Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP 4 vs. Final Cut Express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är skillnaderna mellan Final Cut 4 och Final Cut Express?

De är väldig många. Köper du FCP 4 så ingår flera program; Soundtrack, LiveType, Compressor och Cinema Tools. Dessa ingår inte i FCP Express.

En annan stor skillnad är att stödet för realtidseffekter har tagits bort i FCP Express och att du inte kan Batcha (importera flera klipp samtidigt från kamera till dator) i FCP Express.

Annars är skillnaderna inte så där jättestora. För privat bruk räcker FCP Express mer än väl till och man får mycket för pengarna. Gränssnittet programmen emellan är näst intill identiska.

(Finns flera skillnader, titta på Apples hemsida)

Tack!
Själv kör jag FCP 4, det var en uppdragsgivare som var sugen på Express-verisonen.

Om jag hittade en krackad version av FCP4 så kanske jag/vi skulle köpa programmet, men det är lite mycket pengar att lägga på något otestat.
FCE duger långt, stör mig bara på det där obekväma med importen, FCE delar inte upp den importerade filmen från kameran i tagnings-sekvenser som iMovie gör.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Köper du FCP 4 så ingår flera program; Soundtrack, LiveType, Compressor och Cinema Tools. Dessa ingår inte i FCP Express.

LiveType är underbart. Det borde integreras i iPhoto, iMovie och iDVD!:cool:

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 17:43

realtid effekter finns i Final cut express,motsvarande de i FCP 3,däremot är animationsmöjligheterna starkt reducerade. vissa saker som att animera förflyttning av bild eller text finns kvar. 3 way colour corrector finns inte, men däremot color correction.

FCE är ett bra program tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 00:42

Vad gäller Realtidseffekter i Final Cut Express vs Pro så har Pro gått mycket mycket längre med dessa. Du kan i stort sätt köra vilken effekt du vill i realtid, ut över FireWire desutom. FCE och FCP3 hade vissa saker som en "realtids preview" vilket är lite svårt att jämföra (inte för att FCE är ett dåligt program för det).

Har man suttit i FCP3 eller 4 kommer man garanterat känna sig "instängd" i FCE. Men å andra sidan har FCE i stort sätt allt man behöver. FCP tar steget längre lixom.

Apple har en väldigt bra sida som visar skillnaderna:

Titta här

Några saker FCP har som FCE inte har:

In/output

- Log & Capture across gaps and breaks in timecode
- Kan jobba i annat än DV
- Compressor for automated batch encoding of MPEG-2, MPEG-4 and QuickTime
- EDL I/O
- RS-422/RS-232 Deck Control
- Edit to Tape
- Advanced Logging
- Batch Capture/Export
- OfflineRT

Editering
- 24fps Editing
- Merged clips
- Dynamic (JKL) trimming
- Time Remap
- Edit sequences together as nests or separate clips

Compositing & Effects
- RT Extreme multi-stream real-time effects med PAL/NTSC output
- LiveType
- Keyframe Editor for Compositing
- Motionblur vid compositing
- QuickView Preview Tool
- Real-Time Wireframe Preview
- 10-bit bildprocessering (8-bit i FCE)
- 32-bit float (HDR) image processing

Color Correction
- Real-Time 3-way Color Corrector med keyframeing
- Video Scopes & Monitors
- Luminance/Chrominance Range Checking

Och så vidare...

FCE är ett väldigt bra program.

FCP är just vad det heter: ett PRO app för videoredigering.

1
Bevaka tråden