Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Gerrys ICQ

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Jag har problem med Gerrys ICQ i OS 9.1. När jag skickar meddelanden kommer dom oftast inte fram. En del då och då kommer fram, men typ 70% kommer inte fram. Jag har "Always send through server" på i prefsen, men även utan det funkar det ej. Det vara bara några dar sedan detta började krångla, nån som har råkat ut för samma sak? Någon som har en lösning? (Jag får köra, det sämre enligt mitt tycke, Mirabillis ICQ nu. Men vill helst kunns köra GICQ)

Det är ett allmänt känt problem att Gerrys ICQ inte längre fungerar som det ska. Jag rekommenderar alla att byta till "riktiga" ICQ (eller vad man ska kalla det, företaget heter ju bara ICQ nu, inte Mirabillis).

Gerrys är bättre än ICQ på nästan alla punkter utom en: det fungerar inte längre. Man tappar bort meddelanden, man tappar kontakten med servern och man får meddelanden som skickats när man varit offline om och om igen. Så tyvärr är det utan återvändo, fram till att Gerrys uppdateras igen (vilket ju inte skett på ett år eller nåt nu).

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag har också haft samma problem med Gerry´s ICQ, och har tvingats byta till ICQ. Fy f*n vad det är bökigt och omständigt att använda!

Nåväl, om jag kunde lita på att det fungerar, hade jag väl kunnat stå ut med det, men nu börjar jag bli skeptisk. Jag vet redan ett meddelande, som en person skickade till mig, vilket inte kommit fram.

Har någon annan märkt att även ICQ - och inte bara Gerry´s ICQ - missar en del meddelanden?

Har någon annan märkt att även ICQ - och inte bara Gerry´s ICQ - missar en del meddelanden?

För mig har ICQ fungerat klockrent faktiskt, alltså när det gäller att meddelanden kommer fram och att jag får behålla uppkopplingen. Aldrig mera SAoD*!

* = Spinning Arrow of Death, ett uttryck som användes mycket i diskussionforumena för Gerrys ICQ förut. Betydde att pilarna, som snurrar när man tappat kontakten, aldrig slutar snurra.

Samma problem här. Varken Gerrys eller "vanliga" ICQ fungerar tillförlitligt. "vanliga" ICQ fungerar dock bättre än Gerrys, men vet att den "missat" flera meddelande.
Mycket irriterande.

Citat:

Samma problem här. Varken Gerrys eller "vanliga" ICQ fungerar tillförlitligt. "vanliga" ICQ fungerar dock bättre än Gerrys, men vet att den "missat" flera meddelande.
Mycket irriterande.

Verkligen irriterande! Ens sociala liv blir lidande när folk undrar varför man ignorerar dem. Visst är det märkligt att det inte ska gå att få fram en värdig version av ICQ till Mac.

Citat:

Aldrig mera SAoD*!

Det slipper jag också, och det är ju skönt. Men jag hade trots allt föredragit Gerry´s före "vanliga" ICQ om det hade fungerat fortfarande.

"Vanliga" ICQ är ett hån mot oss Mac-användare. Vet någon hur väl Java ICQ fungerar förresten?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonzie:
"Vanliga" ICQ är ett hån mot oss Mac-användare.

Det har du rätt i! Medans Windows-verren får mer å mer funktioner som inte är till någon som helst nytta så får vi mac-användare bara nån enstaka bug-fix i varje beta. Det är också något konstigt, dom har inte släppt en ända skarp verre, utan bara betor hela tiden.

Fick ett annat problem nu med "vanliga" ICQ. Det kommer inget ljud när jag får meddelanden När jag skickar så låter det drrrrrt typ Weird... Jag har ju "uh-oh" ljudet på i prefen...

Jag tror att det faktiskt även händer att ICQ-meddelanden försvinner för PC-användare, det är ju ett urkasst protokoll i grunden, oavsett plattform.

Men jag hade trots allt föredragit Gerry´s före "vanliga" ICQ om det hade fungerat fortfarande.

Jo, så tycker jag också. Men jag måste säga att SMS-funktionen på ICQ är grym! Den låter en skriva alla 160 tecknena och den ger bekräftelse på om det verkligen gick fram. Betydligt smidigare än att använda webbaserad gratis-SMS. Tyvärr fungerar inte svenska tecken.

Fick ett annat problem nu med "vanliga" ICQ. Det kommer inget ljud när jag får meddelanden När jag skickar så låter det drrrrrt typ Weird... Jag har ju "uh-oh" ljudet på i prefen...

Alltså har du kollat dina inställningar ordentligt? Default på ICQ är ju att det *ska* vara ett drrrrt-ljud när man *skickar* meddelanden. (Det heter "rrrrrrit" i inställningarna.)

• Oregistrerad
  • 2001-11-05 23:18

Jag har ett annat problem med vanliga ICQ, även fast jag har "klickat" i "enable mac/PC translation" så får jag inte åäö när jag snackar med en PC användare, detta funkade ju klockrent i Gerrys

• Medlem
  • 2001-11-05 23:43
Citat:

Skapades ursprungligen av: -David-:
Jag har ett annat problem med vanliga ICQ, även fast jag har "klickat" i "enable mac/PC translation" så får jag inte åäö när jag snackar med en PC användare, detta funkade ju klockrent i Gerrys

du måste kryssa i (eller kryssa ur) den lilla ikonen med en pc till vänster om send knappen i ett meddelande till den personen först, sedan funkar det. (har man inte kryssat i "enable mac/PC translation" så syns inte ens den lilla ikonen som jag nämde ovan)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Alltså har du kollat dina inställningar ordentligt? Default på ICQ är ju att det *ska* vara ett drrrrt-ljud när man *skickar* meddelanden. (Det heter "rrrrrrit" i inställningarna.)

Jag skrev nog lite otydligt, det jag menade i grund och botten var att det kommer inget ljud när jag får meddelanden, även att jag har "uh-oh" påslaget....

Citat:

du måste kryssa i (eller kryssa ur) den lilla ikonen med en pc till vänster om send knappen i ett meddelande till den personen först, sedan funkar det. (har man inte kryssat i "enable mac/PC translation" så syns inte ens den lilla ikonen som jag nämde ovan)

Argh! Ett typexempel på hur illa gränssnittet är i ICQ. Det tog ett tag innan jag fattade hur man får mac/pc translation-funktionen att fungera. Urbota idiotiskt lösning. Varför finns inte knappen du talar om där från början, utan att man måste ta fram den genom att klicka på ett alternativ i inställningarna. Jag har aldrig hört talas om något liknande förut...

Och varför översätts inte folks away mess och meddelandena i historyn till mac-format?

Finns det inget annan ICQ-klon än Gerry´s ICQ?

psychozz: Jag skrev nog lite otydligt, det jag menade i grund och botten var att det kommer inget ljud när jag får meddelanden, även att jag har "uh-oh" påslaget....

...och jag läste lite otydligt, sorry...

Nä, då har jag inget bra svar. Om du inte sitter på en iBook förstås...

• Oregistrerad
  • 2001-11-06 01:30

Jag misstänker att ICQ har fått nytt protokoll sen 2001b släpptes till windows, bland annat så lagras kompis listan på servern nu mera kan vara därför, fick samma fel med jabber på min windows burk aldrig kom medelandena fram men med nya icq fungerar det smartfritt, men nu känns det lite dummt eftersom jag är ute efter en mac och vill kunna köra icq på ett bra sätt där.

Apropå inget ljud på inkommande meddelanden:
Kan det vara så att du har "Automatically set to "away"..." ikryssat?
När du är "away" hörs inget ljud!

• Medlem
  • 2001-11-06 16:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonzie:
Argh! Ett typexempel på hur illa gränssnittet är i ICQ. Det tog ett tag innan jag fattade hur man får mac/pc translation-funktionen att fungera....

Och varför översätts inte folks away mess och meddelandena i historyn till mac-format?
Gerry´s ICQ?

ja det tog ett tag, det är askorkat faktiskt, det där med hirtoryn med, men jag undrar hur man kollar folks status message i ICQ? (i gerrys vet jag hur man gör, men det hjälper ju inte

...men jag undrar hur man kollar folks status message i ICQ?

Det finns en liten pil med en meny på varje namn i listan. Där hittar du det.

Citat:

Skapades ursprungligen av: hankpank:
Apropå inget ljud på inkommande meddelanden:
Kan det vara så att du har "Automatically set to "away"..." ikryssat?
När du är "away" hörs inget ljud!

Weeppaa! Se där så enkelt det kan vara

• Medlem
  • 2001-11-06 22:09
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
...men jag undrar hur man kollar folks status message i ICQ?

Det finns en liten pil med en meny på varje namn i listan. Där hittar du det.

verkar inte funka =(
jag sitter med osx varianten, nån som vet
hur man gör i den?

Jag har två frågor angående "vanliga" ICQ:

1. Måste man gå upp i preferences för att ändra sitt away mess? Eller finns det något smidigare sätt?

2. När man ser på historyn, går det att ställa in så att man ser hela meddelandena direkt, utan att de som är lite längre klipps av? Det är något störande att behöva dubbelklicka fram varje längre meddelande ,när man ska ta sig igenom en diskussion man glömt bort.

verkar inte funka =(
jag sitter med osx varianten, nån som vet
hur man gör i den?

OSX verren har inte denna funktionen.

1. Måste man gå upp i preferences för att ändra sitt away mess? Eller finns det något smidigare sätt?

Nej, Tyvärr.

2. När man ser på historyn, går det att ställa in så att man ser hela meddelandena direkt, utan att de som är lite längre klipps av?

Inte här heller, klart surt.

Installerade ICQ 2001a på pcn nyss, ganska sweet, klart bättre en föregående version. Fortfarande buggar dock De kommer aldrig släppa nån realease.

1
Bevaka tråden