Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

finder spökar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-22 00:36

min finder spökar, mac os 921 us, efter lite programinstallationer. kan inte flytta filer (!) och mappar öppnas inte längre när jag drar-och-släpper en fil över mappen (vilket inte går) - har jag råkat ut för ett av de 49 mac-virusen eller vad är det för fel?

jag körde om 921-uppgraderingen och har byggt om skrivbordet men inget har hittills hjälpt...

är lite förvånad...

• Medlem
  • 2001-11-22 11:05

hmm... upplevde själv samma problem för ett tag sen... har för mig att det var nånting med CarbonLib i tilläggs mappen. Prova att dra ut CarbonLib på skrivbordet och starta om och se om det funkar då. Kommer inte ihåg nu vad det var för version av CarbonLib som krånglade...

hehe... nu slog blixten ner

Versionen som krånglade var 1.3.1 om jag inte missminner mig. Du hittar version 1.4 här:
CarbonLib 1.4

/PJ

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: PJ ]

• Oregistrerad
  • 2001-11-24 10:59

tack för hjälpen, men dessvärre kvarstår problemet... what´s up?

• Oregistrerad
  • 2001-11-24 17:32

FAN. Får ingen rätsida på det här, jag är helt överrumplad av nå´t märkligt FEL. Kan inte dra över filer från en CD-rom nu... det är liksom som om alla ikoner är "fastlåsta", man kan dra i dem men de studsar bara tillbaka till sin position, oavsett om man håller ned ALT eller hur man än gör, har även försökt ställa om till "ordna automatiskt" och tillbaka, men ingen skillnad, har slängt Finder prefs, byggt om skrivbordet och återinstallerat systemuppgraderingen, nu även kört Disinfectant (3.7.1). Vad göra? Har bara US 9.2.1 installerat, det är en iBook 500, har inget OS X installerat. Har sökt på osynliga filer, inget ser konstigt ut... ¿¿¿

Försök med att installera en ytterligare Systemmapp och starta på den. (Startdisk (eller vad det heter i svenskt OS) har ju nu stöd för sådant utan att man ska behöva döpa om Systemmappar hit och dit) Om problemet kvarstår då, ja då är formatering bra att kunna ta fram ur bakfickan.

• Oregistrerad
  • 2001-11-25 15:41

Jag stängde av ännu fler tillägg som jag hade liggande i rockärmen. Tror det var den där lilla mojängen som ger access till windowslånganamn om man stoppar in en windows-CD som spökade till det hela, men har inte undersökt fullständigt...

Passade på att lägga in ett nytt tillägg, för utseendets skull, det var kul - www.kaleidoscope.net. Bättre nu än förr.

Det var inga virus! Typiskt. Jag har ALDRIG råkat ut för nå´t virus!

Jag har haft det där problemet jag med, men det har berott på mina MS-mus-drivisar....! *svär* Kaleidoscope ja... hör av dej om du vill ha aqua-gränssnittet till Os9....!

1
Bevaka tråden