Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst är sexigt. Men vilket?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska handla trådlös basstation men vet inte om jag ska välja 802.11b (11 Mbit/sek) eller 802.11g (54 Mbit/sek)?
Den kommer endast att användas som router mot Internet.
Vi har ADSL 0,5 så varför handla 11g när vi inte byter filer mellan datorerna?
Är det någon prestandaskillnad i övrigt?

javascript:smilie(':rolleyes:')

Om du bara har ADSL 0,5, inte byter någon informations internt och inte har några planer på att ändra detta så klarar du nog dig rätt bra på 11b. Men om du vill vara lite mer framtidsäker så är 11g ändå att rekommendera.

Jag har för mig att 11g har bättre säkerhet (WPA tror jag) och det är ju inte så dumt.

Sen så ska man väl tänka på att 11b aldrig ger 11 Mbit/sek i praktiken, man får vara glad om man får 3-4 Mbit/sek. 11g har jag inte läst några siffror på, men jag kan lova att det inte går att få 54 Mbit/sek i alla fall. Kanske snarare kring 10-15 Mbit/sek.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 14:29

Jag hade samma funderingar som du nyligen och bestämde mig för den snabba varianten, trots att jag inte har någon dator som klarar det. Anledning: framtidssäkrtat (nåja, någorlunda) samt inte mycket högre kostnad, några hundralappar. Jag befinner mig för övrigt i samma situation som du, det gäller främst att kunna surfa trådlöst men visst är det trevligt att kunna utbyta lite data mellan maskinerna.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-21 21:27

Jag kör med 802.11b till min iBook (Apples första AirPort-station), och det verkar gå någon magisk gräns vid 400 KB/sek när man kopierar filer till min G3:a.

400 kilobyte/s är väl ungefär 3,2 Mbit/s vilket stämmer bra med min erfarenhet av vad man som mest kan få ut praktiskt av ett 11b-nät.

tack, tack!

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 15:20

testade filöverföring mellan bärbar pc och arbetsstation Mac G4. Trådlöst nätverk 54Mbit , accespunkt D-link DWL 2000AP
62Mb data tog 61 sekunder,
test:2 30MB fil på ca 30-31sekunder

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 14:16

Kör min Powerbook mot en US Robotics basstation (11b) och får ca 500kb/s utan WEP-kryptering och ca 330kb/s med WEP.

Ska du köpa nytt så se till att få med WPA-stöd som är mycket säkrare än det nästan meningslösa WEP. Prisvärt är numera även utrustning som klarar upp till 108Mbit/s så länge man kör mot samma fabrikat...

1
Bevaka tråden