Nu ska jag en gång för alla vara Besserwisser II och försöka förklara bländarens mysterier.
Värdet är, som stfm nästan sa, = brännvidden/bländarens diameter.
Till exempel har ett objektiv med 50mm brännvidd och en bländaröppning på 25 mm har bländaren 2.0 (50/25=2).
Bländarskalan är logaritmisk och varje helt bländarsteg anger en fördubbling eller halvering av ljusinsläppet.
Bländarskalan anges enligt följande:
0.7 1 1.4 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32 45 64 90 128
Alltså ger inte bländare 8 1/8 av ljuset mot bländare 1 utan 1/64. Eller som man vanligare säger: Bländare 8 är sex steg ljussvagare än bländare 1. Nu är bländare 1 väldigt ovanligt. För stillbildskameror vet jag bara två objektiv på marknaden med den ljusstyrkan. Ett från Leica och ett från Canon. På ett objektiv med fast brännvidd under 200 mm till småbild är ljusstyrkan ofta 2.8 eller bättre (lägre siffra) Zoomobjektiv av professionell klass har ofta ljusstyrkan 2.8. Sällan bättre. Amatörzoomar är ofta ljussvagare. Ju längre brännvidd desto tyngre och större (och dyrare) blir objektivet med samma största bländare.
För att smärtfritt kunna fotografera inomhus på frihand utan blixt och allt för snabb film bör största bländaren vara 3.5 eller bättre. (Men tänk på att vissa rörliga motiv kanske kräver betydligt ljusstarkare objektiv medan andra motiv kan det fungera gott med ett ljussvagare objektiv.
Sämre än 5.6 kan det vara besvärligt även i dagsljus.
Bländaren styr också (tillsammans med brännvidden) hur stort eller litet skärpedjup man får. Eftersom digitalkameror har betydligt mindre bildcensorer än vanlig småbildsfilm har objektiven kortare brännvidd för samma bildvinkel och kortare brännvidd ger större skärpedjup krävs större bländare för att ge motsvarande skärpedjup.
Tänk på att en zoom med största bländare 2.8-4.9 kanske fungerar att använda i halvmörker i vidvinkelläge men är för ljussvag att zooma in med till teleläge vid samma ljus.
För att sammanfatta har hög ljusstyrka (lågt bländarvärde) följande för och nackdelar:
+går att fotografera när det är mörkt utan blixt/stativ/snabb film
+mindre risk för brus på digitalkameror pga högre ljuskänsligheten.
+ofta bättre kvalitet på objektivet trots, eller kanske för, att det är svårare att tillverka
+kortare skärpedjup möjligt
-tyngre och större
-dyrare
-svårare att tillverka
-svårare att pricka skärpan korrekt pga korta skärpedjupet