Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

64 bits stöd i Panther?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när man väntar på G5an börjar man fundera på när 64 bits stöd dvs när operativsystemen är optimerat för 64bits processor... Någon som vet något?

vad jag vet så är vissa syslibbar i panther skrivna för 64bits anrop, men när hela macos x blir 64bits lär nog dröja ett tag, tills resten av marknaden är villiga att gå över till 64bitar

Ok! Men visst skulle det vara bakåtkompatibelt...och även inga problem att blanda t ex "64bits photoshop" med "32bits photoshop-plug in" ?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 20:13

De processorer apple använder är menade att fixa 32 och 64 -bit info lite blandat...
Ganska unikt (för desktopgrunkor)

unikt vet jag inte om det är, amds 64bit processorer har samma typ av uppbyggnad intel?....för att travestera schiller på wwdc; "they probably went to get a latie'"
:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av FreddieFreek
Nu när man väntar på G5an börjar man fundera på när 64 bits stöd dvs när operativsystemen är optimerat för 64bits processor... Någon som vet något?

Det är få saker som en vanlig användare gör vid datorn som skulle vinna speciellt mycket på att vara optimerat för 64 bitar. Se det som en marknadföringsgrej i första hand. Men bakåtkombatibiliteten med 32 bitarskod är så vitt jag vet helt "genomskinlig" så att säga, det går att köra 32-bitarsprogram rakt av. Så du behöver inte fundera på det så mycket alls.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 08:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
unikt vet jag inte om det är, amds 64bit processorer har samma typ av uppbyggnad intel?....för att travestera schiller på wwdc; "they probably went to get a latie'"
:eek:

Nu var vi där igen

AMD har inte exekvering av 32 och 64 -bit hur som helt - men har möjlighet att med en växel fylla 32-bit kod så det går igenon 64-bit strukturen. Detta styrs av operativet (som måste vara 64-bit då) och så vitt jag vet kan man inte hoppa fram och tillbaka mellan 32 och 64 -bit hur som helt... Det verkar snarare som hur det funkar som det funkar idag med 16-bit och 32-bit kod på x86 under 95 and on...
Antar att Intel inte är så pigga på det rejset en gång till, så de vekar lägga bakåtkompabiliteten i emulering iställat (likt PPC en gång för över tio år sedan).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nu var vi där igen

AMD har inte exekvering av 32 och 64 -bit hur som helt - men har möjlighet att med en växel fylla 32-bit kod så det går igenon 64-bit strukturen. Detta styrs av operativet (som måste vara 64-bit då) och så vitt jag vet kan man inte hoppa fram och tillbaka mellan 32 och 64 -bit hur som helt... Det verkar snarare som hur det funkar som det funkar idag med 16-bit och 32-bit kod på x86 under 95 and on...
Antar att Intel inte är så pigga på det rejset en gång till, så de vekar lägga bakåtkompabiliteten i emulering iställat (likt PPC en gång för över tio år sedan).

ja alltid blir det någon som känner sig trampad på tårna om man råkar nämna att det finns fullt jämförbara 64bits cpu'er på x86 sidan :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 19:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
ja alltid blir det någon som känner sig trampad på tårna om man råkar nämna att det finns fullt jämförbara 64bits cpu'er på x86 sidan :rolleyes:

Int'så
Utan bara att dom är inte fullt jämförbara
(Kolla Ars eller vart du vill edit:AMD-64/XP-64 någongång)

Senast redigerat 2003-10-30 19:34

hur blir det med Tiger och 64bit?

(medveten om att det är en gammal tråd)

Ursprungligen av C.Matsson:

hur blir det med Tiger och 64bit?

Duger det här och det här som svar?

Men IQ! Klart man ska kolla på apple.se först... ..*slår sig själv i huvet* -"dum, dum, dum, dum.."

Ibland glömmer man bara att tänka...

1
Bevaka tråden