Om man skall satsa på erfarna säljare eller nybörjare beror i hög grad på produkten och till vilka kunder man vänder sig.
Skall man exempelvis sälja in t ex tjänster på större och medelstora företag så är det nog en fördel om man har erfarna säljare som redan har ett uppbyggt kontaktnät. Men skall man sälja telefonabonnenang till skolungdomar så går det ju lika bra med yngre och mindre erfarna säljare. De kan ju eventuellt kompensera sin bristande erfarenhet med en starkare vilja.
En mix av gamla och nya säljare kan också vara bra. Men glöm inte att marknadsföring är så mycket mer än bara försäljning.
Min erfarenhet av att jobba som säljare är att lönen inte är det enda som avgör resultatet, utan i lika stor utsträckning beror det på hur realistisk hela upplägget är.
Jag har haft säljjobb med mycket bra betalt där produkten har haft stora kvalitetsproblem, marknaden har varit ytterst begränsad, konkurrensen har varit stenhård och uthålligheten hos arbetsgivaren ytterst kortvarig. Såna projekt är dömda på förhand att misslyckas.
Jag har också haft andra säljjobb med sämre betalt, men med en bra produkt, en väl definierad marknad och med uthållig arbetsgivare. Då har det gått betydligt bättre.
Gör gärna en rejäl marknadsundersökning innan du satsar på något som du eventuellt är lite osäker på.