Världens största programvaruföretag ställer ofta till det för oss, M$ har haft så många chanser att skärpa till sig, men tar dem aldrig. Borde vi inte anstränga oss lite extra för att hitta alternativ. OmniWeb är ett utmärkt ersättare till IE, och AppleWorks är ett av alla utmärkta alternativ till Officesvitens mastodontinstallationer.
Jag vägrar konsekvent att använda M$ på min Mac.
Jag har alltid ogillat M$, häromdagen hörde jag om att företaget i framtiden kommer att försöka ta betalt av oss vanliga Internetbesökare. Programlicenser ska i fortsättningen vara tidsbegränsade, ett sorts hyrförfarande, de som väljer företagets nya operativ kan bara göra två installationer osv i all oändlighet.
Mycket vill ha mer. Vad M$ helt har missat är att det finns gränser för kundernas lojalitet, jag är säker på att det i morgon inte räcker med att vara stor som enda kvalitet. Någon som är förvånad över företagets planer?
Notera hur förrädiskt "snäll" IE:s aliasikon ser ut vid sidan av monstrena till vänster. Notera också det lilla sprötet ovan den glupska käften på de stora ikonerna, detta spröt har sin motsvarighet i naturen, det sitter ett identiskt spröt på den extremt fula rovfisken Marulken, som ligger orörlig och lurpassar i dyngan nere på havbotten och bara inväntar sina offer.
Marulken är en usel jägare som inte med egen kraft kan få tag i något ätbart. Sprötet rör sig med vattenströmmarna och är tänkt att locka allt levande och ätbart. När en bytefisk närmar sig öppnas Marulkens fula käft blixtsnabbt och sväljer alltsamman med hull och hår. Flera expriment har gjorts med denna fula fisk. Forskare har bland annat tillfälligt fäst sprötet liggande utmed huvudet, och mycket riktigt, matintaget har uteblivit helt.
Käften på Marulken är inte heller på något sätt olik logon ovan. Huvet och käften utgör nära hälften av denna rovfisks längd. Jag har tipsat M$ om logon, mitt motiv var att en programsymbol bör spegla programmets och företagets karaktär. Svaret jag fick var; "M$ har en hel avdelning för just utveckling av logotypes och därför är ditt tips överflödigt."
[ 26 Maj 2002, 18:08: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]