Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoformat i PowerPoint?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mej med denna förhoppningsvis trivala fråga:
Vilken codec skall jag anväda för att min PowerPoint-presentation skall kunna ses på vilken Windows-maskin som helst?
Tittar man i hjälp-filerna i Office, så säger de att man kan använda mov, avi och mpg - formaten. Det tror jag säkert, men när jag sparar min film i AVI formatet och använder cinepak-codecen (vilken är den enda tillgängliga för mej), så vägrar PC:n ändå att spela upp filmen. Det kommer upp ett meddelande att jag behöver QuickTime och Cinepak-codecen för att kunna se filmen. Saken är att det inte skall behövas någon som helst installation på PC:n för att min film skall fungera. Någon som har en lösning på mitt problem?
Mvh
Jörgen
Edit: ändrat från sorenson till Cinepak

Senast redigerat 2003-10-31 19:56

MPEG1 är det absolut bästa att köra när det kommer till plattforms flyttande av PPT filer.. Tyvärr må jag säga.

• Medlem
  • 2003-10-31 21:26

Jag instämmer med Christopher att mpeg är det säkraste att använda. Tidigare i höst hade vi en medicinsk konferens med 6 olika PC-laptops som visningsdatorer. Vi hade både XP och 2000. Trots det fick vi koppla in vissa föreläsares datorer på projektorerna pga att deras filmer bara gick på deras egen burk. Min slutsats är att det "brukar" fungera med mpeg. Tänk på att inte lägga filmfilerna i andra mappar än presentationen. Då brukar det barra vara att dubbelklicka på ppt-filen och sedan F5 så startar bildspelet automatiskt.
Hoppe

Tack för tipset. Trist att något som ska vara enkelt inte alls fungerar. PowerPoint är ju trots allt ett microsoft program, så man tror ju att det ska finnas ett enkelt sätt att skapa presentationer som även fungerar på Windows. I stället är det kanske så att det blir extra tydligt vilket "format-krig" som pågår.
Mvh
Jörgen

1
Bevaka tråden