Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther har tappat alla inställningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 11:06

Alla mina inställningar för är försvunna
Alla iApps beter sig som om de är nyinstallerade.
Mail är tomt, adressboken är tom, iTunes tomt, Bokmärken i Safari är borta osv. Dockan ser ut som den gjorde första gången jag startade datorn.
Inga filer är raderade dock.

Vad kan ha hänt?
Vad ska jag göra?

Hur mycket ledigt utrymmer har du på hårddisken? Har du för lite utrymme kvar kan inte systemet spara inställningsfilerna.

Använder du Panther? Har för mig att jag läste i en tråd här på forumet att FileVault kunde orsaka den här typen av problem.
Är själv mitt emellan två macar så jag har ingen personlig erfarenhet av problemet.

Du kanske satt dig vid fel dator?

För lite diskutrymme som Åhs skriver om är en väldigt vanlig orsak till att inställningar försvinner, det har hänt tidigare. (Eller så kan det vara FileVault som McFlurry skriver, FileVault hade en del fula buggar i 10.3.0 men ska förhoppningsvis vara fixat i 10.3.1.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 12:52

(Vill börja med att säga att jag är ganska ny med OSX och panther i synnerhet)
Jag har panther 10.3.1 och 17+Gb kvar på hårddisken.
Filevault är inte aktiverat.

Jag misstänker att problemet kan vara att jag böt namn på min hemkatalog (husikonen) till hem, istället för mitt förnamn och efternamn ihopskrivet.
Nu är namnet tillbaka men det har skapats en mapp under användare som heter hem och som innehåller mina dokument, min musik och mina filmer mm.

Vad kan jag göra nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 13:11

Som sagt, under användare så ligger en mapp som heter hem.
Kan jag dra de mapparna till min "riktiga" hemkatalog.
Var ligger alla inställningar för mail, adressbok, dockan, systeminställningar osv.
Är dom i "bibliotek" eller?

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kambei
Är dom i "bibliotek" eller?

Dom är i bibliotek - men du får se till att sätta rätt ägare (behörighet) på dom oxå.
Inställningar är ju användarspecifika och "hem" och "NisseKarlsson" (eller vad det är) är ju två olika användare.
Datorn vet ju inte att det är samma person som använt båda användarkontona

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 13:28

Okej Pär, ursäkta om jag är lite trög men... när jag markerar hårddisken så dyker det upp 4 mappar (Användare, Bibliotek, Program och System).
Under användare (det finns två konton från början) finns 4 mappar (Delat, mitt konto (admin?), min flickväns konto, samt den nya som heter "hem".)
I "hem" ligger mina gamla inställningar som jag vill få tillbaka.
Hur ska jag göra. Vill du vara vänlig att förklara det för mig.
Hur fixar man tex behörighet?

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 13:43

Kopiera filer dit du vill ha dom - kör först "kontrollera behörigheter", och om den rapporterar fel : "reparera behörigheter", från skivverktyg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 14:07

Nu funkar det igen
De va ju bara å kåpiera lite.

Tack!

1
Bevaka tråden