Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ta bort komponenter ur panther-installation?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

när jag installerade panther råkade jag av misstag installera alla extrapaket, såsom alla skrivardrivrutiner och alla extraspråk såsom koreanska och italienska med mera...

nu är det så att jag har en åldrande powerbook g3 (pismo) med orginalhårddisk som blott är på 6gb; (jag vill inte uppgradera hårddisken, ska istället satsa på att så småningom köpa en ny iBook) alla dessa extraspråk och skrivardrivrutiner osv. tar upp massa plats som jag hellre skulle vilja använda till att lagra exempelvis mp3filer. finns det något sätt att i efterhand ta bort dessa saker ur mac os x 10.3?

mvh / mjauone

Citat:

Skrevs ursprungligen av mjauone
hej!

när jag installerade panther råkade jag av misstag installera alla extrapaket, såsom alla skrivardrivrutiner och alla extraspråk såsom koreanska och italienska med mera...

nu är det så att jag har en åldrande powerbook g3 (pismo) med orginalhårddisk som blott är på 6gb; (jag vill inte uppgradera hårddisken, ska istället satsa på att så småningom köpa en ny iBook) alla dessa extraspråk och skrivardrivrutiner osv. tar upp massa plats som jag hellre skulle vilja använda till att lagra exempelvis mp3filer. finns det något sätt att i efterhand ta bort dessa saker ur mac os x 10.3?
mvh / mjauone

Det är ju bara att dra till papperskorgen. Förmodligen ligger de flesta i Biblioteket.
Drivrutiner och språkstöd och teckensnitt gjorde i mitt fall ca 900 Mb. Lycka till

skrivardrivrutinerna har jag hittat och slängt bort, ca. 600mb var det. men exakt var finns alla de enorma språkfiler som tog sådan otroligt lång tid att installera under installationen av panther?

snälla, hjälp

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 20:23

De ligger i varje enskild applikation
Jag har dock för mig att det finns något litet fiffigt program som kan rensa bort alla språk man inte vill ha, globalt i hela systemet. Sök lite på VersionTracker och se om "you feel lucky today".

Monolingual heter ett lämpligt program...sök på det

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 22:27

Eller så väljer man helt enkelt bara anpassad installation när man installerar X:et och väljer bort alla asiatiska typsnitt, exotiska språkversioner, skrivardrivrutiner som man ej behöver och annat. Och lägger till BSD och X11 istället.

1
Bevaka tråden