Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut Fontbook/Suitcase hjälp!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:09

Shit nu vet jag inte vad jag gjort...suitcase har gjort nåt så att Fontbook inte hittar massa vanliga typsnitt som Arial osv. Trots att dom ligger i Biblotek>Fonts. Suitcase kan hitta dom men dom ska ju finnas alltid till systemet. Vet inte alls vad jag ska göra nu...lyfter jag över typsnittet till Fontbook så raderas det i listan...

Underbart att det skulle hända nu 1 timme tills jag ska vara klar med tidningsskisserna....

Hjälp uppskattas oerhört...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:18

....Arial Black funkar inte även om jag lyfter över det i suitcase och aktiverar därifrån....allt är bara borta. Detta är helt sjukt....vad göra?!

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:19

såhär kul ser det ut i illustrator...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:29

...alla typsnitt finns i mappen.....vad har hänt? vad har suitcase gjort?

• Medlem
  • 2003-10-26 14:29

Snabblösningen kan vara att stänga av suitcase från att starta vid inloggning, starta om, och lägga de typsniit du behöver i ~/fonts.

Jag har också haft problem, och mitt tips för framtiden är att inte röra typsnittsboken alls. Dessutom förstår jag inte riktigt nya Suitcase. Den vägrar att aktivera vissa typsnitt hur man än gör. Förmodligen fungerar den nya funktionen, som ska förhindra krockar inte riktigt bra, eller så förstår jag inte hur man ska använda den.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:35

hmm..men det förändrar inget om jag stänger av suitcase..har deletat alla mappar i suitcase också...men ska testa.

dum fråga ~/fonts är fontmappen i min användarmapp eller vad?

Det ligger samma typsnitt i Bilbliotek/Fonts som det gör i Användare/Bibliotek/Fonts...kan dom ha krockat? ....

Att det ska va så krångligt med typsnitt...hmm...

• Medlem
  • 2003-10-26 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
1.) dum fråga ~/fonts är fontmappen i min användarmapp eller vad?

2.) Det ligger samma typsnitt i Bilbliotek/Fonts som det gör i Användare/Bibliotek/Fonts...kan dom ha krockat? ....

1.) Ja

2.) Mycket möjligt. man ska nog bestämma sig för att bara använda den ena av de två. Rensa upp alla dubletter, och lägg in dina typsnitt i user/fonts. Stäng av Suitcase, och starta om. Det måste bara fungera.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:46

hmmm...ska göra så. En sak innan bara...måste inte ett typsnitt som Arial ligga i Biblioteket? (ej andvändarbiblioteket) eller är det bara System>Fonts där sånna typsnitt ligger?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 14:49

kan jag inte bara rensa Bilbliotek/Fonts ?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:04

det hjälper ingenting...har nästan inga typsnitt i Bibliotek/Fonts, la över och ersatte dubletter i Användare/Bibliotek/Fonts men det är samma sak fortfarande... är det bara att installera om systemet som gäller....?

sånthär blir man rädd av..har ingen koll alls...

• Medlem
  • 2003-10-26 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
kan jag inte bara rensa Bilbliotek/Fonts ?

Jo, för din användare. Självklart. Däremot inte från biblioteket i roten. För att kolla vilka typsnitt du lagt till själv där, så kan du sortera efter skapelsedatum. Apples fabrikssnitt ska ha exakt samma skapelsedatum. Det har förmodligen inte dina.

De här problemen tycker jag att vi ska diskutera här, och gemensamt försöka hitta en optimal typsnittslösning. Det roligaste vore om man kunde få typsnittsboken att fungera, men en fungerande lösning med Suitcase vore också trevligt.

Jag har tillfälligt löst det så att jag har en länk till typsnittsmappen på skrivbordet, som jag kan slänga typsnitt på. Med hjälp av färgmärkning kan man få lite av typsnittsfamiljer också.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:09

hmm..men det funkar fortfarande inte. Det finns ju tre bibliotek...ett som ligger direkt på mac HD ju...den har jag nästan inga typsnitt kvar i, la över dom i användarbiblioteket.

Sen finns det ju systembiblioteket...som man inte ska röra nära det gäller typsnitt.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:10

jag trycker på plustecknet o addar alla typsnitt som finns i min användare och den lägger till 120 st...men samma typsnitt är fortfarande prickade...och dom som inte är prickade..många av dom funkar inte heller...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:18

gjorde tvärt om nu. nu ligger det inga typsnitt i min användarmapp...fortfarande ingen förändring.

tror suitcase är den stora boven.

kommer detta lösa sig med ominstallation? vill helst inte...tar ju evighet och blir massa problem.

• Medlem
  • 2003-10-26 15:20

Mitt tips är att glömma Typsnittsboken och Suitcase för tillfället. Lägg in typsniiten manuellt.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:24

Men dom är manuellt inlagda?...Dom ligger ju där...dom finns. Men datorn fattar inte detta...inget program fattar det.

Allt var frid o fröjd för en timme sen...sen gjorde jag nåt med suitcase och nu är allt förstört...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 15:28

NU FUNKAR DET!

fråga mig inte hur....men nu funkar det. märkligt. återkommer när det sabbas igen.

låt mig bjuda på en öl nån gång. tack!

• Medlem
  • 2003-10-26 15:39

Trevligt att det funkar, även om det kanske inte var min förtjänst. Näst efter fred på jorden, så ligger bra typsnittshantering högst upp på min önskelista.

• Medlem
  • 2003-10-27 13:11

nog för att det funkar men kollade du rättigheterna på Typsnitten, detta vet jag har ställt till det ibland...

Micke

1
Bevaka tråden