Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Verdana i 10.3!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 10:35

Har själv inte installerat Panther än, men jag läste en artikel som handlade om att Verdana, Trebuchet MS, Arial, och Georgia inte installeras på maskinen när man drar in Panther. Detta är väldigt allvarligt eftersom webbutveckling kommer att bli mycket mödosam framgent.

Om man t ex installerar Office, eller MSIE så installeras tydligen dessa typsnitt på burken, men vi vet ju alla att MS har stoppat utveckling av IE för mac.

Det enda man kan hoppas på är att Apple licensierar dessa typsnitt och ser till att de installeras via en programuppdatering eller liknande. Vi behöver dessa typsnitt, så att webbutveckling inte skall behöva innebära ytterligare ett mismatchmoment. Det räcker bra som det är nu, menar jag.

Jag har Arial, Arial Black, Georgia, Trebuchet MS och Verdana i Fontbook, så visst finns de där.

Jag installerade Office 10 genom att dra mappen från min firewire-disk där jag hade lagt över den innnan jag installerade Phanter genom att formatera hårddisken.

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 10:46

Jo, men det var ju det jag skrev. Installerar man enbart panther så installeras _inte_ dessa typsnitt. Men om man installerar Office t ex, så hamnar de i maskinen. Och det är det som inte är bra ur ett standardperspektiv. Ok, jag vet att W3C inte har med MS:s typsnitt i sina rekommendationer, men hey... verdana t ex är minst sagt en defactostandard på webben idag.

Hoppas bara att Apple har tänkt igenom en strategi i detta ärende.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 14:32

Inte bra.

Apple borde ta med Bitsreams typsnittsfamilj Vera i systemet. Det är helt fritt och funkar bra för webb.

http://www.bitstream.com/categories/products/fonts/vera/index.html

(Vad Microsoft borde göra är att släppa sina webb-typsnitt fria, men det kommer de såklart inte göra.)

• Medlem
  • 2003-10-31 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Inte bra.

Apple borde ta med Bitsreams typsnittsfamilj Vera i systemet. Det är helt fritt och funkar bra för webb.

http://www.bitstream.com/categories/products/fonts/vera/index.html

(Vad Microsoft borde göra är att släppa sina webb-typsnitt fria, men det kommer de såklart inte göra.)

De har väl alltid varit fria? Finns för nedladdning någonstans i Microsoft-djungeln.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 14:39

Jag har Verdana och har "endast" installerat Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
De har väl alltid varit fria? Finns för nedladdning någonstans i Microsoft-djungeln.

De har aldrig varit fria. Gratis har de däremot varit, men Microsoft ändrade sig. Nu är de i stället kommersiella och följer bara med Microsofts produkter. Surt, men det finns ju som sagt en del utmärkta (helt fria) typsnitt man kan använda i stället.

Haha! Konstigt. Jag har inte Arial.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 14:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
Jag har Verdana och har "endast" installerat Panther.

Det installeras med Internet Explorer. Så för de allra flesta kommer det inte vara ett problem nu, men med tanke på att Explorer är på väg bort...

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL

Var går det att ladda ner? Det såg mycket bra ut på sidan du länkade till, men det fanns ingen nedladdningsinfo där.

Allt man gör på Internet finns kvar någonstans. Testa t.ex. följande:

http://web.archive.org/web/20010531114914/http://www.microsoft.com/typography/fontpack/default.htm

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Var går det att ladda ner? Det såg mycket bra ut på sidan du länkade till, men det fanns ingen nedladdningsinfo där.

http://www.gnome.org/fonts/

Har precis laddat ner och installerat och tycker alla bör göra samma sak. Hädanefter tänker jag lägga in Vera Sans respektive Vera Serif först i typsnittslistan på de webbsidor jag jobbar med.

Tack för nedladdningslänken till Vera. Jag ska också se till att Vera hamnar överst i de projekt jag arbetar med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 08:54

Men... om man/ni nu sätter igång & ställer in CSS:et med 'vera' som nummer 1-snittet... så hjälper det ju fortfarande inte de människor som inte har det typsnittet installerat. Precis som det nu kommer att bli med Verdana, Arial iom 10.3.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 12:25

Självklart, men man måste ju uppmuntra dem som kör med Vera... Nån måste ju börja.

Sen vore det förstås bättre om t ex Apple tog initiativet. Eller varför inte skicka med Vera med Mozilla/Firebird?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Men... om man/ni nu sätter igång & ställer in CSS:et med 'vera' som nummer 1-snittet... så hjälper det ju fortfarande inte de människor som inte har det typsnittet installerat. Precis som det nu kommer att bli med Verdana, Arial iom 10.3.

Det är ju bara att ha tydliga länkar till typsnittet och uppmana alla besökare att ladda ner och installera det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 13:17

Eeeh... come again? Det är inte riktigt så användarvänligt www fungerar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 13:53

Och vad är problemet med att Vera står först i typsnittslistan i koden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Eeeh... come again? Det är inte riktigt så användarvänligt www fungerar.

Det är ingen som har sagt att vi ska tvinga användarna att använda Vera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 14:01
Citat:

Nej, men tråden handlar huvudsakligen (startade iallafall) om problemet med att främst Arial och Verdana inte längre installeras på macen iom introduktionen av Panther. Och det anser jag vara ett stort problem för webbutveckling.

Citat:

Och vad är problemet med att Vera står först i typsnittslistan i koden?

Inget problem alls. Var kanske litet otydlig, men det jag menade var att man alltså inte skall tro att det räcker med att ha enbart 'vera' angivet i CSS:et för att parsningen av sidan skall återges rätt -- om man nu alltså inte vill tvinga användaren att först ladda hem snittet i fråga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 14:11

OK. Håller med om att det är ett stort problem. Ska man skapa en uppsättning webbtypsnitt som finns överallt så bör man väl göra den tillgänglig för alla också.

För er som är intresserade av Vera kan jag meddela att man måste skriva Bitstream Vera Sans (eller motsvarande för de andra varianterna) i koden för att det ska funka.

Citat:

Näe, men att ens ha en länk till typsnittet och uppmana folk att använda det (som du skrev innan) kan uppfattas som icke användarvänligt i sig, jag tror det är det han reagerade mot.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Näe, men att ens ha en länk till typsnittet och uppmana folk att använda det (som du skrev innan) kan uppfattas som icke användarvänligt i sig, jag tror det är det han reagerade mot.

Jo, fast det förutsätter väl att man tvingar användarna att använda Vera eller Veranda eller något av de andra open sourcade typsnittsalternativen till Verdana.

Att erbjuda ett alternativt typsnitt, som är gratis, till sina läsare borde väl bara ses som ökad valfrihet. Vilket brukar ses som något positivt.

Citat:

Att erbjuda ett alternativt typsnitt, som är gratis, till sina läsare borde väl bara ses som ökad valfrihet. Vilket brukar ses som något positivt.

Jo, visst. Men jag menade att det kanske uppfattades som att du menade att man skulle försöka tvinga användarna att använda det. Men att bara försöka sprida att det finns ett bra, fritt typsnitt är ju ingen nackdel.

Tycker det borde finnas en standarduppsättning typsnitt på säg 10-12 som är bra för skärmvisning och är fria och som distribueras av Apple, Microsoft och alla andra OS-leverantörer.

Nu förstår jag ingenting. I typsnittsboken får jag upp Apple Computer som tillverkare för Verdana. Kan då verkligen Office eller IE ha installerat dem?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 02:00

Skriv och klaga på Apples feedback sidor. Ger säker mer än att använda någon obskyr typsnitt som används av mindre än 1% av alla web användere.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 08:39

Poängen var att om Verdana & co nu inte är gratis längre så måste man hitta framtidssäkra alternativ. (Och särskilt obskyrt är det inte, det är trots allt Bitstream som står bakom.)

Alf: Håller med, det är konstigt. Är det någon här som faktiskt saknar Verdana på sitt system?

1
Bevaka tråden