Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering och prestanda

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jobbat med PC en längre tid men har tröttnat och tänkte nu återvända (Halleluja) till en värld som jag står ut med.

Har redigerat en del film på PC och kan den prestandan bra, men behöver veta vad som behövs inom MAC-världen.

Huvudargumentet för köpet är inte VIDEO-redigering, men det måste fungera när det blir aktuelllt. Jag vill ha en smidig dator som har allt och är beredd att offra lite prestanda för att kunna få mobiliteten.

PowerBook G4, 12 tum, 1 Ghz med 768 i RAM är mitt förstahandsval. För redigering sker det givetvis med extern skärm.

Räcker prestandan för videoredigering?
Jag tänker också använda en extern LaCie på några 100 Gb för datalagringen.

Kanske har någon några andra tips på dator? Är 12 tum överhuvud taget ett bra köp? (Jo, visserligen, men är det värt pengarna och gå upp till 15 eller 17?)

Vilken mjukvara funkar bäst för MAC?
Andra bra tips tas tacksamt emot!

Under en par års tid har jag vid några tillgällen förredigerat proffesionella jobb på en iBook G3 500 Mhz med en extern firewirehårddisk på 80 GB med Final Cut Pro 3 under OS9.

Det funkar OK så länge man inte ska ha en massa effekter och annat jox. Hyfsat enkla jobb med raka klipp.

Jag är helt säker på att maskinen du suktar efter kommer att klara jobbet... så länge du inte ska göra en egen version av Sagan om ringen, typ...

Ett tips bara: ha inte FileVault påslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 13:59

Har jobbat med PC en längre tid men har tröttnat och tänkte nu återvända (Halleluja) till en värld som jag står ut med.
Grattis!

Har redigerat en del film på PC och kan den prestandan bra, men behöver veta vad som behövs inom MAC-världen.
Så snabb maskin och så snabba diskar du kan få är givetvis bäst, men man kommer långt med lite slöare maskiner också. Lite längre ner går jag igenom *allt*.

PowerBook G4, 12 tum, 1 Ghz… Räcker prestandan för videoredigering?
Tja, en PowerBook 12 tum på 1 GHz kommer du långt med. Den stora "nackdelen" du har där är just den lilla skärmen som du redan tänkt på att lösa.

CPU-mässigt klara du dig ganska bra på den maskinen. Du kommer i Final Cut Pro eller AVID Xpress DV/PRO få tillgång en del realtidseffekter, men inte i närheten så många som en stationär maskin skulle fixa. Du var dock ute efter flexibilitet så 12 tumen går "bra" här ändå.

Hårddiskprestanda är ett problem om man så vill på portabla burka. Det är bättre idag, men fortfarande kommer en extern disk prestera bättre. Är kommer även två aspekter in som gör de större PowerBöckerna bättre.

- Snabbare intern disk (5400 rpm möjlig, ev. 7200 också)
- Snabbare externa diskar genom FW800

Att köra med en extern FireWire disk är ett bra val på PowerBöcker.

Andra plus för 15/17" är större skärm och bättre grafikkort. Invärkan blir kanske inte så enorm, men du kommer bli glad åt att ha 15" på fältet.

Prisvärdheten är bra hos 15" idag också.

Vad gäller mjukvara så är jag helt för Final Cut Pro. Jag kör AVID på jobbet också och blir bara irriterad på arbetsflödet. Men, är man van vid AVID så är det en väg att gå.

AVID Xpress DV ger dig DV-redigering
AVID Xpress Pro ger dig tillgång till flera olika format samt mer funktioner.

Final Cut kan jämföras med Xpress Pro eller bättre, ibland sämre (beror på vem man frågar ).

Jag har kört mkt redigering i FCP från 1.25 på en G4/350 upptill FCP 4.0 idag på en DP1Ghz G4, DP500 Mhz G4 samt en PB12" 867". Alla funkar bra i programmet, men det märks en skillnad att sitta på Dual 1Ghz och PowerBooken, det gör det, vad gäller realtidsprestanda. Har man vant sig vid RTExtreme på en hyfsat snabb maskin känner man sig genast tillbakahållen på en slöare sådan som inte fixar allt man är van vid...

Några specifika frågor eller funderingar?

FileVault kan du ha på, men spara inte redigeringsmaterial i denna.

Tack för er tid, jag börjar få en bra bild över mitt kommande inköp!

En fråga dock:
Vad är FileVault?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
[B]FileVault kan du ha på, men spara inte redigeringsmaterial i denna.

Ja, det är förstås sant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mobilitet
En fråga dock:
Vad är FileVault?

http://www.apple.com/se/macosx/panther/file_vault.html

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2005-06-21 13:25

Premiere PRO för Mac

Redigerar i Premiere på PC idag. Kan jag använda detta program på en mac och isåfall hur kraftfull dator skall jag välja.

Premiere fick för tuff konkurrens av Apples härliga "Final Cut" så de la ner utvecklingen av Premiere till Macen (rätta mig om jag har fel). Senaste versionen tror jag är 6.5... och frågan är om den fungerar i 10.4... skulle gissa att det är en dålig idé att ge sig in på den stigen.

Om du vill köra Mac så ska du köra med Final Cut Pro eller Final Cut Express (som är en light-version av Final Cut Pro). Det är verkligen en suverän programvara. IMHO.

Mycket riktigt verkar det vara lite problem med Adobe Premiere 6.5 i Mac OS X 10.4. Läs mer här:

http://www.macintouch.com/tigerreview/incompatibility.html

Ser nu att den där listan jag länkade till var baserad på version 10.4.0 av OS X... så det kanske är fixat i 10.4.1 eller alternativt i snart kommande 10.4.2. Enligt några av de forum jag surfat runt på så kan problemet ha legat i kombinationen 10.4.0 och Quicktime 7.0.0.
Om man kör 10.3.9 och Quicktime 7.0.0 så verkar det fungera utmärkt dock.

Jaja, kom ifrån ämnet lite gissar jag

QT 7.0.1 adresserar ju div fel från QT 7.0.0, men gällande huvudfrågan skulle man ju kanske ställa sig frågan vilka format du skall redigera på din kommande dator, är HD ett alternativ är en PB lite klen ja DV duger den utmärkt till, i kombination med vad Erik.dv skrev innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 16:46

Jag har personligen märkt lite "skumma" problem med After Effects och QT7 (tror jag). För maskinen hemma har börjar strula vid rendering. På en 10s spott händer det allt för ofta att den renderar ut ex. frame 10, 11, 12, 13... Men vad den gör är att den renderar frame 10, sedan 11, sedan 10 igen och hoppar därefter fint till 13. Saken är den att AE renderar korrekt men QT-filen blir fel. Detta är med QT7 under 10.3.9. Kan vara 10.3.9 som är boven också... Irriterande hur som helst!

Väldigt OT

Redigerar i Premiere på PC…
Som skrivet tidigare så finns bara Premier 6.5 för Macen och det är ett ganska dåligt program jämfört med Final Cut Pro för OSX och Premier Pro för Windows. Jag skulle helt klart titta på Final Cut om du är intresserad av en övergång till Mac. Premier Pro påminner mycket om FCP faktiskt (Premier Pro är en omskrivning av Premier och jag tror Adobe "lukrade fram" några av huvudmännen bakom FCP för just Premier Pro. FCP utvecklades ju av Macromedia innan Apple köpte upp programmet…).

Val av hårdvara: iMac/PowerMac funkar fenomenalt. 512MB RAM minimum, gärna 1GB eller mer RAM bara. DV kan köras på vilken maskin som helst, HDV lär du vilja sitta på en snabbare G5:a, SD/HD kräver framför allt snabba diskar och hyfsad CPU (Dual 1Ghz G4 eller snabbare)

Gött att höra att det kommer att gå fint att redigera DV på PB12" (med extern skärm). Någon som vet hur Shake står sig på en PB12"? Eftersom att jag använder Shake på jobbet hade det varit skönt att kunna arbeta hemifrån med enklare grejer. Jag kommer att ha 1GB + 256MB i den lilla pärlan.

När det gäller externa diskar så funderar jag på en RAID:ad Lacie-disk via Firewire400. Ska använda den främst för lagring men även för videoredigering och hobbyprojekt. Låter detta förnuftigt eller finns det bättre alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 10:04

Shake borde tuffa på helt okej på PB:n. Jag har inte kört det så mkt men det "funkar" ju på Dual G5 500Mhz med ett vettigt grafikkort så. Shake är rel. smart vad gäller buffring när du kompositerar.

LaCie-disken är bra. Finns nog inget bättre alternativ för en 12" PB. Tråkigt att den inte har FW800, men det kan inte du göra så mycket åt.

Bra val med mkt minne!

1
Bevaka tråden