Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nu lanserar vi stolt ytterligare ett kunskapsprov. Denna gång är temat IP - det berömda Internetprotokollet. 99mac-medlemmen Jonas Mellander har tagit sig tid att knåpa ihop detta kunskapsprov som verkligen kommer att skilja hardcoreanvändare från vanliga vardagssurfare. Gör provet och tag chansen att förbättra din totala ranking på 99macs guru-lista. Kunskapsprovet finns under "Kunskapsprov"-fliken längst upp.
Skrevs ursprungligen av nixon Oj, vilket svårt prov.. Jag fick bara 7 poäng och då hade jag ändå tur.
Ändå är det inte svårast enligt statistiken. Men man kanske förväntar sig kunna mer IP än om detaljer kring gamla stenåldersmacar...
Det är lite knepigt att göra proven eftersom man måste balansera provet. Det får inte bli för svårt eller för lätt.
En sak som borde tilläggas i alla test är allternativet "vet ej".
Som det är nu måste man gissa på något och i slutänden vet man faktiskt inte vilka poäng man gissat sig till.
Skrevs ursprungligen av Ciryon Asch, 9/12. Jag som hade tenta på mycket av det här förra veckan.
Ciryon
Nu vet jag inte var du missade, men det kan ju tilläggas att vissa av frågorna är konstruerade för att sära på de i toppen....
Jag vet av erfarenhet att det finns många som tror sig kunna TCP/IP men när det kommer till kritan är förståelsen kraftigt begränsad.
Jag kommer framöver att lägga upp längre utlägg kring det som berörts i provet, och lite till, i FAQ:n.
Verkar vara en hel del av oss som har tentat på detta men inte fixade bättre än 9/12.
Jag kan väl glädja mig åt att jag inte ligger på högskole nivår men ändå fick 9/12