Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Keyboard systemkrav

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 13:44

Det senaste vita Apple Keyboard (den som har fast lutning) har enligt förpackningen systemrav: Mac OS X 10.2.5. Jag köpte ett sånt tgb och det funkar utmärkt i Mac OS X 10.2.8 som jag har. Men jag har nu startat i Mac OS 9, och det funkar ändå! Alla knappar, inkl specialknapparna för volym och utmatning av CD funkar helt felfritt.

Så jag undrar om det verkligen finns någon begränsning som gör att man måste ha 10.2.5? Jag känner nämligen en som vill ha ett vitt tgb men inte hittar något som har lägre systemkrav än 10.2.5 (han har Mac OS 9). Han säger att han har pratat med macoteket och att de säger att det inte funkar för hans dator. Men om det funkar i Mac OS 9 för mig så borde det ju funka för honom. Han har en PowerMac G4 Graphite 700.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 15:20

Datorn är nog inte problemet... har själv kört de flesta apple t-bord inklusive det senaste vita med fast lutning, på en PowerMac G4/400. Dock under OSX. Men om du säger att det går bra under OS9 så bör det gå lika bra på hans maskin som på din.

Kan ni inte bara testa annars? Låna ut ditt t-bord för att se om det funkar...

Det går att köra tgbt i OS 9 men det som inte funkar är:
- Funktionstangenterna
- vissa tecken "byter plats" och stämmer inte överrens med vad som står på tangenterna. (inga bokstäver dock)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 00:04

mannen: Nja, funktionstangenterna funkade faktiskt i Mac OS 9. Skylten om att man ska tilldela funktionstangenten ett program kom upp när jag tryckte på en funktionstangent, så visst funkar dem!

Jag testade de flesta tangenterna, inkl kortkommandon i Finder och Skriv text och även alt- och alt-skift-kommandon för att skriva specialtecken. Alla verkade funka felfritt.

Däremot testade jag inte help/delete etc-knapparna. Är det någon av dessa som inte funkar kanske?

cal: Det är inte så enkelt eftersom personen som vill ha nytt tgb bor långt härifrån, i Farsta tror jag. Det är därför jag frågar här.

1
Bevaka tråden