Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta spänning i batterieliminator???

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 12:47

Jag har fått problem med min batterieliminator till min Panasonic NV-DX 110. Dvs. den fungerar inte alls när jag stoppar in den istället för batteriet. Kameran får då ingen ström. Jag har fösökt att mäta spänningen, men vet inte hur man skall använda multimetern, och var man skall mäta någonstans. Troliga mätpunkter är kanske; W02, W01, GND och AC? El har aldrig, och kommer nog alldrig heller bli något jag bemästrar. Kände att jag bara ville kolla lite innan jag ringer affären för en ny.

Du ska väl mäta lik- eller växelspänning? (står på adaptern) AC eller DC. Vad W02, W01 är vet jag inte....
Sedan sätter du multimetern på det läge som är snäppet över den angivna spänningen på adapter. Så är det en 12V-adapter kanske du får ställa multimetern på 20V, typ. Sen är det bara att mäta på kontaktens två element. Är det likström kan du få ett negativt värde om plus och minus förväxlas så att säga. Men det är bara att ignorera minustecknet eller byta plats på proberna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-11-16 14:33

GND - AC låter som 230 V in. Akta fingrarna och se till att multimetern står på min 250 V AC (vx-ström).
Är du inte utbildad inom elområdet avråder jag från sådana här försök. Det brukar kunna sluta illa. Om inte annat så brukar någon pryl få för sig att leka indian och skicka röksignaler.

Gunnar B
Starkströmmare

Adaptern lär transformera växelsström till likström. Det brukar stå på baksidan av adapter. Typ:
INPUT: AC 100-240V
OUTPUT: DC 9,5V. Då ska du få ut ca 12V likström. Som Jonas sa så får du ställa multimetern på 20V likström. Men jag gissar att du har tre bläck på din kontakt. En av dem är jord,så du får prova olika kombinationer tills du är säker på att du inte får ut någon ström.
Lycka till
Mvh
Jörgen

PS.
Likström har den här symbolen V–
inte V~
D.S
Edit Såg just Gunnars inlägg; kanske bäst att lämna in den. Stek dej inte!!.

Senast redigerat 2003-11-16 16:31
1
Bevaka tråden