Ok. Här kommer en fråga till ni som arbetar dagligen med 3D:
Jag går & funderar på vilket program som jag skall lära mig ordentligt. För typ 7-8 år sedan satt jag och jobbade mestadels med EIAS, och det var ju ett trivsamt och bra program (iallafall om man satt på OS9).
Idag är ju utbudet av professionella applikationer större, tack och lov.. men det gör ju valet av plattform svårare. Jag har dragit hem edu-versionen av Maya, men fan.. jag tycker inte att det är speciellt intuitivt att komma in i träsket av knappar etc... har också småtestat Carrara 3 och skall pilla litet med Cinema 4D ikväll. Sedan finns det ju Lightwave och EIAS har visst släppt en ny verre under OSX. Pixels 3D går bort, eftersom jag stirrade mig blind i manualen efter en enkel sak som att köra boleanska operationer. Verkade inte finnas alls...
Iallafall, det jag kommer/vill göra är att a.) rita upp tvärsnitt av saker jag vill modellera i t ex Freehand och b.) importera i 3D-applikationen för att c.) köra en lathe/sweep etc, och därigenom bygga upp mina modeller. Jag kommer inte att sitta och dra i handtag för att bygga organiska objekt (som ansikten etc). Är främst ute efter att skapa tekniskt orienterade modeller (maskiner etc etc)
Jag vill också ha ett program som enkelt låter mig använda boleanska operationer; dvs 'bygg ett objekt och låt ett annat objekt intersecta eller subtrahera från det första'. Ja, ni fattar säkert.
Det andra viktiga: jag vill fokusera på en plattform som är något av en industristandard. Antar att svaret på detta blir Maya, men det kanske finns människor out there som arbetar i ngt annat program, och som inte har problem med filstandards etc? (ungefär som relationen mellan Freehand & Illustrator menar jag)
Sist, men verkligen inte minst: Modelleringen är nog det jag främst anser vara viktigt, men självklart är rendering & animering viktigt (speciellt att kunna rendera ut animationer med alfakanal för vidare import i AE etc)
Jag skulle vilja att den/de som arbetar professionellt med 3D på mac svarar mig på ovanstående. Dvs ni som vet vad ni pratar om
Thanks.