Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara alias till terminalen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man sparar alias som man skrivit i terminalen!? Känns rätt menlöst att diktera en massa alias när det ändå försvinner nästa gång man startar Terminal.

Dessutom undrar jag varför de sparade 10 senaste kommandon till terminalen alltjämt är några kommandon jag körde första gången jag testade terminalen och inte de "riktiga" 10 senaste...

Please help...

/Jont Olof

antar att du inte har bytt standardskal utan kör tcsh... då kan du i filen ~/.login lägga in kommandon som ska köras när skalet startas... alltså, skriv dina alias i den filen så kommer de finnas i alla framtida sessioner

Se där. Precis vad jag också letade efter. Äntligen kan jag göra livet bekvämt i terminalen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: odlund:
antar att du inte har bytt standardskal utan kör tcsh... då kan du i filen ~/.login lägga in kommandon som ska köras när skalet startas... alltså, skriv dina alias i den filen så kommer de finnas i alla framtida sessioner

Hur byter jag standardskal? Och till vilket!? Jag är inne på ny mark här...

/JO

Det gör du lättast i Terminal / Preferences, men om du inte vet vad du ska byta till finns det ingen anledning att byta... tcsh är helt okej...

Jag är ganska säker på att man kan ändra det i NetInfo också

• Oregistrerad
  • 2001-11-10 17:21

~/.login filen existerar den i solaris 8´a med? För jag skulle varit glad med samma sak i skolan så jag slipper skriva in aliasen

Nu har jag skapat en fil i emacs med namnet .login. Jag har placerat filen i mitt hembibliotek och i filen har jag skrivit följande rad:

alias jmapp cd Documents/Programmering/Java

Men det funkar ändå inte...

Vad gör jag för fel!?

/JO

Odlund: Har du inget förslag på vad det kan vara för fel?

/Jont Olof

Skriv:
alias jmapp "cd Documents/Programmering/Java"

/Macke

Tack för hjälpen!! Nu funkar det!!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden