Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp en FTP SERVER under OSX (Panther)?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-11-05 18:18

Hur sätter jag upp en FTP Server, finns det nått bra FTP Server program som är bäst!

Har alltid haft en FTP på min maskin men aldrig på en Mac.

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag och min kompis MOTIF Jobbar mycket med musik och vi bollar fram och tillbaks en massa MP3 låtar vi gjort och det funkar via Ichat men en FTP vore en mer stabil lösning.

Tacksam för hjälp.

Vi måste alla bli bättre på att skriva i RÄTT forum. Det är oerhört viktigt för forumets struktur och utveckling. Flyttar detta till Mac OS X klient.

Får det kosta?

I såna fall kan Rumpus vara svaret – onödigt stabil och lättadministrerad FTP-server för Mac OS X.

• Medlem
  • 2003-11-05 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Segeholm
Får det kosta?

I såna fall kan Rumpus vara svaret – onödigt stabil och lättadministrerad FTP-server för Mac OS X.

Klart att det får kosta... Man betalar för bra program vara... Skall testa Rumpus!

Tack för tippset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 19:49

Rumpus är mycket bra. Inte alls snyggt men går som en klocka även under hårdbelastning.

• Medlem
  • 2003-11-05 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Rumpus är mycket bra. Inte alls snyggt men går som en klocka även under hårdbelastning.

Har tankat ner en TRIAL version... Fattar inte ett Jota! :/ Terminal prylar och grejer... kan inget sånt. Det får nog vara med Rumpus.

• Medlem
  • 2003-11-05 21:05

proftpd tycker jag är bra. Kräver dock att du kompilerar det själv. (Om det inte finns kompilerat för macos x ute på nätet någonstans).

http://www.proftpd.net

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-05 22:43

Vill du ha något som är mer lättadministrerat tycker jag du ska titta på Webstar som är en serverlösning med webb, mail och ftp.

Priset hamnar på 399 amerikanska doláres. Det finns en provversion att ladda ned.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-05 22:49

En variant är förstås att använda den inbyggda ftp-servern och konfigurera den med www.webmin.com

Fördelen med det är att det är for free.

• Medlem
  • 2003-11-05 22:59

Pust... Rena jungeln detta för mig, allt kostar pengar eller svårt att ställa in. Har inte ens en vettig FTP Client att anväda till att lägga upp filer på min hemsida.

Inte heller några verktyg, Dreamweaver Trial perioden tog slut samma med Flash och Photoshop... detta suger. Att sitta med en Mac utan att kunna använda den till nått när man inte har någom mjukvara!

Någon som vill Köpa en G5:a med 20" ACD, 2GIG RAM, BT modul, 500GIG HD, BT Tangentbord och mus... Isight Ipod 40gig...

Kostade för mycket att köpa hårdvaran har inte råd att köpa mjukvara.

• Medlem
  • 2003-11-06 00:00

"Connect to server" funkar ju för att läsa ftp. Nån som kan använda det för att ladda upp filer också?

Testa crushftp - snorlätt att använda och inga problem med hastigheten (förutom uppstart - Javaprogram)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-06 07:30

Transmit använder jag som ftp-klient. Klart den trevligaste. Det är shareware, men är inte begränsad om man inte betalar. Kostar ca 200:- som den är väl värd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 08:46

Jag använder Transmit som klient och Rumpus som server. Mycket kompetenta och samtidigt enkla båda två.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 11:20

RBrowserLite är bra och gratis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Hur sätter jag upp en FTP Server, finns det nått bra FTP Server program som är bäst!

Hmm.. gå in i Sharing i System Preferences å kryssa i FTP Access...

Ursprungligen av rickard_89:

Hmm.. gå in i Sharing i System Preferences å kryssa i FTP Access...

Tänk om ... det var så lätt! tyvärr har man ju nolkoll på vad man delar med sig då. Det var bättre förr med OS9 i detta fall.

Åh, nu var jag inne i en gammal tråd igen! Sista svaret före mig var ju från 2003!
:rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2005-04-18 21:10

Bläddrade igenom som hastigast så om jag redan rekommender det nån annan skrivit så förlåt:

http://www.pureftpd.org/

Mycket lätt adminstrerat

/Jens

1
Bevaka tråden