Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server v10.3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar som om alla missat detta eller så har jag inte läst det här på forumet. Apple lanserade idag alltså Panther i serverversion också!
Kolla in MacOS X Server Levereras den 24:e.

Mycket godbitar, ny mailserver med bla virtuella domäner, listserver. Man kan köra bärbart med homedirectory som cachas om man har loggat ut. GUI till DNS. Logga in på Active Directory domän utan att behöva redigera AD med schema editorn. VPN server för IPSEC alt PPTP med GUI mm mm. Massor med godis

ok - vad vet någon om detta:
har man kört osx server ett bra tag under 10.2.x och uppgraderar till 10.3 - vad händer med alla gamla inställningar och modifieringar av alla dessa konfig-filer (ändringarna gjorda enligt apples instruktioner, of course) - bara o uppgradera o köra vidare?

låter helt fantastiskt med uppräknade förbättringar - men jag är skeptisk: server 10.2 hade ju så fina beskrivningar när det kom, men nog var man tvungen in o configga det mesta för att få det att funka bara LITE mer än mest rudimentärt...så om DNS nu har ett GUI, fint, men kan man göra det man vill....får väl se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 23:29

Är det någon som har Panther Server? Jag vill veta allt!

Nej, men ex:

Mailservern
Hur funkar den? IMAP-stödet bra? Några problem/märkligheter? Prestandan bra? Bra kompabilitet med alla mail-klienter osv?

FilServer
Bättre konfig möjligheter? Snabbare/smidiager hantering?

Användare
Snabbare hantering?

Idag är 10.2-servern lite halv-dan tycker jag. Den funkar, på vissa fronter bra, på andra, inte så bra.

Mailservern är sjukt mycket bättre än den tidigare MEN jag lyckades ju fucka upp den hyfsat omgående efter installation.
Listservern är en annan sak jag har lite strul med, den vill hålla fast vid det hostname som var aktuellt när datorn installerades, inte det som senare blev "aktuellt". Trots att hostconfig är ändrat i /etc/.

Det trevliga med 10.3 är det nya GUIet för adminprogramen, klart bättre genomfört än tidigare.
Återigen ett MEN, Apple har som vanligt reducerat originalprogrammens inställningsmöjligheter. Som med Mailman (listservern), enligt programmets hemsida skall det finnas en mm_cfg.py som inte alls verkar finnas under 10.3, i den configfilen skall man enligt uppgift styra listservern och tex hantera multipladomäner för denna osv.

Små men ack så viktiga funktioner om Apple vill vara med o konkurera med dom riktiga gossarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 19:32

Jürgen:
En funktion vi kommer förlora om vi går bort från vår QuickMail-server är SERVER REGLER på "per user" nivå. Går det att fixa det i OSX10.3 på något vettigt sätt? Dvs att så fort mail kommer in till servern för en viss användare kommer ett auto-svar. Kan användarna sjävla konfiga detta?

1
Bevaka tråden