Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D -- en fråga till proffs

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 13:17

Ok. Här kommer en fråga till ni som arbetar dagligen med 3D:

Jag går & funderar på vilket program som jag skall lära mig ordentligt. För typ 7-8 år sedan satt jag och jobbade mestadels med EIAS, och det var ju ett trivsamt och bra program (iallafall om man satt på OS9).

Idag är ju utbudet av professionella applikationer större, tack och lov.. men det gör ju valet av plattform svårare. Jag har dragit hem edu-versionen av Maya, men fan.. jag tycker inte att det är speciellt intuitivt att komma in i träsket av knappar etc... har också småtestat Carrara 3 och skall pilla litet med Cinema 4D ikväll. Sedan finns det ju Lightwave och EIAS har visst släppt en ny verre under OSX. Pixels 3D går bort, eftersom jag stirrade mig blind i manualen efter en enkel sak som att köra boleanska operationer. Verkade inte finnas alls...

Iallafall, det jag kommer/vill göra är att a.) rita upp tvärsnitt av saker jag vill modellera i t ex Freehand och b.) importera i 3D-applikationen för att c.) köra en lathe/sweep etc, och därigenom bygga upp mina modeller. Jag kommer inte att sitta och dra i handtag för att bygga organiska objekt (som ansikten etc). Är främst ute efter att skapa tekniskt orienterade modeller (maskiner etc etc)

Jag vill också ha ett program som enkelt låter mig använda boleanska operationer; dvs 'bygg ett objekt och låt ett annat objekt intersecta eller subtrahera från det första'. Ja, ni fattar säkert.

Det andra viktiga: jag vill fokusera på en plattform som är något av en industristandard. Antar att svaret på detta blir Maya, men det kanske finns människor out there som arbetar i ngt annat program, och som inte har problem med filstandards etc? (ungefär som relationen mellan Freehand & Illustrator menar jag)

Sist, men verkligen inte minst: Modelleringen är nog det jag främst anser vara viktigt, men självklart är rendering & animering viktigt (speciellt att kunna rendera ut animationer med alfakanal för vidare import i AE etc)

Jag skulle vilja att den/de som arbetar professionellt med 3D på mac svarar mig på ovanstående. Dvs ni som vet vad ni pratar om

Thanks.

Låter som du behöver mer ett cad program. Du kanske ska kolla på Form Z eller någon av programen från http://www.ashlar.com/ eller VectorWorks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 15:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Goffy1
Låter som du behöver mer ett cad program. Du kanske ska kolla på Form Z eller någon av programen från http://www.ashlar.com/ eller VectorWorks.

Jag jobbade litet med Form•Z för flera år sedan, och visst är det ett mycket kompetent modelleringsprogram. Det trista var iofs att man inte hade renderings/animationsbiten med (det kanske har ändrats de senaste åren?).

Ska kolla länkarna. Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 18:29

Jag skulle säga Maya, men eftersom du efterlyser Booleans blir jag tveksam, maken till kass i Maya har aldrig skådats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 18:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Jag skulle säga Maya, men eftersom du efterlyser Booleans blir jag tveksam, maken till kass i Maya har aldrig skådats...

Jaså? Det låter iofs rätt konstigt... men jag ifrågasätter inte dina åsikter

Eftersom jag helst vill bygga/modellera mina objekt med tillvägagångssättet likt hur man tillverkar saker i verkliga livet, är 'booleans' ett måste. Tror jag.

Ska testa Form•Z och se om jag minns ngt... dum dedum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 19:15

www.highend3d.com
är stället du skall hänga på, där får du svar...

(booleans i Maya "kissar på sig" om geometrin är ballare än "cylinder/kub"... Och det är den ju oftast... Och att aldrig kunna räkna med en funktion är grymt irriterande... Synd på så rara ärtor...)

  • Medlem
  • 2003-11-11 08:21

Jag tror att du inte skall stirra dig blind på booleanska funktioner. De är ofta extremt krävande för datorna att jobba med- med andra ord lång väntan för dig. Kika in lite på box-modelling tekniker som ofta är otroligt enkla att jobba med och framför allt snabbare.
Själv jobbar jag med Lightwave och är riktigt nöjd med programmet och arbetsflödet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 09:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Masp
Jag tror att du inte skall stirra dig blind på booleanska funktioner. De är ofta extremt krävande för datorna att jobba med- med andra ord lång väntan för dig. Kika in lite på box-modelling tekniker som ofta är otroligt enkla att jobba med och framför allt snabbare.
Själv jobbar jag med Lightwave och är riktigt nöjd med programmet och arbetsflödet.

Nä, det är möjligt att jag kanske har låst på just den funktionaliteten.. men den verkar i mina ögon som ett juste sätt att 'tänka' modellering.

Vad gäller mitt val av plattform så känns det som att man liksom inte vill fastna i 'fel' program bara för att upptäcka att man a.) når en gräns för programmets kapacitet eller b.) att man satsat på fel standard (= taskig kompatiblitet med andra kanaler etc).

Runt 1993 satt jag och harvade med Strata Studio Pro/Blitz och det var väl ok.. men upptäckte snabbt att programmet gick på knäna när man komponerat ett antal modeller i sin scen. Det vill jag inte uppleva igen.

En annan sak: Man _måste_ inte ha det senaste och hetaste. Ta t ex projektet Rustboy, där killen har tillverkat 99% av allt 3D i programmet Infini-D! Säger en hel del om kreativitet Vs. 'det senaste'

vad jag vet så finns det tyvärr inte så många bra cad program som är bra på Booleans i mac, man får tyvär gå över till pc eller unix för för det.
Typ SolidWorks, ProE, Catia.
Vad jag har testat så är nog ashlars program det bättre man kan få för mac, Om nu inte MacroStation forfarnade görs för mac.
Form Z är inte heller så bra på det jag kanske har fel, men när man kör Booleans operationer så gör man det mäst på polygon opbjek är oftast väldans svårt att få till radier på riktigt anvacerade grejer. Då är nästan ElectricImage modeler bättre på det, men väldans långsam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 09:25

Kanske OT...

Vill bara tipsa om ett djäkligt användbart program när man sitter med 3D...
Deep exploration

1
Bevaka tråden