Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer om iChat

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Think Secret har ny en artikel om iChat med en massa skärmdumpar:
Inside Jaguar: A visual look at iChat

Passa på medan den ligger kvar. Här är ett exempel på hur det ser ut:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 22:43

Iof juste, men ser inte utformningen lite väl "barnslig" ut ?! :rolleyes:

Det går att välja bort...

Precis som Micke säger och som det står i artikeln så går det som väl är att välja bort.

Ärligt talat tror jag iChat är en riktig fullträff. Jag har kollat igenom att skärmdumpar och om programmet bara fungerar som det är tänkt och är stabilt och så, så har Apple gjort det igen, likt dom gjorde med iTunes. Jag ser fram emot iChat väldigt mycket!

Sen återstår bara att få alla ens pc-vänner att köra AIM istället för ICQ, men den dagen den sorgen...

  • Medlem
  • 2002-05-15 23:13

Tror någon att apple kommer släppa nån senare version/uppdatering där man kan köra icq istället? Jag vill verkligen ha iChat, men alla kompisar kör icq...

nån väldigt snäll hacker som gör en variant för att köra icq?

Jag tror tyvärr inte det kommer inom överskådlig framtid, dom har ju köpt in sig på AOLs nät och just nu verkar alla konkurrera istället för att sammarbeta på denna front. Lite synd kanske att Apple inte försöker sig på Jabber istället, men men...

En av de mycket intressanta funktionerna är att man i det lokala nätverket automatiskt ser alla sina "arbetskamrater".
Från ett företagsekonomiskt perspektiv är detta mycket mer intressant än, ja ni vet resten...

Well, det är väl inte helt omöjligt med ICQ stöd i framtiden. Eftersom ICQ ägs av just AOL så vore det konstig att ha två klienter som i princip gör samma sak.

Och vad jag fattar så är det så det ska bli. Att dom olika programmen ska bli en.

Ah, det tänkte jag inte på! Blir en stark konkurrent mot MSN Messenger (som annars har gått oroväckande starkt fram).

Suck, Internet Explorer (MS) och American Online (AOL). If you can´t beat them - join them. Måtte man kunna stänga av pratbubblorna

Jamen Olle det går ju att stänga av, läs längre upp i tråden... (eller läs artikeln).

Hmm. Jag tycker det är underligt att man kör vidare med "metal" gränsnittet.

Men men.. Det ser bra ut annars..

Jag diggar metallic-gränssnittet stenhårt, ser coolt och slimmat ut. Alla jag visar iTunes och FCP/iMovie för blir impade, av funktionerna och gränssnitten. Det ser annorlunda men ändå bekvämt ut på något sätt. Men samtidigt skulle jag inte gilla om ALLT kom i den skepnaden, då blir det för mycket. Men gärna alla i-program.

[ 16 Maj 2002, 09:40: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-16 11:45

Hur j-la läckert som helst! Ett Messenger/ICQ/AIM fast gjort av Apple! Om det dragit ihop allt som e bra och nödvändigt, skalat bort all skit och sammanställt det hela överskådligt som de gjort med övriga iProgram, då blir det en killer till!

Yeehaahh! Life is good!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Hmm. Jag tycker det är underligt att man kör vidare med "metal" gränsnittet.

Kanske ändå inte, tänk på hur XServer ser ut i designen så är inte steget långt ifrån att du snart ser en towermodeller med metaliskt utseende - då passar detta mycket bra ihop med detta gränssnitt. Vore liksom ett konsekvet tänkande att programmens utseende harmonierar med burkarnas skal. XServers lösning av hur man lätt poppar ur diskarna borde få en större spridning. Skulle vilja ha 3 diskar, en Zip-bay, en DVD-R/CD-RW bay som funkade på detta smarta sätt.

- Olle

Intressant tanke, det kanske är åt det metalliska hållet som nästa stationära dator ser ut? Fyrkantigare och putsad metall? (Om det alls blir nån ändring förstås.)

Hmm, undrar om iBooken behåller samma skal ett tag till eller om den också blir mindre plast och mer metall...?

  • Medlem
  • 2002-05-16 15:48

Jag kanske har helt fel men är det inte så att AIM och ICQ använder samma protokoll och nät? Så att det går att komma åt ICQ användare med en AIM-klient. Man bara anger ICQ-nummret som screenname.

Med starka reservationer för att det här kan vara helt fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-16 16:29

Protokollet är stort sett detsamma, men dom använder för närvarande olika servrar. Jag vet inte om det finns någon koppling mellan servrarna, men det borde komma ganska snart. Finns ingen orsak till att det inte skulle komma.

Jag testade ett program som heter Fire. Det kunde ju snacka med MSN, ICQ och jag tror även AIM.

Så det är väl bara vilja från Apple som sätter gränsen, eller........

Om det inte blir standard så kommer nog patchar från diverse programerare som vill göra livet enklare för oss alla.

Visst, man var tvungen att ha ett konto för varje tjänst men det kan man väl leva med...

[ 16 Maj 2002, 21:21: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Fire har ju fått skriva separat stöd för varje protokoll. Finns flera såna projekt. Men då är Jabber intressantare, det är ett försök till en standard.

1
Bevaka tråden