Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna photoshop-filer från alias

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-30 12:44

Jag har lagt en alias av Photoshop 7.0 på skrivbordet eftersom jag brukar öppna filer genom att dra dem till programmets alias på skrivbordet.

Nu har jag råkat ut för att drar jag en fil t.ex en tiff-fil till aliaset så försvinner filen och ligger i programmappen för Photoshop. Korrupt går ej att öppna.

Någon mer som råkat ut för detta?

/Ulf A

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-30 13:48

Det är inte möjligt att filen var korrupt redan innan du försökte öppna den? Det är nog det troliga.

• Medlem
  • 2002-11-01 21:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det är inte möjligt att filen var korrupt redan innan du försökte öppna den? Det är nog det troliga.

Nej, det har jag konstaterat att det inte är så genom att skapa kopior av olika filer och alla har gått samma öde till mötes när jag provat på nytt.

/Ulf A

Prova med att skapa ett nytt alias, och bygg om skrivbordet (alt-äpple vid uppstart). Om inte det hjälper, installera om Photoshop. Och om inte heller det löser problemet, återkom till 99mac, så får vi jobba vidare.

[ 02 November 2002, 19:26: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Är detta problem släkt med mitt: att jag på min G4/733 med 9.2.2 inte kan öppna nyimporterade bildfiler med dra-och-släpp till Photoshop-aliaset på skrivbordet? (PS 5.5). Detta går helbra på PM 4400 med 8.6!

Till Ulf A.
Om du har tvåknappsmus, högerklicka på Photoshop 7-ikonen. Välj "Visa paketets innehåll" där ligger dina försvunna grejor.
Ett fenomen som dyker upp med karboniserade program under Mac OS 9.
Har du vanlig mus kan du alt- eller ctrl-klicka (minns inte vilket, prova).
"Visa paketets innehåll" dyker upp då också.

Varför det är så vet jag inte, men det finns säkert någon annan här som vet.

Du kan komma runt det genom att göra ett alias på ikonen som ligger i "paketets innehåll".

• Medlem
  • 2002-11-05 08:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Till Ulf A.
Om du har tvåknappsmus, högerklicka på Photoshop 7-ikonen. Välj "Visa paketets innehåll" där ligger dina försvunna grejor.

Du kan komma runt det genom att göra ett alias på ikonen som ligger i "paketets innehåll".

Nurell!

Jag kör Mac OS 9.2.2 men inte får jag upp något om "paketets innehåll" när jag ctrl-klickar på Photoshopaliaset?

/Ulf A

• Medlem
  • 2002-11-05 08:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf A:

Citat:

Till Ulf A.

Nurell!

Jag kör Mac OS 9.2.2 men inte får jag upp något om "paketets innehåll" när jag ctrl-klickar på Photoshopaliaset?

/Ulf A

Rättning mittåt. Visst ser jag paketets innehåll när jag ctrl-klickar på programikonen. Inte på aliaset som jag gjorde först.

/Ulf A

Tänkte väl det, hittade du dina bilder då?

• Medlem
  • 2002-11-05 12:04
Citat:

Tänkte väl det, hittade du dina bilder då?

Jodå, tack för tipset! Det var rätt väg du ledde mig in på. Jag blev dock ganska konfunderad. Jag tog bort bildfilerna som låg där och därpå visades programikonen för Photoshop som en mapp.

Photoshop fungerar dock som vanligt men detta var en ny erfarenhet för mig.

/Ulf A

Om Photoshop är öppet när du drar filer till ikonen händer det inte.
Jag har varit med om samma sak med iView Media Pro.
Massa bilder bara försvann, men dom låg där i programpaketet sen. Man kan inte hitta dom med filsökningen heller.
Detta inträffar bara under 9an, med karboniserade program.

1
Bevaka tråden