Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dessa digitalkameror med utbytbara objektiv blir det risk att få damm på ljuskänsliga CCD. Damm kommer att synas på bilder. Då blir man nervös att försöka få bort damm på känliga CCD ytan. Dessa kameror är väldigt dyra att köpa. Bl.a. har jag läst att Canon EOS 10D har mekanisk funktion att ta bort damm från CCD ytan. Det har jag aldrig hört talas om det. Har någon av er erfarenhet av damm på CCD ? Är damm besvärligt ? Eller inget stort problem ?
Jag funderar på att köpa Canon EOS 300D, men tvekar om dammproblem.
Tacksam för erfarenheter från er som har utbytbara objektiv.
Har haft min 10D sen i sommras och har två objektiv 28-135 is och 17-40L som jag byter mellan..har inte haft några problem med damm..men man får ju vara medveten när man ska byta.
Blåsbälg att blåsa bort damm med finns på de flesta fotobutiker.
kameror har olika förmåga att bli smutsiga på sensorytan.
min gamla D1X har större förmåga att dra till skit än Canon 10D, D60 som har cmos sensor.
Undantag är Canons 1Ds (cmos) och 1D (ccd) som oxå har en förmåga att fånga damm.
Det spekuleras i om sensorerna genererar olika statisk elektrisitet, därav förmåga att dra till sig oönskade partiklar.
En bov är flertal zoom objektiv , vissa är som pumpar och trycker luft bakåt.
Jag har rengjort min kamera ett 100 tal gånger. Isoprophylalkohol finns på apoteket, ren bommull, samt tryckluft drive med co2 . Vanliga flaskor med drivgas får aldrig användas.
Försök hitta tidningen Photodo, vi beskriver hur man rengör en ccd och vad man bör tänka på
PS Canon har inget sätt att ta bort smuts. det kommer lösningar , ett vibrerande piezo element som skall få smutsen att ramla ner från sensorn.
Nu har jag chattat med Fotosidan.
Vissa chat:
Så här skriver dom på Sports Illustrated om 10D:
Turn the camera off when changing lenses. If the sensor is charged, it will pick up more dust. Also, clean the back of your lenses before mounting. To clean your sensor, use the "sensor cleaning" option in the menu to lock up the mirror with an un-charged sensor. Then use a blower brush to gently clean. NEVER use dust-off.
Annan chat:
Ja, det finns sensorrengöring på 300D. Manualen rekommenderar inte sprayer för att rengöra sensorn utan istället en gummiblåsa utan borste. Tror att de inte heller rekommenderar tryckluft eftersom ett av skälen för att inte använda sprayer är "trycket och kyleffekten hos spraygasen kan skada bildsensorns yta..."
tetenal har små patroner som inte innehåller skadlig drivgas. man kan få små spottar av Co2snö men de är ofarliga och kan lätt tvättas bort. Känner man sig otrygg använd blåsboll men även den kan ge ifån sig gummi eller plast partiklar från innerväggarna.
se sensorn som en linsyta och handskas lika försiktigt med den.
Blåsbollar räcker oftast inte till för att få bort dammet. Svabbar av olika slag finns att köpa, vissa godkända för rengöring av bla Fuji.
Använd aldrig en blåsboll med borste längst fram, fett från fingrar på borsten och sedan på sensorytan är svårt att bli av med
Här kommer en länk med bra instruktioner
och godkänd produkt för rengöring av bla Fuji systemkameror
att Canon kameran går att ställa i rengöringsläge finns i menyn,då med öppen slutare och ingen spänning på ccd eller cmos , det har flertalet kameror, nytt blir att med ultraljud skaka ner skit från ytan.
Kameratillverkarnas serviceverkstäder rengör oftast kameran sensor genom manuell städning utan att montera ur sensorn. blåser av och tvättar
oftast med ren sprit + eter, en lösning som inte lämnar torkfläckar. Ny avblåsning,
provbild, för att upprepa prosseduren om sensorn inte blir ren. Vid några fall har sensorn monterats ur kameran, ett fall där en försökte göra ren kameran med kompressor tryckluft och fick en oljefilm över hela sensor ytan.
Skrevs ursprungligen av miri Canon kameran går att ställa i rengöringsläge finns i menyn,då med öppen slutare och ingen spänning på ccd eller cmos , det har flertalet kameror, nytt blir att med ultraljud skaka ner skit från ytan.
Jag tror också som du säger att det öppnas i kameran så att man själv kan rengöra (kameran gör inte det själv).
Då förstår man att vissa kameror ser ut som systemkamera men med fast zoomobjektiv. Det låter inte så kul att bli frusterat över damm ibland när man upptäcker i Photoshop och få rita bort det efterhand.
Eller köpa ändå paket 300D+zoom och alldrig ta loss zoomen, så klara man det
Köp en canon 300 men var noga med att inte exponera kameran för damm när du byter linser, Har en kollega som kört D60
under 1,5 år, tagit 10000tals bilder, dagliga objektivbyten, arbetat i dammiga miljöer men är förskonad från damm på cmosen.
Canon 300 har samma cmos som 10D,D60 och fungerar utmärkt,dock ej någon profskamera vad det gäller autofokus, serie bildtagning, snabbhet och byggkvalitet. Måste anses som det mest prisvärda kameraköpet överhuvudtaget när det gäller digital foto
Har en D1X och visst har man väl haft en del dammproblem, men jämför med att scanna med negscanner så är problemet inte så stort.
Den lilla "blåsbollen" fixar det mesta när man får lite skit på ccd:n.