Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marratech videochat

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-26 13:54

Hej

Undrar om någon har testat Marratech tillsammans med en vanlig sony DV kamera, tänkte köra lite videochat mellan mac och PC och eftersom jag inte har pengar att köpa en webkamera till macen så tänkte jag använda en Sony DV kamera.

Någon som har erfarenhet av detta och om det funkar?

Eller är ichat AV kompatibelt med nått videochatprogram under windows?

Mvh

Eric

iChat AV är tyvärr inte kompatibelt med Något annat sådant program.

Vill du kunna köra mot MS NetMeeting är ohPhoneX som gäller. Maratech låter dock mycket intressant. Jag skall titta närmare på det.

Marratech är kung, den klarar de flesta kameror. Kolla på deras hemsida

http://www.marratech.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 20:58

Finns det inga videochatprogram för OS X som hanterar SIP? (iChat kör SIP, men bara efter att ha kopplat upp sig med AIM)

Netmeeting slutade Microsoft utveckla 1999 så det är inget elände att ha. Kör dessutom med det gamla usliga H323 protokollet som vill prata och koppla upp sig på en massa konstiga portar.

Nya MS Messenger kör SIP så finns det bara programvara till OS X så hade det löst en massa problem.

Marretech verkar inte hantera SIP.

X-lite från xten kör SIP och verkar riktigt trevlig. Om den stödjer video vet jag inte dock. Vilken version av Messenger måste man köra på PCn?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-26 23:22

Provade X-lite mot min Intertex ix-66 (adsl-modem/firewall/sip-proxy/register/gateway). Går bra att SIP-registrera sig och få upp en förbindelse med en PC som kör Windows Messenger. Dock var det nog bara signalleringen som funkade för något tal fick vi inte igenom. Provade inte alltför mycket dock. Med Windows Messenger mot Windows Messenger funkar allt klockrent. Både ljud och bild. Detta är något som jag saknar mest med att vara en switcher. Nog för iChat AV må vara bra men jag har ju ingen att videochatta med! Och ingen klient som klarar SIP!

På PCn är det Windows Messenger (4.7 eller 5.0; följer med i XP). MSN Messenger är en helt annan produkt som inte har SIP-stöd. Dock ser den likadan ut. Extremt klantigt att marknadsföra två olika produkter med så snarlika namn tycker jag.

1
Bevaka tråden