Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite 3D info efterfrågas

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-01-19 21:25

Jag skall snart börja en kurs i 3D-animering på högskolan och efterssom jag är lite nyfiken och rastlös tänkte jag se ifall jag kan få svar på en del frågor redan innan vi börjar.

Vi skall tydligen använda oss av Softimage XSI. Hur är det programmet?
Jag har fått uppfattningen att det ligger i samma nivå som Maya ungefär, stämmer det?
Programmet finns till Windows och Linux, någon som vet om en macversion är på väg?
Alternativ som finns till mac?
Tips, länkar och dylikt mottages tacksamt!

  • Medlem
  • 2003-01-20 19:52

Någon?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-01-20 23:17

Tyvärr, så är bristen på svar det ända svaret du kan få. Vad jag menar är att programmet du talar om inte finns, har aldrig funnits och kommer eventuellt aldrig att finnas i Macversion. Inte än på ett par år i alla fall. Därför finns det nog inte heller mycket Mackunnigt folk som kan upplysa dig om programmet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-20 23:44

Har tyvärr aldrig själv jobbat i Softimage, Mayafrågor får du gärna ställa. Prestandamässigt skall de vara likvärdiga, fördelen med softimage (finns säkert tonvis med fördelar) är att renderaren "MentalRay" är utvecklad för den i åtanke.
Fint serrö..

Nåt skvaller om att det skulle släppas för Mac har jag inte hört, har inte hört någon som testat Maya 4.5 för mac heller... (som skall vara helt kompatibel med NT, XP, Irix, Unix)

Håll mig gärna underrättad ang. din utbildning... Skulle vara kul att komma i kontakt med mac-3D folk.

XSi

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-01-20 23:47

Jamen det här är precis vad jag saknar. Ett bra ställe där man kan snacka 3D på mac. Jag är bara en glad amatör som lärt mig Cinema 4Ds alla olika verktyg. Vad jag inte lärt mig är typ vilken modelleringstyp ska man använda sig av för att lösa en specefik uppgift. Ljussätning är också klurigt men det börjar jag hajja.

Tips på bra 3D resurser för oss Macanvändare mottages tacksamt. Ursäkta att jag aviker från tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-20 23:48

Ett tips om du vill komma igång:

Maya Personal learning edition

Klarar du av att jobba med "vattenstämplar" över hela skärmen är PLE en full version av Maya 4.5. Du kan dessvärre bara spara ditt jobb i ett filformat som bara PLE använder... Men, bra träning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-20 23:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Spooky:
Tips på bra 3D resurser för oss Macanvändare mottages tacksamt.

Bönar vi & ber och är några stycken kanske vi kan få ett forum av "pappa martin"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-20 23:55

Bra länkar:

HighEnd 3D

3D artists

3D total

Maxxon (Cinema 3D)

alias wavefront

3D café

En bra början...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 00:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
har inte hört någon som testat Maya 4.5 för mac heller... (som skall vara helt kompatibel med NT, XP, Irix, Unix)

Håll mig gärna underrättad ang. din utbildning... Skulle vara kul att komma i kontakt med mac-3D folk.

XSi

Då kan du lyssna nu, för jag har faktiskt testat Maya 4.5 för mac under en vecka i skolan. Dock är jag ingen 3D-kille sedan tidigare så jag har inte mycket att jämföra med.

Men med en bra lärare får man i alla fall lite koll på vad programmet är kapabelt till. Vi sitter på PowerMac G4:or (enkelprocessorer runt 6-700 Mhz) och kör OS X 10.1. På dessa är programmet okej, men påtagligt långsammare än på pc.

Jag tycker det borde fixas ett lite mac-3D rum här, jag skulle behöva ett för inspiration. Känns tungt ibland när de stora stygga PC-killarna skrattar åt 500mhz´arn...

  • Medlem
  • 2003-01-21 02:22
Citat:

citera:
Har tyvärr aldrig själv jobbat i Softimage, Mayafrågor får du gärna ställa. Prestandamässigt skall de vara likvärdiga, fördelen med softimage (finns säkert tonvis med fördelar) är att renderaren "MentalRay" är utvecklad för den i åtanke.
Fint serrö..

Aha, jag skall testa Maya sen när jag skaffat en lite snabbare dator...

Citat:

citera:
Nåt skvaller om att det skulle släppas för Mac har jag inte hört.

Trodde inte det heller, men efterssom det finns en version till Linux tänkte jag att det väl inte borde vara så jäkla svårt för dem att porta det.

Citat:

citera:
Håll mig gärna underrättad ang. din utbildning... Skulle vara kul att komma i kontakt med mac-3D folk.

Jag var på ett första infomöte idag. Efterssom det bara är en 10p kurs (på halvfart förvisso) så verkar det bli ett ganska hårt tempo. Temat på kursen är "Filmnoir". Övningsuppgifterna man gör under kursen skall i slutet på kursen användas till en liten filmsnutt på det temat. Kul idé tycker jag. Det skall läggas ut info mer info om kursen på lowend.org inom kort.

Tanken är att även om vi använder Softimage så skall man kunna använda kunskaperna på andra program.

De verkar bli ganska hårt tryck på de få datorer som finns på skolan (över 100 elever på 20 licenser tror jag) så frågan är; kan jag modullera i något program hemma på macen (en BW 350) och importera dessa objekt i Softimage på skolan? Isf i vilket program och med vilket filformat? Cinema 4Ds är det bra?

Ett 3D-forum hade varit en bra idé tycker jag med. Jag kommer nog plåga er med en hel del dumma frågor inom kort. Detta är helt nytt för mig som är helt 2D i vanliga fall.

Tack för länktipsen btw

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Spooky:
Jamen det här är precis vad jag saknar. Ett bra ställe där man kan snacka 3D på mac. Jag är bara en glad amatör som lärt mig Cinema 4Ds alla olika verktyg.

Var ska man börja om man inte kan mycket om 3d och vill börja med 4D? Tips på några länkar eller pdf:er eller böcker?

  • Medlem
  • 2003-01-21 08:27

Du borde kunna modellera i Maya eller Lightwave och exportera dessa till Softimage. Frågan är vad du modellerar och hur de olika programmen hanterar nurbs alt. sub.div ytor. Detta kan bli ett problem ev. Vanliga polygoner är inga problem!

Sitter själv och lär mig Lightwave och behöver lite hjälp med UV-texturer. Någon......?!?!

/Masp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 08:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Sitter själv och lär mig Lightwave och behöver lite hjälp med UV-texturer. Någon......?!?!
/Masp [/QB]

Kör inte Lightwave själv, men kanske kan länken hjälpa?

Lightwave tutorial

Lightwave3D är smidigt, fantastiskt bra upplägg och logik.
Jag har ganska kort tålamod med program och har ratat en hel skottkärra med 3D-apps som säkert är bra men kräver mer tid till inlärning för att komma igång än vad Lightwave gör.

Inspiration:
http://niklasindustries.com/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Sitter själv och lär mig Lightwave och behöver lite hjälp med UV-texturer. Någon......?!?!

Shoot, vem vet, kanske om vi slår våra skallar ihop

Btw. Rekomenderar starkt "InsideLightwave7" (Don Ablan, ISBN 0-7357-1134-8)
En riktig tegelsten på 1160sidor LW-fakta

Följer oftast med när man köper Ligthwave.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 12:05

Cinema 4D fungerar otroligt bra tycker jag. Lättarbetat kraftfullt och snabbt, en bra kombination som man tyvärr inte alltid hittar i den här genren.

Bra tutorials för newbies hittar du här.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Bra tutorials för newbies hittar du här.

Tusen tack.

  • Medlem
  • 2003-01-21 17:18

Tack för tipsen, men har dammsugit nätet på tutorials. Skulle behöva en kurs för användare på mellannivå alt. bolla med någon insatt.
Sitter på mr Ablans bok och är imponerad över omfattningen samt upplägget. Mycket bra läsning och matnyttig info.

Rent konkret så undrar jag om man måste bryta upp meshen själv för att få en UV-map som är användbar? Får massa konstiga polygoner som ligger över varandra i LW atlas-map.



[ 21. Januari 2003, 17:32: Meddelandet ändrat av: Masp ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 17:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Lightwave3D är smidigt, fantastiskt bra upplägg och logik.
Jag har ganska kort tålamod med program och har ratat en hel skottkärra med 3D-apps som säkert är bra men kräver mer tid till inlärning för att komma igång än vad Lightwave gör.

Inspiration:
http://niklasindustries.com/

HUH - Snygga prylar!, f.d. svensk kille såg jag...

  • Medlem
  • 2003-01-21 18:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Du borde kunna modellera i Maya eller Lightwave och exportera dessa till Softimage. Frågan är vad du modellerar och hur de olika programmen hanterar nurbs alt. sub.div ytor. Detta kan bli ett problem ev. Vanliga polygoner är inga problem!

Utmärkt. Vi skall visst börja med polygonmodulering iaf.

  • Medlem
  • 2003-01-21 18:31
Citat:

citera:HUH - Snygga prylar!, f.d. svensk kille såg jag...

Hehe...
URL

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Rent konkret så undrar jag om man måste bryta upp meshen själv för att få en UV-map som är användbar? Får massa konstiga polygoner som ligger över varandra i LW atlas-map.

Konstigt med överlappningar, har inte hänt mig. *tar i trä*
Vanliga polygoner?
Kan vi få en titt?

  • Medlem
  • 2003-01-21 22:13

Kommer imorgon bitti. Tack för länkarna, några nya som verkar trevliga.

/masp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 08:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Kommer imorgon bitti. Tack för länkarna, några nya som verkar trevliga.

/masp

NU! Är det "imorgonbitti"

  • Medlem
  • 2003-01-22 13:56

Godmorgon! Tog en sovis

Nej, lite hektiskt på jobbet. Kolla in länken och kika på de diagonala linjerna (polygonerna). De känns inte helt bra.....
Masp

Så där kan det bli om man har några polygoner markerade när man gör sin uv-map.
Borde ordna sig om du avmarkerar...alternativt klipper ut den del du vill ha uv-map från.

Ordnade det sig då?

Själv håller jag på att leta en tutorial angående ljus-lågor.
Kan man använda motion-blurr och en lampa kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-26 05:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Ordnade det sig då?

Själv håller jag på att leta en tutorial angående ljus-lågor.
Kan man använda motion-blurr och en lampa kanske?

Stillbild eller animerad?

Bevaka tråden