Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem i Indesign 2 ???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten fråga.

Om nu Indesign ska vara så super som alla säger och slå ut allt vad kvark heter så undrar jag följande:

1. Hur kommer ID 2 funka för alla som har en hårdvaru-RIP ?
Eftersom ID 2 endast klarar av att skicka ut jobb i PostScript 2 och 3, och det finns MASSOR av rippar som mer eller mindre TOTAL krashar om man skickar på dom annat än PS 1.
2. Finns det någon info ang. detta någonstans?
Detta var helt nytt för mig.

Jag använder själv ENDAST Indesign och kommer ALDRIG att gå över till kvarken, och jag ser Indesign som ett helt lysande program. Men om detta skulle dyka upp och vara ett sånt problem som jag misstänker att det kan bli så ligger det ju lite pyrt till så att säga.

- Slice -

[ 21 Maj 2002, 13:21: Meddelandet ändrat av: - Slice - ]

det verkar som att adobe vill att allt skall pdf´s, på det sättet skulle man kunna kringå ps2-3 kravet. Fast det uppstår problem med pdf åxå, gamla rippar klarar inte pdf formatet.

Exakt !

- Slice -

Hur skulle det vara om man krävde att de man gör affärer med håller sig uppdaterade?
Tryckerierna tycks hålla tillbaka utvecklingen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:35

Det måste finnas någon väg runt, t ex:

Indesign > PS 2
PS 2 > PDF 1.2 (med Distiller 3/4)
PDF 1.2 > PS 1 (med Acrobat 3/4)

Eller Ghostscript kanske kan nedgradera PS 2-filer?

Ghostscript kan ju sköta hela rippningen åt dig så att den skickas som tiff till RIPen men då tappar du ju ganska mycket kontroll. Har själv skippat min Mjukvaru-RIP till min Epson och kör bara Ghostscript där funkar det i alla fall super och har inte märkt någon kvalitetsförlust.

• Oregistrerad
  • 2002-05-21 23:27

Skall man vara riktigt ärlig så känns det stenålder med de som inte har en PS2 ripp. De som följer med i utveckligen bör fundera på att skaffa PS3 ripp.

Jag upplever det som om branschen tar ockerpriser vilket ledet till att utveckligen står och stampar idag.

Det finns de som hänger med, men det är lika många som inte gör det. Så byt till de som följer med i utvecklingen.

IMHO

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det finns de som hänger med, men det är lika många som inte gör det. Så byt till de som följer med i utvecklingen.

IMHO

Jag kan bara hålla med. De tryckerier som inte klarar av att ta emot de jobb jag har gjort i InDesign 2 får helt enkelt skylla sig själva.
Jag tänker inte anpassa mig efter de utan de får anpassa sig efter mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-24 20:41

En fråga till:

Om man tidigare jobbat med Indesign 1.52 och producerat PDFer med PS>Distiller och nu med Indesign2 vill ha samma kontroll och kvalitet på PDFerna som tidigare, fast i OSX, hur gör man? Måste man fortsätta med Distiller (finns bara i Classic-version)? Vet någon om Distiller kommer för OSX, eller kommer det nån typ av plugins till Apples drivrutin så man kan göra lika bra PDFer som Distiller?

Det finns en så otrolig överkapacitet på tryck i det här landet och kvalitén i Sverge är överlag väldigt god. Därför ser jag ingen anledning till att klamra sig fast vid ett tryckeri som inte kan RIP:a MINST PS2...

Jag kan inte annat än att hålla med er att man ska och anlita ett tryckeri som kan hantera PS 2 och 3.

MEN, vart jag ville komma med denna tråd/fråga var inte riktigt detta.

Jag tänkte mer på tryckeriernas vinkel på detta. Dom flesta (som jag känner till) har lite äldre hårdvarurippar som står och tuggar till fotosättare och fläskiga skrivare. Sen har dom flesta uppgraderat sina arbetsstationer till G3/G4´or. Men en ny rip kan ju kosta både skjortan och slipsen.

- Slice -

Måste ju faktist ta och hålla med Slice här trots mitt tidigare inlägg... Om alla resonerade som mig så skulle vi snart bara ha "stora drakar" kvar på tryckerimarknaden i Sverige och hur det skulle påverka prisbilden kan man ju gissa.

Det är skillnad på små tryckerier med en omsättning på runt 10 miljoner om året och en "stor drake" med en omsättning på kanske 500 miljoner kronor om året. Är man en stor drake är det ju ganska lätt att räkna in en fet uppgradering i årsbudgeten...

Men samtidigt är man ju skapt så att man alltid vill ha det senaste och det är ju lätt att förvänta sig att alla andra tänker likadant...

1
Bevaka tråden