta aktiveras om jag förstått det rätt. (Det går dock att avaktivera enskilda typsnitt i en uppsättning)

Det verkar öht inte fungera att avaktivera typsnitt. Om jag avaktiverar en hel uppsättning kan jag ändå använda de typsnitten i tex InDesign, detta utan att de autoaktiveras i Font Book.

Någon som förstår programmet?

  • Medlem
  • 2003-10-25 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Någon som förstår programmet?

Tyvärr så verkar Adobe vara de sista människorna som kunde göra en typsnittshanterare, och de har lagt av. Jag förstår ingenting av FontBook, det raderade t om typsnitt från hårddisken när den skulle avaktivera dem. Verkar inte speciellt bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 12:28

Som jag förstod det är detta bara första steget, fick för mig att man ska kunna dela typsnitt över nätverk, och även köpa nya typsnitt genom fontbook senare. Har inte testat programmet själv så kan inte uttala mig om dagens funktionallitet, synd om inte grundfunktionerna funkar. Får väl hoppas att Apple tar tag i detta snart då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 13:01

Phew! Blev lite orolig när jag läste ovan inlägg. Men efter att testat själv så gick ångesten över i total lycka. För Fontbook är en av de funktionen som jag verkligen längtat efter.

Kort sagt: Fontbook löser typsnittsproblemen i OSX.

Jag lägger in _alla_mina egna typ 1 och open type typsnitt i fontbiblioteket och avvaktiverar alla Apples typsnitt. Funkar perfekt. De snitt som datorn behöver är låsta (man kan alltså inte längre av misstag ta bort systemsnitt, vilket ju förr renderade i jätteproblem).

Sedan kan jag i lugn och ro sortera snitten på det sätt som man själv önskar. Som i iTunes ungefär. Och det funkar! Och man behöver inte starta om InDesign heller... hot swap...

Bra Apple! Allt är förlåtet. Jag har redan glömt att ni klantat er med typsnittshanteringen i tidigare versioner av OSX!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 13:19

Är det bättre än suitecase??

--jag sitter fortfarande i Jaggan..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
...och avvaktiverar alla Apples typsnitt. Funkar perfekt. De snitt som datorn behöver är låsta (man kan alltså inte längre av misstag ta bort systemsnitt, vilket ju förr renderade i jätteproblem).

Blir fonterna verkligen avaktiverade? Du kan inte använda fonten i något program efter avaktivering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 13:26

Jag har haft en massa problem med Suitcase under OSX. Har man inte haft det, så är det kanske mer en smaksak. Men än så länge gillar jag Fontbook bättre än Suitcase.

Jag slängde in hela Adobe Type collection (>150Mb) för att testa gränserna lite. Fontbook bearbetar fortfarande efter ca 5 minuter informationen...

En skillnad mellan programmen är att i Fontbook aktiveras alla snitt. Man får manuellt avaktivera i efterhand. Detta kanske inte är så lyckat om man som jag lägger in en stor mängd typsnitt på en gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Blir fonterna verkligen avaktiverade? Du kan inte använda fonten i något program efter avaktivering?

Jag har bara provat med InDesign än så länge. Där försvinner snitten från menyn när jag avvaktiverat dem. Ska kolla om det funkar på samma sätt i andra program...

* InDesign - funkar
* Textredigeraren - funkar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 23:06

Efter att ha testat Fontbook lite mer ingående, kan man bara konstatera att Apple inte når ända fram. Långt därifrån. I alla fall om man vill hantera många typsnitt och familjer.

Kanske har jag inte greppat hur det är tänkt att man ska jobba med programmet... ger det en chans till imorgon.

Efter omistallation (pga skadad disk) verkar det fungera som det ska för mig. Ska sätta mig in i det och hårdtesta under morgondagen.

Som det känns nu vågar jag inte ens installera Panther på jobbet än.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-26 02:28

Det Fontbook gör är att kopiera typsnitten mellan fonts-mappen och delatmappen. Det krävs alltså av programmen att de läser in typsnitten från fonts-mappen varje gång man tar fram typsnittsmenyn. Vissa program kommer alltså inte att fungera riktigt riktigt med det tillvägagångssättet.

Suitcase å andra sidan läser in typsnitten i minnet istället. Viss skillnad alltså...

  • Medlem
  • 2003-10-26 02:38

Ska jag vara ärlig, så var det bättre utan Typsnittsboken. Då kunde man antingen göra jobbet manuellt, noll risk att misslyckas, eller via Suitcase, viss riskfaktor.

VARNING: Den raderar typsnitt från hårddisken, men de återfinns i user/fonts. Dock inte i sina mappar, så man får lägga tillbaka manuellt. Hoppas att Apple kollar vad man använder ett typsnittsprogram till, och gör om hela programmet.

Men det finns väl ingen autoaktivering i FontBook va?

Om man hela tiden gör ny design så är nog inte autoaktivering så viktigt, men på jobbet får jag hela tiden plocka upp saker ur arkivet som kunden ska ha nya utskrifter av eller liknande jobb. Att då kunna öppna jobbet och få alla typsnitt laddade direkt är en funktion jag inte klarar mig utan.

Suicase X1 kan också avaktivera systemtypsnitt så oavsett vilket program man använder så slipper man i alla fall ha de där asiatiska stilarna överallt.

  • Medlem
  • 2003-10-29 09:04

FontBook har ju en inställning där man kan välja att "kopiera alltid typsnittsfiler vid installation" vilket jag rekommenderar starkt, för tar du bort typsnitten hur FontBook så läggs dom i papperskorgen!!

Så vill man jobba med den lite mera som Suitcase eller dyl, klicka i det valet, och ni som inte har gjort det kolla era papperskorgar innan ni tömmer era fonter kan ligga där!

Ett litet lyft för typsnitten är att dom har fått olika ikoner med det ända som skiljer är några kryptiska förkortningar på ikonerna, detta tycker jag Apple skulle ha gjort ännu tydligere som i Mac OS 9, typ en väska för Skärmtypsnitt osv.

Micke

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Det verkar öht inte fungera att avaktivera typsnitt. Om jag avaktiverar en hel uppsättning kan jag ändå använda de typsnitten i tex InDesign, detta utan att de autoaktiveras i Font Book.

Jag upplever samma sak. Jag la till ett gäng typsnitt i en ny uppsättning. Sedan gick jag igenom uppsättningen och avaktiverade alla typsnitt jag inte ville ha. Men i mina program så syns likväl alla typsnitt jag la till, även de jag avvaktiverat.

Om jag kollar under "Alla typsnitt" i Typsnittsbok så ser jag att mina typsnitt ligger där också (vilket är rimligt) men att de *inte* är avaktiverade som i min uppsättning. Betyder detta att att uppsättningar är värdelösa? Som gammal ATM Deluxe-användare så är man ju van vid att en avaktivering gäller för det typsnittet i alla sammanhang.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 01:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag upplever samma sak. Jag la till ett gäng typsnitt i en ny uppsättning. Sedan gick jag igenom uppsättningen och avaktiverade alla typsnitt jag inte ville ha. Men i mina program så syns likväl alla typsnitt jag la till, även de jag avvaktiverat.

Om jag kollar under "Alla typsnitt" i Typsnittsbok så ser jag att mina typsnitt ligger där också (vilket är rimligt) men att de *inte* är avaktiverade som i min uppsättning. Betyder detta att att uppsättningar är värdelösa? Som gammal ATM Deluxe-användare så är man ju van vid att en avaktivering gäller för det typsnittet i alla sammanhang.

Livar upp denna tråden lite igen
Jag har märkt av samma sak med fontbook och det gör ju hela programmet helt värdelöst. Skapar en grupp, lägger till typsnitt och sedan avaktiverar typsnitten som jag inte ska använda, men inte blir det avaktiverat för det, de ligger kvar aktiverat i 'Alla typsnitt'..
Måste säga att det var jättekul när jag importerade ett bibliotek på 200 fonter...

Är det en bugg eller är det en future? Gör vi fel på nåt sätt eller? Finns det nån logisk orsak/lösning på detta?

mvh

Ändra i inställningar så att du avaktiverar alla typsnitt när du avaktiverar en samling.

/Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 21:54

så enkelt var det..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Wärn
Ändra i inställningar så att du avaktiverar alla typsnitt när du avaktiverar en samling.

/Peter

Aha... hmm, jag tolkade den inställningen annorlunda. Det står såhär:

Citat:

Avaktivering av en samling stänger av:
• bara samlingen
• alla typsnitt i samlingen

Jag tolkade det som att det bara gällde hela samlingar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 19:00

Men om man nu har ca 1000 typsnitt och vill kunna aktivera/avaktivera hela grupper och enskilda typsnitt, ska man då skaffa Suitcase? Är det bästa typsnittshanteraren som finns? Funkar det i alla program, även t ex Fireworks och photoshop, utan att man behöver starta om dem?

Började med Fontbook i veckan och allt har fungerat bra hittintills men så upptäckte jag detta:

Så har det aldrig sett ut innan jag började använda fontbook undrar just vad det är för typsnitt som blivit förstört. Någon som kan säga så jag kan kolla i Fontbook?

Versiontracker är bilden ifrån.

Har du testat att starta om Safari? Jag har sett liknande saker och de försvinner efter att programmet startats om.

Jag trodde det... men det hade jag tydligen inte.
Det har aldrig hänt mig innan men ser man på någongång måste vara den första.

Tack!

1
Bevaka tråden