Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

frekvensuppdatering på skärmar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-21 18:42

tjenare!
Ska snart köpa en ny skärm, antagligen blir det en Samsung SyncMaster 755df(x). För närvarande har jag en gammal Apple-skärm som jag fick köpa en adapter till för att kunna använda till min QS/733. Men när jag ska välja frekvens, så finns det ju bara de förinställa, alltså det står 800x600 75 hz, 800x600, 85 hz osv... igenom alla upplösningar. Men skärmen jag ska köpa klarar ju av t ex över 100 hz på 1024x768, hur ska jag sedan kunna välja det? Känner den av det på något sätt? Eller skickas det med något program?

Du väljer bland ett antal "förslag" i System Preferences/Displays eller motsvarande om du använder OS 9.

• Oregistrerad
  • 2001-11-21 23:24

Det vet jag, men grejen är ju att vid de här förslagen så finns det ju bara upp till 85 Hz. Skärmen jag skall köpa pallar ju med över 100 Hz. Hur väljer jag det?

Valen du ser är anpassade efter din skärm du använder just nu, om ditt grafikkort och din skärm klarar av det kommer det att visa 100Hz när du sätter i nyskärmen.

Ibland visas bara Rekommenderade upplösningar i Bildskärmsinställning. Håll nere alt och tryck på rekommenderade-menyn, så ska "Alla" dyka upp. Många fler upplösningar att välja på.

• Medlem
  • Borås
  • 2001-11-22 13:22

Det finns ett program som heter SuperRes där man oftast kan få fram ännu fler alternativ. Finns på versiontracker.
/ola

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Ola ]

• Oregistrerad
  • 2001-11-22 19:28

Hm... känner mig nästan lite tveksam till att den skall känna av vad skärmen klarar av, om det inte är en Apple-skärm vill säga... jaja, vi får se, hoppas det är så!
Superres hittar jag inte på versiontracker

Har själv en "Samsung Syncmaster 900IFT" och alla rekommenderade upplösningar finns i Monitors/Displays inställningarna i OS9 samt X. Däribland 100mhz i 1024x768 samt 120mhz i 800x600. Finns även en färdig profil i kalibreringsfunktionen. Förmodar att Samsung samt andra tillverkare förser Apple med dessa profiler.

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Alla skärmar jag har haft har den känt av korrekt, så jag tror nog du kan vara lugn Anders. Står det att den ska klara 100Mhz så gör den antagligen det.

• Oregistrerad
  • 2001-11-23 18:40

Tackar för svaren, nu känns det bättre!

1
Bevaka tråden