Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man…??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får min Panther imorgon, men frågan är om man vågar installera det efter att följt med i debatterna här på 99:an.
Jag har en gammal PB G4 400Mhz med 768 RAM och 40 Gb HDD, Nätverk kör jag via Airport 802.11b med Extreme basstation. Jag jobbar med den grafiska biten så jag kör med Adobes programvaror samt Dreamweaver för webbdesign. Man är ju lite orolig att program skall bomba, tangenbord som inte vill skriva "C" eller att det inte går att skriva ut och det hela slutar med en totalkrasch som resulterar i en formatering. Allt som jag har läst här på 99:an är kanske bara isolerade tillfälligheter hos enskilda användare. Eller?
Är det någon som ångrar sin installation av 10.3?

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-10-28 15:52

Kan bara säga att för min del blir det väntan till 10.3.1 eller till och med 10.3.2 har lanserats innan jag överger 10.2.8.

Det är ju inga små buggar det berättas om.
Vill du chansa? Jag gör det inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 15:52

Som sagts tidigare beror ett flertal av problemen på små haxxies som folk installerat. Problemen kan också bero på att man bara uppgraderat systemet, inte formaterat först.

Jag är i samma situation som dig, får förhoppningsvis Panther imorgon, och kommer nog att installera. Har dock lyckan att ha tillgång till två datorer just nu, så om ngt skulle gå snett så klarar jag mig ändå.

Så länge du avinstallerar alla dessa haxxies före installationen så bör du inte råka ut för några större problem.

Jag har över helgen installerat Panther på tio Macar, inga som helst problem. Varken med själva systemet eller med programmen vi använder (Filemaker, Office, Acrobat och Keynote)

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 17:14

Ja vet inte vad ni pratar om, ok visst jag är inte speciellt bra på datorer (i detta fal mac) man jag körde bara installatonen över min gamla 10.2.8 men haxxies och allt.
Inga problem här inte.
Allt funkar som det ska.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-28 17:18

Jag fick problem med 10.2.8 så i mitt fall blev allt bra mycket bättre med 10.3...

• Medlem
  • 2003-10-28 17:19

Det verkar lite godtyckligt hur det fungerar. T ex så funkade det ypperligt för mig att använda funktionen uppgradera i installeraren för betan 7b85, eller vad den hette, men när jag sedan körde en arkivera och installera så gick det FULLKOMLIGT åt pipan. Det verkar nu som att det blev något fel på filstrukturen, som jag håller på att fixa. Får se om det funkar bättre sedan, efter ominstallation.

Testar man får man ju aldrig veta om det blir bättre eller inte, men naturligtvis är det ju illa om det går åt pipan på en dator man är beroende av får sitt arbete.

Jag skulle i så fall -- eftersom min nyfikenhet och strävan efter att ligga i framkant ofta överträffar mina farhågor -- klona startdisken till en extern fire wire-disk som jag vet att jag kan starta från. Går något åt h-vete kan man alltid starta datorn från extern hd, jobba vidare och göra felsökningen senare.

Så där ja! Efter att ha suttit och tittat på den svarta boxen i ca. en timme och haft svåra kval så gjorde jag det rätta...Jag installerade 10.3.
Sammanfattning: Jag är skitnöjd! Jag installerade rakt på och allt funkar som det ska.
Nu är det bara en ny PB 15 som gäller, fast efter jul så man inte får en DOA

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 20:16

Och jag har inte fått min katt ännu..haft bra med tid att leka hela veckan, men paketet kommer väl passligt nästa vecka då jag har fullt upp med annat

• Medlem
  • 2003-11-01 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Så länge du avinstallerar alla dessa haxxies före installationen så bör du inte råka ut för några större problem.

Jag har över helgen installerat Panther på tio Macar, inga som helst problem. Varken med själva systemet eller med programmen vi använder (Filemaker, Office, Acrobat och Keynote)

Har du kört uppgradering på någon av maskinerna eller har du kört bara rena installationer?
Är tacksam för lite tips inför en uppgradering om du har gjort en sådan. Har på tok för mycket grejer på min dator för att installera allting om på nytt.

Bara rena installationer! Det är att rekommendera vid varje stor systemuppdatering (10.0->10.1, 10.1->10.2 osv). Alla klienter jobbar dessutom direkt mot ett par servrar, så jag behövde inte göra någon större insats på backup-fronten.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 18:04

Har du en fullt fungerande produktionsmaskin så finns det ingen anledning att uppgradera den. (Om du inte vill ta dig tiden att backuppa allt samt formatera).

Jag brukar inte vara så försiktig med uppgraderingar alla gånger, men Panther tänker jag inte instalera på min arbetsdator på ett bra tag. 10.3.3 eller nått, då kanske...

1
Bevaka tråden