Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny font till PhotoShop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har laddat ner en font som jag vill använda i PhotoShop 7.0
När jag packar upp den nedladdade filen finns det 6 filer i mappen:

Scrip
ScripAlt
Scriptina-Alternates.afm
Scriptina-Alternates.bmap
Scriptina.afm
Scriptina.bmap

Var lägger jag dessa filer (eller hela mappen)?

Jag hittar ingen font-mapp i photoshop-mappen. Hittar däremot många andra font-mappar på olika ställen i min iBook men de filerna heter inte bmap eller afm och ikonen ser annorlunda ut.

Jag har Mac OS X, version 10.2.3

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-01-23 06:12

Vad du har där är PC-typsnitt, om jag inte har helt fel...

In med dom i Fontographer eller något annat fontprogram som kan konvertera dom...

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 15:42

Jag tror inte alls att det är windowsfonter, de brukar sluta på .ttf
.bmap är väl helt enkelt bitmap versioner av fonterna
.afm har jag inte koll på vad de är, det finns som tillval när man genererar fonter iaf.
(Nån som vet får gärna upplysa!)
Har inte OSX, kör fortfaranade 9.1, men har du inte ett ställe för fonter? En fontmapp i systemmappen? Eller att du har ett program som sätter på/stänger av de fonter du vill använda. I så fall spelar det inte lika stor roll vart de ligger. Eller hur fungerar det i OSX? Fast jag tror inte att du ska lägga dom i Photoshop mappen hur som helst!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 16:07

Jag tror inte alls att det är windowsfonter, de brukar sluta på .ttf
.bmap är väl helt enkelt bitmap versioner av fonterna
.afm har jag inte koll på vad de är, det finns som tillval när man genererar fonter iaf.
(Nån som vet får gärna upplysa!)
Har inte OSX, kör fortfaranade 9.1, men har du inte ett ställe för fonter? En fontmapp i systemmappen? Eller att du har ett program som sätter på/stänger av de fonter du vill använda. I så fall spelar det inte lika stor roll vart de ligger. Eller hur fungerar det i OSX? Fast jag tror inte att du ska lägga dom i Photoshop mappen hur som helst!

Släng in följande filer från din mapp:

Scrip
ScripAlt
Scriptina-Alternates.bmap
Scriptina.bmap

i Library/Fonts. Se också till att du har läa och skrivrättigheter till dem (markera alla tre filerna och välj Visa Info. Gå till Rättigheter och Privilegier eller vad det heter på svenska).

Varför man skulle behöva skrivrättigheter begriper jag inte, men strulande fonter funkar alltid efter att jag ändrat det.

Starta sedan om Photoshop om du inte avslutade det först.

Du har två fonter där. Scriptina och Scriptina Alternates. De två översta är PostScript-snitten och de två undre är skärmtypsnitten. Du behöver båda installerade för att det ska funka.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:
Släng in följande filer från din mapp:

Scrip
ScripAlt
Scriptina-Alternates.bmap
Scriptina.bmap

i Library/Fonts. Se också till att du har läa och skrivrättigheter till dem (markera alla tre filerna och välj Visa Info. Gå till Rättigheter och Privilegier eller vad det heter på svenska).

Varför man skulle behöva skrivrättigheter begriper jag inte, men strulande fonter funkar alltid efter att jag ändrat det.

Mitt råd är att lägga typsnitten i motsvarande mapp i sitt eget Home istället dvs Home/Library/Fonts.
Den mappen härskar man ju över själv och det är bara att dra ut fonterna när man vill ta bort dom. Något dribbel med rättigheter på typsnitt har jag aldrig stött på efter ett drygt år med OS X.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:
De två översta är PostScript-snitten och de två undre är skärmtypsnitten. Du behöver båda installerade för att det ska funka.

Varför behöver man skärmtypsnitt? Är det inte meningen att Mac OS X ska kunna använda postscripsnitten även för visning på skärmen?

Puss på er alla! Nu funkar det!

1
Bevaka tråden