Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther fryser

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 19:46

En sak som jag nästan aldrig upplevde med jaguar eller tidigare versioner av os X...men som nu har kommit tillbaka med panther.

systemet fryser när jag håller på med flera saker samtidigt........allt utom musen oftast men även det har hänt.

någon mer som har upplevt detta? i jaguar var det mest att badbollen kom upp när man gjorde för mycket..men aldrig att hela datorn frös.....

borde jag göra en ny clean installation eller vad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 19:56

Försök med en filt så kanske katten blir varm

har du kört disk utility?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:00

mm...

har inte skivorna hemma så kan inte köra kolla disk men ska fixa dom. man behöver dom väl för att kolla disken? starta från skivan osv...?

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 20:09

samma prob här....irriterande

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:09

panther är jävla ostabilt...... "jävla"-i os X mått mätt

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
mm...

har inte skivorna hemma så kan inte köra kolla disk men ska fixa dom. man behöver dom väl för att kolla disken? starta från skivan osv...?

Det går bra att kolla disken med Diskutility, eller Skivverktyg som det heter på SE, som finns i Program/Verktygsprogram. Kanske kan man reparera lite fler saker när man startar från cd? Passa på att reparera rättigheter oxå, kanske gör det nån nytta...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:37

...hmm kan bara trycka på rättigheter....kan inte reparera disken.

ser ut såhär:

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:38

Nej, det kan du ej göra då du kör Skivverktyg från samma skiva som du vill undersöka.

Precis som du själv föreslog i ditt tidigare inlägg för du starta från Panther skivan (eller annan startskiva ned diskutility på) för att kunna undersöka och reparera hårddisken.

DiskWarrior rekommenderas annars. Men jag tror inte att dina problem beror på skivfel.

Har du provat att reparera rättigheter, köra cron script mm. i Cocktail tex?

På min G5 får ibland Finder för sig att jobba som sjutton och då blir findern helt onåbar. Däremot kan jag utan problem använda andra program på datorn.

Detta sker tex. om jag trycker kringla-a (select all) i ett fönster med en stor mängd bilder av storlek 10mb, och sedan höger-klickar på en av dem för att få upp kontextmenyn med valet "öppna med..." kan ta flera minuter.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:40

mm återkommer när skivan har kommit hem igen då...

man håller ner "c" vid uppstart right? så länge sen jag gjorde...

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:43

Japp...

"c" vid uppstart. Om du har tillgång till senaste versionen av disc warrior med stöd för 10.3 bör du även låna den.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:45

men jag kanske ska göra en clean installation istället? är säkert nåt gammalt som skräpar o ställer till det....

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 20:53

Körde du en uppdatering när du la in Panther så skulle jag ta och blåsa allt med en ren installation...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-16 20:55

jepp..ska göra så.

bara ett jävla pill o lägga tillbaka preferences o sånt....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 00:00

Tycker panther är stabilare än os x har varit på länge, hade inte samma uptime sen 10.0.x tiden, 10.2.6 - 8 var däremot skakiga...

Uptime i Panther är nu 28 dagar...
(pb g4 12 som jag använder 12-16 timmar per dygn)

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
jepp..ska göra så.

bara ett jävla pill o lägga tillbaka preferences o sånt....

Kör en "arkivera och installera" istället. Om du ej anser att hårddisken är korrupt på något vis.

Då får du en helt ny 10.3 systemmapp, men med dina gamla inställningar överflyttade från ditt gamla system.

Fungera lysande. Har gjort ett flertal sådana installationer utan några som helst problem.

Om du tror att det är något tjall med filsystemet på disken bör du ju dock renformatera och installera helt nytt.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-18 17:19

..men vad är meningen då? känns ju som att det är nån gammal preferences-fil som håller på o jävlas....

eller nåt annat skräp...men det gamla skräpet raderas när man gör arkivera och installera?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 18:00

Jag har också upplevt Panther som relativt instabilt. Sedan jag installerade det för ett par veckor sedan har jag lyckats få datorn att "frysa" ett tiotal gånger.

Inte vid ett enda tillfälle har kraschdialogrutan kommit upp utan det som hänt är att datorn helt enkelt slutat att svara.

Jag kan tvinga fram dessa problem med VPC 6 och misstänker även att Toast har varit med och spökat ibland.

Vid ett tillfälle återkom också mina "ökända" oprovocerade frysningar - även under uppstart och även när datorn inte var varm. Blev riktigt orolig för att tvingas gå igenom hela reparationscirkusen en gång till men detta fel har lyckligtvis bara uppstått vid ett tillfälle (som dock stod för ca fem av mina låsningar).

Känns inte så bra att behöva vara orolig för datorn på detta sätt. Hoppas att frysningarna försvinner med framtida uppdateringar av Panther.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2003-11-18 18:09

ja..man vill ju kunna uppgradera utan att skapa nya sytemmappar hela tiden...

skönt att det hela verkar normalt iaf...hoppas dom fixar det

1
Bevaka tråden