Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ASIP och Windows

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag behöver hjälp att få in en Windows-användare på vår ASIP 6-server. När jag aktiverar SMB på servern kan han få upp den i sin nätverkshanterare, men inloggningen frågar bara efter hans lösenord, inte användarnamnet. Jag antar att lösningen kan vara att han måste skapa en användare i Windows (ME) som har samma namn som hans användarnamn på ASIP?

Sen måste PC-dåren ju kunna skriva ut också. När jag skapar en skrivare i Windows för skrivarkön på ASIP påstår Win att skrivaren inte är online. Varför? Skrivaren (LaserWriter 12/640) är kopplad till nätverket via AppleTalk. Möjligen ligger problemet där, men hur kommer jag runt det?

Michael Nord

Du måste väl gå in i hans dator och välja att han skall logga in på en "Domän"? Skapa ett konto i vilket han loggar in på en domän, Döp domänen till samma namn som du har ställt i ASIP. Så borde det vara har jag för mig...

MVH Mattias

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Du måste väl gå in i hans dator och välja att han skall logga in på en "Domän"? Skapa ett konto i vilket han loggar in på en domän, Döp domänen till samma namn som du har ställt i ASIP. Så borde det vara har jag för mig...

MVH Mattias

Jo, men allt det där med domäner är inställt. Han får ju som sagt upp servern, men inloggningen funkar inte eftersom den Windowsburken bara slänger upp en dialog med ett lösenordsfält, och ASIP kräver namn och lösen.

Michael

Han behöver inte logga in mot någon domän eftersom asip servern inte kan vara medlem i en nt domän. Du kör nåfon version av win9x och då synkas användar namnet som du givit i windwos nätverklogin mot asip servern alltså behöver dessa bara stämma överens och sedan kan han ange lösenordet du ställt in i asip.

/johanw

[ 14-11-2001: Meddelandet ändrat av: johanw ]

angående skrivare behöver du ha någon programvara som kan skriva ut till ldp printers direkt eftersom det är en sådan som apple tcp/ip skrivar kö emulerar - apple själva rekommenderar acits tcp/ip printing - du kan ladda hem en trial dock så kostar den.

/johanw

1
Bevaka tråden