Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk på gammal dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-25 19:02

Försöker koppla in en extern disk till min gamla Performa 460 med System 7.6.1...

Men den vill inte hitta den med Apples medföljande SCSI verktyg hur jag än gör.
Hade den kopplad till min PC innan och där fungerar den...
Nån som har några tips om nåt program som kan få den att hitta disken eller liknande?;)

PS behövs det drivrutiner kanske?

Testa ett SCSI-verktyg från tredjepart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 19:18

Mount Everything eller vad det hette.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-25 19:35

Vanliga SCSI-diskverktygen som följer med MacOS 7.6 kan inte hantera annat än Apple-diskar. Däremot kan man patcha det eller ladda hem en färdigpatchad version. Läs mer här.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-25 19:37

SCSI porten fungerar iaf... trodde först att den va bränd.

testade att ändra SCSI siffran till samma som på den interna disken vilket resulterade i att den inte bootade då... nästan Success då

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-25 23:39

Formaterar disken nu hoppas det fungerar

Går det att koppla in flera stycken externa diskar? har en annan extern disk med 2 olika typer av kontakter(1 stor och en liten)
den lilla kontakten ser likadan ut som på baksidan av datorn... frågan är bara om det går att göra på det viset

SCSI-1 och SCSI-2 klarar ju 8 ID på en kedja (0-7). En är upptagen av controllern i datorn (7). Varje enhet på kejdan måste vara unik. Default-ID på interna CD-spelare är 3 och för HD är det 0.
Du kan koppla dem i kedja med rätt kablar och en "terminator" på slutet. Ett fåtal datorer kräver terminator i början av kedjan också. Gäller dock inte Performa.

Har liknande problem. Försöker ansluta SyQuest ezflyer 230MB till PB 3400c med aktuell systemkabel. Fungerar fint på min ordinarie G 3:a. Efter anslutning kan inte PB:n bootas. Tyder detta på bränd SCSI-ingång?

Vill tillägga att jag använder 8.6.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-29 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sturee
Har liknande problem. Försöker ansluta SyQuest ezflyer 230MB till PB 3400c med aktuell systemkabel. Fungerar fint på min ordinarie G 3:a. Efter anslutning kan inte PB:n bootas. Tyder detta på bränd SCSI-ingång?

Har du kollat vilket IDnummer SyQuesten har?
Prova att byta det.

Har kollat. Standard = 4. Inga andra SCSI är anslutna. 4:an alltså ledig.

Vad säger SCSIProbe?

1
Bevaka tråden