Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring i MSN Messenger fukar inte

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:10

När jag chattar med en person i MSN Messenger och den personen ska skcika en fil till mig, så kmmer det inte längre än att det står "Ansluter" vid laddningsskalan. Sen står det:

Det gick inte att skicka den här filen eftersom anslutningen är blockerad. Kontakta din nätverksadministratör eller Internet-leverantör, som eventuellt kan möjliggöra filöverföringar.

Det verkar alltså som det är en port i brandväggen som ska öppnas. Vilken?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av LUGGMÄLS
Hallelulija för honom!!:D

*asg*

Till rajje :
port 6891-6900 Kolla om det inte redan finns om du väljer Ny... och kikar i dropdownlistan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär port 6891-6900 Kolla om det inte redan finns om du väljer Ny... och kikar i dropdownlistan [/B]

Var finns menyn "Ny..."?
Vad menar du med port 6891-6900? Ska man alltså skriva i alla portar mellan de talen du skrev?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Var finns menyn "Ny..."?
Vad menar du med port 6891-6900? Ska man alltså skriva i alla portar mellan de talen du skrev?

Har du provat att titta i (brand)väggen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har du provat att titta i (brand)väggen?

Jaha, du menar så! Nej, jag menar inte OSX-brandävggen, jag har en brandvägg i en bredbandsrouter.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jaha, du menar så! Nej, jag menar inte OSX-brandävggen, jag har en brandvägg i en bredbandsrouter.

Aha... fördet?
Dom portarna i vart fall - även om messenger skall försöka på 80 om inte annat finns (men det är ju MS och sådär så det är väl som det är med det kan tro)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 20:10

OK, ska testa det i morgon när jag är vid min brandväggsdator.

Om det är mellan två macanvändare man ska skicka filer så brukar iChat klara det mesta vad gäller brandväggar och routrar, jag har iaf haft väldigt goda erfarenheter av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 08:28

Fast jag chattar med PC-användare oftast, så iChat går inte. Men jag använde det en gång och det funkade perfekt!

Det är inte kul när PC-användarna skyller filöverföringsproblemet på att jag har Mac...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det är inte kul när PC-användarna skyller filöverföringsproblemet på att jag har Mac...

Tyvärr ligger det nog en del sanning i det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 16:40

Nu har jag öppnat rätt portar, tror jag. Har jag gjort rätt? Så här ser det ut där jag skrivit i portarna.

Adrian B: På vilket sätt är det Macens fel att det inte fungerar? Jag trodde det var brandväggen som var problemet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Adrian B: På vilket sätt är det Macens fel att det inte fungerar? Jag trodde det var brandväggen som var problemet.

Om det bara är brandväggen så är det ju bra i så fall. Jag menade mera generellt. T.ex. så har jag för mig att skicka filer mellan win ICQ och mac ICQ sällan fungerat bra, vare sig man har brandvägg eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 18:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Nu har jag öppnat rätt portar

viritual server? Det var ointuitivt gränssnitt - jag skulle "pillat" under firewall jag

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om det bara är brandväggen så är det ju bra i så fall. Jag menade mera generellt. T.ex. så har jag för mig att skicka filer mellan win ICQ och mac ICQ sällan fungerat bra, vare sig man har brandvägg eller inte.

Så rätt så rätt.. vill du att det ska funka så ska du ha 10.2.6 och inte 10.2.8 för den klånglar med ethernet.. hoppas att panther har bättre stöd
alla tjejer använder msn ju;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
viritual server? Det var ointuitivt gränssnitt - jag skulle "pillat" under firewall jag

Under rubriken Firewall finns något som jag inte tror är till för att öppna portar (minns inte hur det var, ska kolla i morgon om jag är i huset med min brandväggsdator då).

Genom att skriva in ett portnummer i Application lyckades jag öppna port 1213 så jag kunde använda Poisoned. Men det finns bara fem fält som man kan fylla i där och platsen räcker inte för alla protar mellan 6891-6900. Det var därför jag skrev in portarna under Virtual Server eftersom jag trodde det var samma sak, men med mer plats typ. Har jag klantat till något nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 17:33

Nu har jag skrivit in det så här: (se bild).

När Poisoned inte funkade skrev jag in port 1213 där (som ni ser) och då funkade Poisoned. Så jag var säker på att detta var rätt ställe. Men filöverföringen i MSN Messenger funkar ändå inte! Vad ska jag göra!?

Det måste vara brandväggets fel eftersom filöverföringen fungerade när jag var på en dator med vanlig internetuppkoppling utan brandvägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 17:56
  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 18:06

Det var väl oxå en bild

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 17:17

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 22:39

Nu verkar det tyvärr vara så att det inte funkar att skicka till/från PC -> Mac eftersom jag kunde ta emot filer från en Mac-användare men fortfarande inte från en PC-användare.
(PC-användaren började naturligtvis tycka att Mac var skit och skylla på Apple och påstå att det var Apple som hade köpt MSN Messenger från M$ och gjort ett dåligt program...)

  • Medlem
  • 2003-11-08 20:37

Upplys vederbörande att om Bill Gates håller tassarna borta från Mac-programmen, så fungerar de alldeles utmärkt. Likaså slipper vi en gång i månaden radera hela hårddisken, lägga in allting igen, blockera 50% av de inlagda filerna så att vår dator kommer att skriva rätt tecken. Ok.. lite överdrivet, men i grund och botten ren och skär sanning. Talesättet håller i sig: vill du arbeta med din dator: skaffa en PC.. vill du ha jobbet gjort: skaffa dig en Mac. Dock, och det skall i ärlighetens namn nämnas: Alla PC-apparater är inte dåliga, men har ännu jag inte träffat på en som är bra och fungerar väl.
Mvh
Shevi

  • Medlem
  • 2003-11-08 20:38

PS... ) Har ingen brandvägg, och har ännu inte stött på några filöverföringsprobem mellan PC och Mac, vare sig från PC till Mac eller vice versa. DS.
Shevi

  • Oregistrerad
  • 2003-11-08 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jaha, du menar så! Nej, jag menar inte OSX-brandävggen, jag har en brandvägg i en bredbandsrouter.

En fråga:

Vad har du för router?

Det slutade att fungera när jag fick en D-Link DI-604 som ersättning för min DI-704

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 10:50

Ja, det är en DLink DI-604.

Men det verkar som sagt inte bero på brandväggen eftersom jag kan skicka filer från Mac -> Mac, men inte Mac -> PC oavsett om jag har brandvägg eller inte.

Ja, jag skulle gärna använda nåt annat program än MSN Messenger, men det måste jag tyvärr göra eftersom alla jag känner använder det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Ja, det är en DLink DI-604.

Men det verkar som sagt inte bero på brandväggen eftersom jag kan skicka filer från Mac -> Mac, men inte Mac -> PC oavsett om jag har brandvägg eller inte.

Ja, jag skulle gärna använda nåt annat program än MSN Messenger, men det måste jag tyvärr göra eftersom alla jag känner använder det.

Tror iaf det är routern som är boven!

Kan också skicka filer Mac <=> Mac, men bara i det lokala nätverket!
Maskiner på utsidan funkar inte, iofs så har jag bara testat mot PC användare, men om du vill så kan du maila din MSN adress så kan vi kanske testa!?

För att återgå till routern, som jag tror ställer till det.
Mjukvaran, vilken version har du?

Jag har 'Firmware Version: 1.81, Wed, May 07 2003'

Det finns en senare, 'DI-604 20030908 181b2 Firmware', men den har jag inte vågat installera!

Dom portar som jag har öppna för MSN är: '1863, 6891-6900'

Synpunkter på dom?

Sen finns det flera olika varianter av 'DI-604', revision A, B, C och E, det är olika mjukvaror till olika revisioner!

Revisioner

Tittar man på D-Links USA sida, så finns det fler uppgraderingar, men dom ska man tydligen inte använda på en router som är såld i Europa, varför vet jag inte!?

Deremot har jag läst någonstans (kommer ej ihåg var), att man har åtgärdat något i USA versionerna som ska göra det lättare för MSN användare att få DI-604 att fungera mot MSN.

MSN använder något som heter 'UPnP', det står på USA:s D-Link sida att DI-604 stödjer det. Men bara för XP!

'How do I use MSN Messenger with my DI-754, DI-764, DI-604, or DI-614+ and UPnP?

Microsoft only offers UPnP in Windows Me and XP.

NOTE: Make sure that you have MSN Messenger version 5.0 or higher and that you have the latest firmware version on your router.'

Q & A

Om detta är relevant för Mac användare vet jag inte, tycker det är en djungel med alla inställningar hit och dit!

Länkar:

D-Link USA:

UPnP
- - - - - - - -

Jag tror att DI-604 är fel för Mac!?

Vad som retar mig mest är att jag får en sämre produkt som garantiersättning, min 704:a fick jag att fungera med filöverföring!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 15:36

Alltså så här var det:

Jag känner en som har Mac och Messenger och som alltså inte är innanför brandväggen. Honom kan jag skicka och ta emot filer från oavsett brandvägg eller inte.

Det är bara han som har Mac i min lista. När jag försöker skicka/ta emot från någon annan som har PC, så funkar det inte om jag är vid min brandväggsdator. Om jag skickar från en annan dator i ett annat hus som bara har 56K-modem och ingen brandvägg, så går det.

Så det är både brandväggens och PCs fel verkar det som. I min brandvägg har jag öppnat porten 6891-6900. Jag ska nu öppna 1863 också och se om det funkar.
Tillägg: Det funkade inte.
Mitt MSN-namn är rasmus.rb@home.se (tror det står i min profil).

Tillägg: Current firmware version is 2.61 build 1

Senast redigerat 2003-11-09 15:49
1
Bevaka tråden