Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP-problem (problem 2)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, så var det problem med DHCP och OS 9.1. Har Tele2 bredband och lyckas inte få något vettigt ur dem eller ur Apples support.
Problemet är:
Varje gång jag startar min dator har jag blivit tilldelat ett lokalt ip - inte ett ip som tar mig ut på internet. För att datorn ska hitta det förlösade ip:et måste jag kasta de gamla programinställningarna, sätta på Appletalk, ställa in TCP/IP, stänga av Appletalk och sedan funkar det (för det mesta). Denna lösning har jag luskat ut själv och den känns inte så bekväm för att uttrycka sig milt. Apple och Tele2 har som sagt inget svar på mina frågor, undrar om någon här har det?
Mvh, Ola

Vad har du för Open Transport version??
Den senaste versionen fungerar inte så bra med DHCP protokollen...
Hade samma problem fast med bredbandsbolaget..jag är tvungen att använda 2.7.4 istället för det senaste som är 2.7.6..
Kneppigt

Jag har 2.7.4 så den gubben gick tyvärr inte.

Ett tips som kanske kan hjälpa är att kryssa ur "läs in TCP/IP vid behov" som du hittar om du sätter TCP/IP som administratör och under knappen alternativ som dyker upp då.

Ditt förslag Mårten fungerade faktiskt i 3 sekunder efter en omstart, sedan bytte datorn ip-nummer igen. Tack för hjälpen hittils, hoppas att någon kommer på något annat som kan lösa gåtan. :eek:

Mauricio vet du adressen till 2.7.4 versionen? Hade den innan men uppgraderade till 10.1 igår och nu fungerar ingenting.
Bara problem, problem och åter problem med BBB och deras helt vansinniga DHCP funktion.
Åååååh jag blir så frustrerad! Tur att tjejens iMAC fortfarande verkar fungera.
Dock inget kul att spela Q3 på en iMAC....

Har nu kommit tillrätta med mit problem genom att ersätta 2.7.7 (tror jag att det var) med 2.7.6, dock så har jag inte kommit tillrätta med 10.1 och har fortfarande problem med uppkopplingen där. Ja ja, får väl gå tillbaka till 10.0.4 till det att Apple fixar detta.

Citat:

Skapades ursprungligen av: McQueen[G4]:
... dock så har jag inte kommit tillrätta med 10.1 och har fortfarande problem med uppkopplingen där. Ja ja, får väl gå tillbaka till 10.0.4 till det att Apple fixar detta.

Prova med att plocka fram terminalen och skriv följande:

sudo ipconfig set en0 BOOTP <retur>
sudo ipconfig set en0 DHCP <retur>

Tecknet i "en0" är en nolla, BOOTP och DHCP måste skrivas med stora bokstäver.

//Mikael

Njaaa. Ingen skillnad. Har ibland uppkoppling efter att datorn varit avstängd men förlorar det direkt om jag byter startdisk.
Helhemligt är vad det är
Tackar dock ändå för tipset då alla lösningar är välkommna och värda ett försök.

1
Bevaka tråden