Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formac cdrw/fw-feppel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en formac cdrw 16/10/40. när jag först installerade den körde jag utan nätkabel (den skickades senare) och lyckades bränna två skivor. men när jag skulle provköra i 16x hängde sig toast och brännaren låste sig.

(därefter dog min dator -- imac dv+ -- t f a ett uttömt batteri, men det är åtgärdat nu)

nu kan inte toast (Lite 5.0.1) hitta brännaren. har testat att installera om programvaran, kolla tilläggen (vad jag kan se är allt på plats) och kör nu dessutom med nätkabel till brännaren. men det funkar inte.

well, någon som har tips?

/
Johan

  • Oregistrerad
  • 2001-11-07 21:18

Har tyvärr inget tips, men säger lite efterklokt och beskäftigt att Formac faktiskt på sin hemsida klart och tydligt säger att man bör köra med nätkabel om man har iMac.

jo, fast macotekets supportmänniskor påstod att det ska gå att köra brännaren buspowered på imac dv+.

nu visar det sig att tillägget ´firewire support´ inte syns i tilläggslistan, fastän det ligger i tilläggsmappen (firewire enabler är både synligt och aktivt). kan det vara där felet ligger? och tja, vad göra?

/
Johan

  • Oregistrerad
  • 2001-11-08 13:08

Jag har råkat ut för ungefär samma sak. min dator är en iBook466, brännaren en ny Formac 16x10x40 design. Installerade som vanligt och när jag valde ´Recorder Info´ i Toast hängde sig datorn. Jag gjorde omstart, muspekaren förvandlades till en bomb... Många omstarter senare lyckades jag få igång datorn, men nu syntes inte brännaren. ´Inga enheter på firewirebussen´...

Brännaren returnerade jag till Macoteket, fick en ny tillbaka plus en nätadapter. Min dator upptäcker fortfarande inte någon enhet på firewirebussen. Jag börjar tro att min dators firewireport pajjat totalt. Har letat förgäves efter något som kan testa min firewireport, hur vet jag ifall den fungerar?

(en framtida version av Tattletech ska visst kunna testa firewire:n, gäller ju inte nuvarande version alltså)

Garantin på datorn gick ut ungefär samtidigt som jag gjorde brännarbeställningen, det gör inte saken roligare precis

Citat:

Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:
Brännaren returnerade jag till Macoteket, fick en ny tillbaka plus en nätadapter. Min dator upptäcker fortfarande inte någon enhet på firewirebussen. Jag börjar tro att min dators firewireport pajjat totalt.

på Macfixit svarade någon att Formacs brännare ryktas kunna ´döda´ firewire-porten. men jag vet inte om det innebär permanent skada. har du testat med andra firewire-grejer? ser du firewire-porten i System Profiler/Systeminformation?

tydligen ska också FW-tilläggen v. 2.7 kunna ställa till det, liksom Discburner och Itunes, men jag har varken eller (FW2.5) och det funkar ändå inte.

surt.

/
Johan

  • Oregistrerad
  • 2001-11-08 13:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: halsnalle:
på Macfixit svarade någon att Formacs brännare ryktas kunna ´döda´ firewire-porten. men jag vet inte om det innebär permanent skada. har du testat med andra firewire-grejer? ser du firewire-porten i System Profiler/Systeminformation?

Jo, jag har läst lite om det på macfixit också. Har för mig att jag nån gång läste om att firewireporten har en slags säkring, som kan återställas, manuellt(?). Om det är något man isåfall kan göra själv har jag inte en aning om. Jag har provat att använda iBooken som targetdisk mot en iMac. Innan jag skaffade cdbrännaren fungerade det klanderfritt, efter jag provat brännaren går det inte att köra targetdisk, varken åt ena eller andra hållet (iMac som target mot min iBook)

Firewire som skulle vara så smidigt och bra...

[ 08-11-2001: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

Firewire+formac=......?!!
Försökt få en formac 16 brännare att fungera på min Cube men utan resultat. Provat 2 maskiner från Macoteket men icke. Lämnade tillbaks dem och se där, nu fungerar inte min firewireport..??

Har tidigare redigerat från DV kamera och det har fungerat perfekt men nu är allt dött. Finns det något sätt att kontrollera portarna så de lever..? Har sett inlägg med samma problm men ingen lösning-måste den till serviceverkstan...?!

Kan nämnas att Macoteket hade problem med sina portar efter jag varit där och provat formac brännaren..hmmm kan det vara något fbegravt här???

Mina FW-portar har också lagt av. Jag har en bw G3. Kan inte påstå att jag vet exakt när de la av, men det kan ha varit i samband med att jag lånat en CD-brännare av en kompis.

tormac bekräftar typ att deras cdrw kan paja fw-porten, men skyller på felaktiga specifikationer från apple. hur som var macoteket lätta att ha att göra med, de tar tillbaka brännaren och står för kostnaden för att reparera datorns portar (till vilket de ju f ö enligt Konsumentköpslagen är skyldiga). arbetstidskostnaden för ett otal timmars felsökning får jag väl däremot stå för själv.

men en rejäl varning mot formac-brännare, alltså!

proett: om firewireporten lever ska den vara listad i Apple Systeminformation/System Profiler under äpplet, vad jag förstått. mina fw-portar syns inte där, alltså paj.

/
Johan

Kolla denna tråd. Har hjälpt mig med firewire enheter som inte hittas.
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=000327

Efter ett samtal med Macotekets tekniska support så säger dom att alla enheter som tar ström från firewire porten är en säkerhetsrisk...stor risk för att erhålla döda portar..!

Man bör välja enheter som inte är "buspowered"..allt enligt Macoteket.

Nu få jag skicka min Cube till Holland för omplåstring..!

Citat:

Skapades ursprungligen av: proett:
Efter ett samtal med Macotekets tekniska support så säger dom att alla enheter som tar ström från firewire porten är en säkerhetsrisk...stor risk för att erhålla döda portar..!

Man bör välja enheter som inte är "buspowered"..allt enligt Macoteket.

Nu få jag skicka min Cube till Holland för omplåstring..!

Ajdå, jag har oxå kört samma typ av brännare på min Cube. Dör båda firewireportarna eller ? Jag har inte testat den porten jag använde brännaren på efter det...

Jag skulle vilja be alla som köpt en Formac 16x CD brännare (Design chassi) att kontakta Support avdelningen på Macoteket för att avhjälpa problemet.

support@macoteket.se

OBS! Detta gäller enbart 16x modellen som har "Design" chassi, inte några andra Formac brännare. Den ser ut så här:

1
Bevaka tråden