Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfråga; digitalisera VHS-film

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en filmsnutt på VHS som jag vill digitalisera och spara ner i olika format. Har aldrig gjort något liknande tidigare så jag behöver VÄLDIGT basic hjälp.

Följande utrustning har jag:

• VHS-bandare med SCART
• 1:a generationens PowerBook Titanium med Final Cut Pro 3
• Sony DCR-TRV80 DV-kamera med S-video ut/in

Kan man plugga in VHS-bandaren rakt in i datorn och digitalisera filmen på nå't sätt, eller måste man ha någon manick mellan dator/VHS? Det är isåfall här DV-kamerna kommer in. Kan jag mata den från VHS-bandaren och se'n vidare in i datorn? Vilka kablage behövs? Var kan man köpa dem?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-06 16:59

du behöver konvertera analog vhs signalen till digital signal, Formac gör en hyffsad konverterare ,finns bla på Macoteket.
eller om du har analog ingång på din videokamera så kan du använda den som mellansteg till datorn, kräver firewire eller usb2 för snabb data övrerföring. du kan även banda whs signalen ,digitalt på din videokamera (om det finns analog ingång) för att sedan överföra till datorn.

Hej

Enligt specifikationen på din DV kamera så innehåller den en A/D konverterare så det du behöver göra är att koppla ihop din vhs spelare med din dvkamera. Via scart kontakt och s-video in och vidare via en firewire kabel till din dators firewire ingång.

Tack!

Hmmm.. stötte på ett skumt (?) problem.

Köpte följande kabelsats från InWarehouse: http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e240505, men när den användes blev den importerade filmen svartvit. Använde kablage som medföljde DV-kameran och då löste sig allt.

Vad beror det på att filmen blev svartvit?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 12:27

Du använde S-VHSkabeln (förmodar jag). Kan inte förklara varför men vissa apparater kan inte sända/ta emot färg via den. Den gula rcakontakten är också videosignal, vilket förklarar varför det fungerade med din orginalkabel.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 13:50

Öppnar upp en gammal tråd. Jag vill digitalisera 40 st videoband (Video2000) till någon hyfsad digital kvalité. Vad är billigast och enklast? Video2000-apparaten har Scart ut.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-11 22:15
Ursprungligen av c5j:

Öppnar upp en gammal tråd. Jag vill digitalisera 40 st videoband (Video2000) till någon hyfsad digital kvalité. Vad är billigast och enklast? Video2000-apparaten har Scart ut.

Det stod ju i inläggen ovanför, använd en DV-kamera, Har du ingen så kanske du kan låna av någon vän.

En DVD-recorder torde vara snabbast och enklast. Om du inte behöver redigera förstås. En multimaskin med bl a analoga ingångar som klarar det du efterfrågar (och mer därtill) är Sony VRD-MC5 alt MC6. Den senare är helt ny och har större lcd-display än föregångaren. Eller valfri "hemma-DVD-recorder" förstås. Samt en adapter till din skrutt-, f-låt, scart-kontakt.

Kan också tänka mig att programmet Toast med sin One touch recording (eller vad det heter) kan bränna DVD on the fly om du har en DV-kamera som kan strömma från extern videokälla (alltså har analoga ingångar). Då slipper du ju först tanka in i datorn för att sedan bränna. Tyvärr är det ju inte många DV-kameror i Europa som har analoga ingångar...

Jag kör med en liten konverteringsburk som jag köpte på Macoteket. Den kör det rätt in i iMovie via FireWire.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-10 12:35
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kör med en liten konverteringsburk som jag köpte på Macoteket. Den kör det rätt in i iMovie via FireWire.

Vad heter den, kostade den och är du nöjd med den? Jag har hört att det ibland kan bli problem med bild/ljud-synk med enklare enheter.

En elgato EyeTV Hybrid fixar det åt dig. 1500:-

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 21:46
Ursprungligen av Player1:

En elgato EyeTV Hybrid fixar det åt dig. 1500:-

Vad är skillnaden mot en Elgato Video Capture (1000:-)? Kanske nåt i arbetsflödet? Eller några funktioner? Alltså som gör att Video Capture passar bättre för stora mängder video.

Om jag hade 40(!) band (80-160 timmar?) som jag ville digitalisera så skulle jag utan att tveka låna eller köpa en DVD-recorder och rationellt föra över till DVD's - då är materialet räddat till sitt nya "arkivmedium" bums. Helt och hållet.
Sedan skulle jag ta in bitarna jag vill redigera genom att rippa in från DVD'erna med t.ex. Mpeg Streamclip. Jag skulle välja QuickTime DV PAL för filerna - något bättre är bortkastat.
Att materialet packas mpeg2 när man gör DVD'erna med recordern är inget att gråta över - bara man inte klämmer in 4 timmar på varje DVD. Helst 1 timme...men 2 är nog okej också.

Det finns givetvis andra sätt - rakt till HDD och aldrig GOP (DVD/mpeg2) i kedjan - men det mammutarbetet skulle jag bara göra om materialet har ett fett kommersiellt värde. :-D.

1
Bevaka tråden