Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OSX server 10.3 till G5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-09 01:45

Kommer man kunna använda nya Panther server till G5an ?
Då beställer jag direkt en G5 1.8Ghz och kastar ut min w2k server

Självklart kommer den att fungera på en G5. http://www.apple.com/server/macosx/specs.html

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 01:02

jag kör en dubbel 2 ghz g5a.

fungerar bra med panther.

Så är den tyst också, ett plus om du ibland befinner dig i samma rum som servern.

  • Medlem
  • 2003-11-03 01:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Krokodilen
jag kör en dubbel 2 ghz g5a.

fungerar bra med panther.

Så är den tyst också, ett plus om du ibland befinner dig i samma rum som servern.

Är det inte lite over kill att använda dual maskin om man inte har massor av klienter. Är det inte viktigare ha mycket minne till server och helst en Raid för att få mer prestanda än att ha mer processor kraft för att höja prestandan?.
Jo min server är i samma rum där jag jobbar vi har 5-6 clienter både Mac och PC
mycket stora filer flyttas från och till servern därför vill jag köra 1Gbit nätverk

Hur mycket minne har du till din server ? själv har jag tänkt mig 4GB.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 02:15

jo overkill e det garanterat
ska ha mycket databaser å prylar i den, och hoppas att den ska serva en massa hemsidor. Så är den lite framtidssäker också.

1.5 GB minne sitter i, jag tror t.om. det e lite mycket. Skulle lätt klara sig på en gig.

4 GB låter väldigt mycket.

Har kört en 533mhz i några år på 512 MB, och det har fungerat utmärkt. lite segt vid inloggningar på själva servern dock.

vilket grafikkort kör du? jag har en dual med radeon 9800 och jag misstänker att den lilla fläkten på grafikkortet åsamkar en del av det störande fläktljudet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Krokodilen
jag kör en dubbel 2 ghz g5a.

fungerar bra med panther.

Så är den tyst också, ett plus om du ibland befinner dig i samma rum som servern.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 23:22

radeon 9600 pro, den som följde med.

känns riktigt overkill att ha ett schysst grafikkort i en server...

har dessutom 2 hds i min, men jag tycker den är lika tyst som en flatscreen imac.
ibland undrar du om den är på.

fast jag gör ju inget som kräver massa kraft så ingenting går ju för fullt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 16:31

hm? Vad har dom skickat för maskin till dig? Min egen Dual (och de flesta andras enligt vad jag hört/läst mig till) låter ganska friskt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 01:18

har 2 st 2x2 ghz.

båda har 2 discar i sig å är hur tysta som helst.

lägger du örat mot framsidan så kan du höra att de är igång.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 14:31

Ja, men det beror ju aldeles på i vilken miljö du har maskinerna. Och hur det egentligen står till med din hörsel!

Jag sitter i knäpptyst hemmiljö, med endast en ljudkälla, min G5:a. Jag bor inte inte i nåt jäkla serverrum om det var det du trodde.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 15:49

du kan ha fått ett dåligt ex då.

har sett i andra forum att folk har klagat på noisy g5's.

har man det varmt hemma och har dålig ventilation så kan jag tänka mig att det blir varmare i lådan så att fler fläktar måste gå... går de för fullt så kan jag tänka mig att de låter mer än vid normal använding.

min hörsel är för övrigt utmärkt!
kanske du som lider av tinnitus?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 17:39

Ja, jag har säkerligen fått ett dåligt exemplar. Tillsammans me de tusentals personer som också uttryckt sin åsikt i problemet med samma ståndpunkt som jag.

Jag har ca. 19-20°C här hemma vilket knappast får fläktarna att rusa. Och särskilt oventilerat är det heller inte här med ett rum på 25kvm med minimalistisk inredning. Tinnitus? Nejdå, det är inget jag lider av heller.

Utifrån de reaktioner jag sett på andra forum samt genom vänner med likadana maskiner, och inte minst en bekant som arbetar på det svenska huvudkontoret i kista, kan jag endast kommentera detta på ett vis. Det är du som har fått ett/två tysta måndagsexemplar, alternativt har dem i en sådan miljö där bakgrundsljud och annat får dem att framstå som tysta.

EDIT: Vad du än gör med dina båda tysta måndags-G5:or, kör ej hardwaretest! Det kommer garranterat att få fläktarna att bröla.

Med dem orden drar jag m ig ur den här något enträgna diskussionen...

Senast redigerat 2003-11-23 17:52
1
Bevaka tråden