Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cd-brännarstöd i panther

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag undrar om det finns något sätt att få en tredjeparts cd-brännare som inte officiellt stöds att fungera i panther som man kunde i t ex 10.2? Har letat på nätet, men de få "tips" som jag har hittat, har inte hjälpt. Har en LG 8400B.

köpte 10.3 när det släpptes och har råkat repa den som f-n, så nu läser datorn den ibland och ibland inte alls, så jag tänkte försöka bränna en kopia av den som bootable cd (just in case) men det verkar ju inte gå med t ex toast. Är inte så sugen på att köpa ännu en kopia (även om jag gillar panther)

alla tips är välkomna.

/Tobbe

Ladda ned en kopia av Panther Gold från Bittorrent? Du har ju köpt systemet redan så det är väl fritt fram, även om det kanske inte är lagligt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 11:54

Det verkar hopplöst att få fullt stöd för vissa CD-brännare i OS 10.3.
Du kan relativt enkelt ordna så att du kan bränna disk images med Disk Utility under 10.3 med din LG. Däremot stöd i iTunes verkar vara hopplöst.

Hur gör du med Toast när du misslyckas? Jag kopplar inte det där med bootable cd. Förutsatt att du kan läsa din CD, kan du inte bara göra en toast-image rakt upp och ner och sedan bränna den?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-16 16:47

Apple har ändrat sättet som CD-brännare hanteras i Panthern jämfört med Jaguaren. Det betyder att det är betydligt svårare än tidigare att få en tredjepartsbrännare att fungera. Stödet för brännare är paradoxalt nog sämre i iTunes för Mac än iTunes för PC. Läs mer här:
http://forums.xlr8yourmac.com/action.lasso?-database=faq.fp3&-layout=FaqList&-response=answer.faq.lasso&-recordID=34134&-search

zink: nej, jag får inte toast att göra min mac os x-skiva som startskiva. jag vet inte någon möjlighet att få toast att fixa det.
Sundevall: eftersom jag inte kan bränna en bootningsbar cd, så kvittar det tyvärr om jag tar hem os x.
Trist att Apple försvårar för de som monterar in intern cd-brännare.

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 23:55
Citat:

zink: nej, jag får inte toast att göra min mac os x-skiva som startskiva. jag vet inte någon möjlighet att få toast att fixa det.

Har du Toast 5.2.1? (Toast 6-6.03 borde fungera ungefär likadant.)
1. Starta Toast.
2. Stoppa in Panther CD1.
3. Välj "Copy" i Toast (knapp 3 fr vänster).
4. Välj "Save as Disc Image ... äpple-D" från File-menyn i Toast.
Spara filen "Mac OS X install Disc 1.toast" där du har minst 647 MB ledigt.

Genom att välja "Other > Disc Image" i Toast och välja din .toast-image kan du sedan göra hur många kopior du vill.
Skriv igen om du inte får detta att fungera.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 00:08

Det går att ordna med Disk Utility stöd under 10.3 för din LG 8400B.

Skapa en mapp som heter DiscRecording i Library-mappen i din hemma-mapp.
I DiscRecording skapar du en mapp som heter DeviceProfiles
(~/Library/DiscRecording/DeviceProfiles/)

I DiscRecording skapar du en textfil med namnet GCE-8400B.drprofile. Textfilen skall ha följande innehåll (mellan ---):
---
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<array>
<dict>
<key>DRDevicePersonalities</key>
<array>
<dict>
<key>DRDeviceProductName</key>
<string>CD-RW GCE-8400B</string>
<key>DRDeviceVendorName</key>
<string>HL-DT-ST</string>
</dict>
</array>
<key>DRDeviceProfile</key>
<dict>
<key>DRDeviceDescription</key>
<string>40x12x40x LG</string>
</dict>
<key>DRDeviceProfileVersion</key>
<integer>1</integer>
</dict>
</array>
</plist>
---

Du bör(måste?) ha unix-radbrytningar i filen du skapar. Det är enkelt att fixa med bl a BBEdit lite (gratis).

Dubbelkolla med Toast att din LG verkligen identifieras som "Hl-dt-st" (Recorder Info i Toast).

Efter en ut/inloggning borde du kunna bränna disc-images med din LG-brännare i Mac OS 10.3! Tyvärr fungerar det inte i iTunes

1
Bevaka tråden