- Wiberg
- Medlem ●
- Nacka
Linux skall rullas in på hemPCn och jag har noll koll. Vilken av alla jämra varianter tar man, mandrake, redhat, etc etc
Jag vill ha en enkel installation, komplett paket med applikationer, inget strul, snyggt OCH lättbegripligt gränssnitt. (Jag vet, - Skaffa en ny mac istället - det kommer, det kommer...)
Bugar för tips!
Har kört mklinux, linuxppc och yellowdog - när jag började att köra linux på macen (96) så var det mycket yxigt att installera men nu så är det inga problem med någon av distributionerna. De har till och med grafiska installations program - om man vill
quote:Skapades ursprungligen av: Wiberg:
Som sagt, bugar och bockar för tipsen.
Vilket problem tänkte du på med att få det att rulla på hemPCn?
linuxppc och yellowdog funkar bara på mac vad jag vet.... redhat är väl den enda jag blivit varnad för av en massa linuxfreaks...
lycka till och berätta gärna sen hur det gått!
FreeBSD eller OpenBSD tycker jag, BSD:arna är trevligare än Linux, renare system och med ett "riktigt" UNIX släktträd
RedHat Linux (RHL) fungerar bra. Schysst grafisk installerare gör det lätt att komma igång.
Många gnölar över RHL, och i en del fall finns det anledning till det — oftast dock inte. Det är den distribution med största användarbasen och med största mängden lättinstallerade binärer.
Om det är viktigt för dig så är också RHL första måldistribution för de största utvecklarna av mjuk- och hårdvara (läs IBM, DELL, Compaq, Oracle med flera).
Precis som Mac OS X kan man med Linux medföljande programvara krångla till det för sig, men om du inte kör mer på maskinen än vad du behärskar är det inga problem.
Förresten, förutom Linux och olika varianter av BSD så finns också Sun Solaris 8 att köra på Intelmaskiner. Kostar inget "för privat bruk". Kolla hos Sun för mer information.
//Mikael
Håller med Mondo, mandrake är nog enklast och trevligast om man inte tycker att pillepill med systemet är det allra roligaste man vet
Kör själv en gammal redhat 7 på min pc och det funkade också bra. Största fördelen med mandrake är väl att det är så fånenkelt att installera. Nästan lika lätt som OSX ...
snabb fråga: vad är det för fel på 8.2?
MDK 8.2 ville inte ens starta från installationsskivan på min Tänkpadda, och The Registers reporter var inte heller imponerad.
8.1 är däremot hur bra som helst. Du installerar alltihop på 15-20 minuter. Mac OS X är bättre så klart men MDK är nog det bästa du kan få för x86 just nu. Testa SuSE också.
Kan någon förklara för mig varför OpenOffice och StarOffice kraschar brutalt när jag försöker installera dem på MDK? (OO fungerar kanonbra på Winblows för övrigt.) MDK en dröm av effektivitet och snabbhet, men OO och SO funkar inte alls.
Självklart har jag installerat och testat Darwin och FreeBSD, men vad ska jag med dem till? De är server-OS och jag har inga servrar hemma hos mig.
[ 08 Maj 2002, 18:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Mandrake rekommenderas starkt. Däremot håller jag inte med mondo65 eller The Register om att 8.2 skulle vara dålig. Det finns ingen anledning att köra någonting annat. Det enda man kanske ska tänka på är ett man så fort man installerat Mandrake 8.2 hämtar KDE 3 (som är fantastiskt bra och snyggt, inte långt ifrån OS X) och sedan senaste versionen av Mozilla.
Ciryon
Det är mycket möjligt att du har rätt, ciryon, men varför startar inte min Thinkpad från installationsskivan? Det funkade ju fint med 8.1?
Jag fattar inte varför Sun (och IBM tror jag) har valt att satsa på Gnome för sina Unixar när KDE är så mycket mer avancerat och genomtänkt.
En annan sak som jag undrar över: varför bombar installationsprogrammet till OpenOffice 1.0 under Mandrake? Samma sak med StarOffice. Datorn vrålhänger sig ofelbart, i alla fall min maskin. Varför? Både OO och SO funkar finemang under Windows (och kommer till Mac OS X vad det lider).
Ursäkta utvikningen. För en rookie som jag är Mandrake absolut enklast. Sedan kan man ju meka hur mycket som helst med FreeBSD, Darwin eller Slackware om man vill.
[ 09 Maj 2002, 00:44: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Debian är en god smak. Gör som så att du testar dig fram mellan lite olika distar.
Anledningen till att många inte gillar RedHat är att de inte följer alla standarder, lite av M$ där RedHat är dock stora, och de brukar vara snabba att släppa uppdateringar.
Mandrake är rätt ok, bygger på RedHat. YDL är endast PPC, bygger också på RedHat, men som sagt testa dig fram.
Slack ska du nog hålla dig borta ifrån till att börja med.
Själv kör jag OpenBSD på mina PC-maskiner, mycket nöjd med det. Jag har testat Debian också, det var helt okej, men jag rekomenderar fortfarande OpenBSD.
På Macarna är det MacOS X som gäller (MKLinux på de gamla NuBus trotjänarna).
Jo visst. Men Wiberg skriver:
quote: Jag vill ha en enkel installation, komplett paket med applikationer, inget strul, snyggt OCH lättbegripligt gränssnitt.
Då är MDK eller YDL förmodligen bättre än OpenBSD, FreeBSD, MkLinux eller Debian. Till att börja med i alla fall. MDK fungerar mycket bra och är snabbt, så varför krånga till det i onödan? Man tar väl det som är enklast att använda eller hur?
[ 09 Maj 2002, 01:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Det framhålls att man skall välja Mandrake för att det är lätt att installera, och här beskrivs Mandrake installationsprocess.
Men detta är knappast lättare än RedHats installation eller för all del SuSE.
Jämför gärna dessa med t.ex. FreeBSD, OpenBSD, Darwin, Solaris 8, Debian
Är du nybörjare så välj en lättinstallerad. Vad du än väljer kommer någon tycka du gör fel ;-), men det är bättre att komma till skott någon gång.
Vilken som är mest standard är egentligen ointressant, eftersom du kan konfigurera din användarmiljö precis hur som helst. Dessutom använder olika användare olika tekniker för att installera program (så de hamnar på lite olika platser).
//Mikael
Alla Linux-distributioner använder ju samma fönsterhanterare när de väl är installerade så man kan ju inte säga att någon är snyggare än den andra.
Debians pakethanterare APT är otroligt smidig att ha att göra med. Alla program finns i en databas med dependencies och allt. Allt passar i hop som pusselbitar.
Debian har, tycker jag, ett oförtjänt rykte om sig att vara svårinstallerat.
APT finns tillgänglig för Mac OS X via FINK (fink.sf.net). Sist jag kollade fanns 993 programpaket tillgängliga.
Red Hat 7.2. Kör det på min server - fungerar bra om man är beredd att pilla en del för att få det säkert.
Jag hakar på denna tråd med en ny, relaterad fråga.
Jag har en PC stående vid mitt skrivbord som ska få rollen som webbserver. Apache/PHP/MySQL är krav. Biblioteket GD är ett önskemål, operativet är ett frågetecken. Burken ska stå hos en ISP och ska därför administreras via SSH eller kanske VNC om det funkar. Så vilket OS, med hänvisning till diskussionerna ovan, ska jag välja? Under vilket OS är det lättast att installera OCH uppdatera ovan nämnda komponenter?
Vågar man köra Apache 2/MySQL4?
Måste dock hålla med killarna som förespråkar Debian. APT är huvudorsaken till att Debian regerar. RPMer känns uråldriga vid jämförelse.
Den andra anledningen är att man får mycket bättre och snabbare hjälp på debian forum än på andra Linux-forum. Detta skall inte underskattas.
OBS - tråd från urtiden, ber om ursäkt att jag blåser liv i den igen...
...men jag gjorde det... jag fick den numera fastgrodda tummen ur till slut och plockade upp min gamla plan - in med Linux på min hemPC.
Valde MDK 9.2, laddade hem tre ISOfiler, brände, stoppade in och bootade om - ren installation med alla tillval, installationen gick som valfri diskodans, inga större obegripligheter eller okända hårdvaror, skapade användare, avslutade och startade om. Bang, borta är MS och lukten av girighet - istället susar maskinen fram med KDE och ett gränssnitt som åtminstone jag till en början tycker påminner mycket om w2k, typ.
Mitt intryck hittills är att detta kan man förmodligen hantera ett tag även om jag är terminalhandikappad. Mycket känns igen, en del tack vare att jag nyligen försåg min Bondi m Jaguar. En del är främmande - hur faan stänger jag t ex av burken? När jag loggar ur är alternativet Stäng av grått och någon annanstans hittar jag inte detta.
Det löser sig säkerligen med tiden. Än så länge har jag ju bara dansat med pingviner i ett par timmar...
Noterar till min förtjusning att en himla massa program redan ligger på plats. Kontorsprogrammen, ICQ, browsers osv - det var ju bara att börja jobba out of the box! Smutt!
Så, när jag begav mig till 99mac och sökte på mandrake för att plugga lite, och hittade detta gamla inlägg med hjälpsamma tips från kommunen här, var jag bara tvungen att ta upp tråden där den landade sist och säga att det blev av, tipsen var till hjälp och nu börjar man från scratch igen. Uj-uj.
(Den mer långsiktiga planen är att byta fläktar och HD på PCn så att den blir tyst nog att ställa i garderoben som server för lite backup, epostserver, web etc. Så kan någon nu på tre rader berätta hur bondin hittar PCn på LANet och kan börja dumpa filer där så är jag riktigt tacksam... )
/Pinguwiberg
Skrevs ursprungligen av :::NIKKE:::
linuxppc och yellowdog funkar bara på mac vad jag vet.... redhat är väl den enda jag blivit varnad för av en massa linuxfreaks...
lycka till och berätta gärna sen hur det gått!
YDL _är_ Red Hat i grund och botten. Allt funkar tydligen bättre på Mac
Skrevs ursprungligen av safir
För att stänga av väljer du Logga Ut och då ska du få upp ett fönster som låter dig välja mellan stänga av, omstart etc.
Så funkar det iaf på den äckeldell jag stoppat i Mandrake 9.1 i.
Det är nog tänkt att fungera så här me men de alternativen är som sagt gråa...
Tips någon?
Och förresten, kan man göra ngn inställning så att hårddiskpartitionerna dyker upp som ikoner på desktopen? Det vore just (desk)toppen...
shutdown -h
Möjligen som su eller med sudo.
//Mikael