Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

videokonferens via iChat -> Windows?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-02 00:54

Går det att "prata" använda iChat för att kommunicera med en windowsburk?

Vilka program krävs isf?

Alternativa program för videokonferens? (Enkla behov).

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-02 08:55

Alltså, här finns:
- DV-kamera (FireWire)
- Bredband 10 mbit
- OS X 10.3
- Konto på .mac (iChat)

Vill videochatta med kompis i andra änden av landet.
Där finns:
- DW-kamera
- Bredband 10 mbit
- Windows XP

Någon som har tips på hur man kan göra?

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 09:24

Har samma "behov" men har inte hittat någon lösning Mac / Windows. Kostigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 09:34

Klarar inte fönterversionenav AOL klienten av webkamera?

• Oregistrerad
  • 2003-11-02 10:07

när jag snackar med min syster i uruguay (pc) så använder jag yahoo messenger.
ingen iChat direkt men det funkar...
har inte kört det med panther än men det skall nog inte va nån skillnad (från jaguar, alltså).
min lilla dv kamera heter sony nånting...
hoppas detta inte va nåt "go da yxskaft svar, e lite nyvaken... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 00:03

posta så fort nån har en windows lösning! .. jag vill se ichat för windows!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-05 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F

Nej.
Jag försökte under två dagar. Kollade samtliga technotes hos Apple - inga besked. Provade ALLT.
Till slut hittade jag fem av 1200 ord på iChats hemsida (i mindre fontstorlek, naturligtvis) att "din kompis måste också använda iChat för video och audio chat".

Sådan total arrogans retar mig alldeles foerjoevligt. Apple - som mycket väl vet att abslouta majoriteten av användarna laddar ner iChat via OSX "Software Update" och därför ALDRIG ser iChats hemsida, kunde utan vidare ha lagt in fem ord i t.ex. Inställningarna och i Menyn under Audio/Video där det stod att "Du kan inte använda iChats audio/video vid chat med folk på Windows".

Och varför inte en rad i varje technote?

Dessutom: När man väl hittar de fem orden, så har man valt att formulera sig ganska luddigt. Istället för att skriva som det är: "Du kan inte använda iChats audio/video vid chat med folk på Windows", så har man vänt på formuleringen så att man lika gärna kan tro att det FINNS iChat för Windows, och därför börjar leta efter en sådan version åt kompisen med pese...

Håll också ögonen öppna efter www.skype.com som kanske kommer för Mac.

Danne

Och jag vill att iChatAV skall fungera även utan iSight! Ge mig ett hack så att jag kan köpa en billig webkamera NU!

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 10:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Nej.
Jag försökte under två dagar. Kollade samtliga technotes hos Apple - inga besked. Provade ALLT.
"Du kan inte använda iChats audio/video vid chat med folkvid chat med folk på Windows".
Och varför inte en rad i varje technote?
Danne

Det är väl okänt att det finns fyra stora messengersystem. (AOL, MSN, Yahoo, ICQ)
Tre av dessa tillåter video (AOL - Mac via iChat : MSN - Win : Yahoo - båda men ganska "primitivt").
Vore ju kul om man kunde komma överens om ett protokoll så de kunde samverka - Men icke så länge AOL och MS är inblandade...
(AOL vacklar ju på sådant från tid till annan medans MS är ganska konsekvent slutna...)

[ EDIT: Måhända finns det någon gemensam app här? ]

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Och jag vill att iChatAV skall fungera även utan iSight! Ge mig ett hack så att jag kan köpa en billig webkamera NU!

iChatUSBCam i APE (funkade ett tag )
(Har inte provat på länge - men QT6.4 verkar giddra till det för macams driver jag använder för skitlogitechen )

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 10:19

Postad via WAP (T68i: SonyEricssonT68/R502)

Citat:

Ursprungligen skapad av Micke F

Vilka program krävs isf?

Alternativa program för videokonferens? (Enkla behov).

www.marratech.com

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-05 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall

Funkar med DV-kamera också. Men det är ju ingen tröst om man inte har tillgång till en sådan...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-05 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson
Postad via WAP (T68i: SonyEricssonT68/R502)

www.marratech.com

...som kräver en serverprogramvara som kostar skjortan (<100 000

Funkar alltså inte klient - klient.

Citat:

...som kräver en serverprogramvara som kostar skjortan (<100 000

Funkar alltså inte klient - klient.

Det stämmer inte riktigt!

Om ni laddar ner klienten båda två så kan man gå in i deras portal, där finns det testrum som är "först till kvarn", väl inne i de rummen så kan man låsa rummet så att ni blir ostörda!

/John

Citat:

Funkar med DV-kamera också. Men det är ju ingen tröst om man inte har tillgång till en sådan...

Eller om man, som jag, har en Samsung DV-kamera som Apple SLUTADE STÖDJA i OSX (!) (fungerade klockrent i OS9)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18544

Neetmeting kompatibel.

Någon här som faktiskt använt ohphonex och fått det att fungera? Försöker köra video med en polare i Panama som kör Netmeeting, får det inte att fungera och tar tacksamt emot tips. Tycker mig ha följt manualen till punkt och pricka utan resultat:confused:

1
Bevaka tråden